De Soil Association zegt een eerste teken van herstel te zien van de Britse biologische markt. De organisatie hoopt dat nieuwe reclame-richtlijnen de sector een verdere impuls zullen geven.
De verkoop van biologisch voedsel en drinken is van jaar tot jaar tot half augustus met 0,6 procent gestegen van 1,22 miljard pond naar 1,23 miljard pond. Dit na een daling in de voorgaande jaren. De consumenten lijken voor authentieke en traceerbare bio-producten te gaan na het paardenvleesschandaal eerder dit jaar.
Twee supermarkten (Waitrose en Sainsbury's) zijn goed voor meer dan de helft van de verkopen van biologisch eten en drinken. Dit blijkt uit onafhankelijke verkoopgegevens waaruit ook blijkt dat de sector gestabiliseerd is en op weg is naar herstel, na zwaar getroffen te zijn door de economische neergang.
De onafhankelijke cijfers werden gepubliceerd door Nielsen in opdracht van de Soil Association. Zij zien de groeicijfers als een stap in de goede richting en als eerste teken van herstel op lange termijn.
Vorig jaar daalde de omzet met 1,5% en het jaar daarvoor zelfs met 3,7%. Op het hoogtepunt in 2008, vóór de start van de recessie, bereikte de verkoop van bio-producten in totaal 2,1 miljard pond.
De zuivelsector blijft de sterkst presterende categorie in het Verenigd Koninkrijk. De verkoop van biologische melk steeg met 2,2 procent naar een winkelwaarde van 143 miljoen pond. In supermarkten laten thee en yoghurt ook solide jaar-op-jaar groei zien met respectievelijk 19 en 9 procent. Dit terwijl de biologische babyvoeding een dominante categorie blijft, met een aandeel van 57 procent van de totale handel.
Bron: The Guardian

Abonneren
Vacatures
- Accountmanager
- Agrarisch medewerker - Veredeling
- Logistiek Medewerker Groenten en Fruit
- Teler - Teeltspecialist - Hoofd Teelt - Head Grower
- Teamleider Productie
- Productiemedewerker
- Medewerker Sales Support
- Teeltspecialist
- Crop Manager Vollegrond Noord-Frankrijk
- Transportplanners Export
Top 5 - gisteren
- Kleurrijke spaaractie om de bloemetjes buiten te zetten
- Oeroude fruitsoorten verwerkt in nieuw multi-toepasbaar drankje
- Melkveehouders plantten 20.000 bomen voor gezonde koeien, biodiversiteit en klimaat
- Nieuwe eigendoms- en pachtvormen voor landbouwgrond: Een stimulans voor een meer grondgebonden melkveehouderij?
- Cum Laude Awards: 1 keer goud en 2 keer zilver voor Raw Milk Company
Top 5 - afgelopen week
- Is rauwe melk kefir de nieuwe superdrank?
- Voorstel bio-boeren moet forse daling consumentenprijs mogelijk maken
- Radicaal, biologisch en dynamisch
- Cornelis Mosselman zamelt geld in om producten te doneren aan Voedselbank
- Nieuwe lijn met biologische bakkerijproducten van Nederlandse bodem: Driekant Vitale Voeding
Top 5 - afgelopen maand
- Wetenschappelijke studie toont aan dat synthetische bestrijdingsmiddelen gevaarlijker zijn dan natuurlijke middelen
- Vogelgriepvaccin stapje dichterbij
- Is rauwe melk kefir de nieuwe superdrank?
- Voorstel bio-boeren moet forse daling consumentenprijs mogelijk maken
- Fotoreportage: Nederlandse exposanten op Biofach/Vivaness 2023
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-21 Duurzame producten en circulaire diensten komen samen in nieuw duurzaam warenhuis Tomo
- 2023-03-21 Vijf jaar Too Good To Go in Nederland: 18 miljoen maaltijden gered
- 2023-03-16 Nauwelijks prijsverschil tussen supermarkt en bio-speciaalzaak
- 2023-03-08 Trendcafé bezoekt Jumbo Foodmarkt Naaldwijk
- 2023-03-06 Odin Joure geopend
- 2023-02-27 43e Dille & Kamille-winkel geopend in Apeldoorn
- 2023-02-27 Britse biologische markt groeide met 1,6% naar meer dan 3,1 miljard pond
- 2023-02-24 "We hebben laten zien dat de bio-speciaalzaken heel serieus bezig zijn"
- 2023-02-22 Ook in 2023 de beste Duitse bio-handelaar
- 2023-02-20 Albert Heijn stopt met invliegen groenten en fruit
- 2023-02-17 "26 miljoen is in relatie tot alle problemen die er zijn, een heel klein bedrag"
- 2023-02-17 Toezichthouder ACM tegen telers en retail: "Werk vaker samen"
- 2023-02-15 "Supermarkten maken biologische groenten onnodig duur"
- 2023-02-14 Winterrapport GfK: shopper getraumatiseerd door de inflatie
- 2023-02-14 Ekoplaza juicht Nederlandse IMVO wetgeving toe
- 2023-02-13 Pompoen, gember, rode en witte kool, rode biet, pastinaak en (baby) Romaine standaard biologisch bij Albert Heijn
- 2023-02-09 Duitsland: ondanks recordinflatie blijft merendeel klanten de biowinkels trouw
- 2023-02-06 Albert Heijn en bp openen 100e tankstation met een AH to go
- 2023-02-02 33e Odin winkel geopend in Winsum
- 2023-02-01 Coop viert 30 jaar Naturaplan