Plus wil compensatie van leveranciers voor margeverlies

Plus wil gemiste inkomsten als gevolg van de nieuwe prijzenoorlog verhalen op leveranciers. Dat valt op te maken uit een brief die het supermarktbedrijf heeft gestuurd aan een aantal leveranciers van A-merken. Volgens levensmiddelenfabrikanten is Plus niet de enige supermarkt die dit doet.

In de brief schrijft de commercieel directeur van Plus dat door de "huidige marktontwikkeling" er minder verdiend wordt op veel A-merkproducten. Supermarktketen Albert Heijn ontketende twee weken geleden een prijzenslag door de prijzen van een aantal A-merkproducten te verlagen.

Gedragscode

Plus schrijft genoodzaakt te zijn "het opgetreden margeverlies bij u in rekening te brengen." Binnen veertien dagen moeten de aangeschreven leveranciers een door Plus berekend bedrag hebben overgemaakt.

Plus heeft samen met andere supermarktbedrijven deze maand nog een Gedragscode Handelspraktijken ondertekend in Brussel. Daarin is afgesproken geen eenzijdige kortingen aan leveranciers op te leggen.

Alternatieven

Volgens een zegsvrouw van het bedrijf overtreedt Plus met de brief deze regels niet. "Wij doen in de brief een voorstel aan de leverancier." Ze wijst daarbij op een passage in de brief dat leveranciers met alternatieven kunnen komen "om het ontstane margeverlies te compenseren."

Een aantal leveranciers heeft al voorstellen hierover gedaan. Wat deze inhouden, wil de woordvoerster niet zeggen omdat dit "bedrijfsgeheim" is.

"Niet enige supermarkt"

Philip den Ouden, directeur van de branchevereniging van levensmiddelenfabrikanten, FNLI, zegt in een reactie dat Plus niet het enige supermarktbedrijf is dat de kosten van de prijzenoorlog op de leveranciers probeert af te wentelen. Welke andere bedrijven dit zijn, kon hij nog niet zeggen.

Den Ouden noemt het "vreemd dat supermarkten de consequenties van hun eigen concurrentie zo makkelijk bij anderen neerleggen." Daarbij vraagt hij zich af of de supermarkten de nieuwe gedragscode niet overtreden.

Jumbo en AH

Supermarktketen Jumbo heeft na het uitbreken van de prijzenoorlog geen brieven naar leveranciers gestuurd. "Wel zijn we zoals alle supermarktbedrijven altijd met de leveranciers in gesprek over zaken als marktontwikkelingen en samenwerking. Dit gebeurt het hele jaar door. Over de inhoud van de gesprekken doen wij zoals gebruikelijk geen uitspraken."

Albert Heijn zegt in een reactie dat de prijsverlagingen voor de klanten geen invloed hebben op de bestaande contracten met leveranciers. De zegsvrouw wil niet aangeven hoelang deze contracten nog lopen en wat de gevolgen zijn voor toekomstige contracten met leveranciers.

Volgens de FNLI sluiten supermarkten vooral jaarcontracten met leveranciers, en lopen deze meestal gelijk aan een kalenderjaar. Dit najaar vinden de meeste onderhandelingen plaats over de contracten voor 2014.

Vorig jaar ontstond veel commotie nadat Albert Heijn en Jumbo kortingen hadden opgelegd aan hun leveranciers.

Bron: NOS

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven