Veganz nieuwe concurrent van Zwitserse bio-winkels?
"Veganistisch is het nieuwe biologisch", aldus CEO en oprichter Jan Bredack. Hij is momenteel op zoek naar een geschikte locatie in Zürich. In tegenstelling tot veel reformwinkels biedt Veganz met 6000 artikelen een volledig scala aan producten, variërend van bevroren pizza's tot shampoo en hondenvoer. Alles plantaardig en 90 procent van de producten is van biologische kwaliteit.
Volgens Bredack is 60% van de klanten vegetarisch of veganistisch. Het gaat vooral om mensen die gaan voor duurzame en gezonde voeding. "Wij zullen klanten afpakken van natuurvoedings- en reformwinkels."
In de winkels van het Veganz-concept is ook een bistro of restaurant te vinden. De klanten moeten de producten in de winkel kunnen ervaren.
Bredack opende in 2011 de eerste Veganz-winkel in Berlijn en draaide daar in het eerste jaar een omzet van 1,6 miljoen euro. In 2012 waren er al vier vestigingen - waaronder in Hamburg en Frankfurt - en bedroeg de omzet zo'n 6 miljoen euro.
Bredack geeft ook aan dat de producten bij Veganz gemiddeld niet duurder zijn dan in een biologische winkel. Bij Migros en Coop worden wel hogere prijzen gehanteerd (zo'n 20 tot 25%).
Bron: Swisscofel