Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
GfK heeft Belgische bio-consument in kaart gebracht

België: bio-consument niet zo merkgevoelig

Traditioneel doet de bio-sector via VLAM beroep op het studiebureau GfK om inzicht te krijgen in de verkoop van bio-producten en bio-consumenten. Deze gegevens zijn nuttig om evoluties in verkoop vast te stellen, zowel op vlak van producten als aankoopkanalen.

Door de sterke spreiding van de aankoop van bio doorheen de bevolking (9 op de 10 koopt wel eens bio) is het moeilijk om een beeld te krijgen van dé bio-consument. In een poging om iets meer inzicht te krijgen, werd aan GfK gevraagd om de selectie te maken van de topaankopers. Ook op herkomst van de producten werd verdere analyse uitgevoerd.

Wat leren we hieruit?
  • Het bio-assortiment is de laatste jaren verbreed. Het aandeel van verwerkte producten uit België daalt lichtjes in referenties, maar blijft doorwegen in volume. Met 81% van het volume van Belgische oorsprong maakt de klant een duidelijke keuze (oorsprong is hier land van laatste verwerking). Toch is de Belgische bio-consument niet zo merkgevoelig. De private labels vormen immers een klein deel van de referenties, maar een groot (en groeiend) deel van het volume (63%).
  • 0,04% van de bevolking koopt jaarlijks meer dan 50 kg aan bio-producten (gemiddeld 116 kg). Goed voor ongeveer 15% van hun totale voedingskorf, gespreid over 68 shoppingtrips en goed voor gemiddeld 470 euro per jaar. In deze groep zijn de welgestelde gepensioneerde, de welgestelde gezinnen met kinderen en de alleenstaanden sterk vertegenwoordigd. Bovendien zijn er meer heavy bio-consumenten in Brussel en Wallonië dan in Vlaanderen. Deze groep heavy bio buyers heeft een duidelijk aankoopprofiel gericht op DIS1-supermarkten voor hun gangbare voeding. Voor hun bio-voeding kopen ze zowel bij supermarkten als speciaalzaken, superettes en directe verkoop. Deze consumenten kopen beduidend minder in hard discounters (ook voor hun gangbare voeding).

Vragen of opmerkingen? Neem contact op met Marijke Van Ranst, coördinator verkooppunten van BioForum Vlaanderen.

Bron: BioForum Vlaanderen
Publicatiedatum: