Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Conclusie Sustainable Foods Summit: samenwerking nodig om duurzaamheidsuitdagingen aan te gaan

Op 6 en 7 juni vond in Amsterdam de Sustainable Foods Summit plaats. Eén van de belangrijkste conclusies van de bijeenkomst is dat er meer samenwerking nodig is om de duurzaamheidsuitdagingen in de voedselindustrie aan te kunnen gaan. Meer dan 160 deelnemers kwamen op de bijeenkomst af.

Diverse sprekers bespraken de toekomstige uitdagingen. In de komende vier decennia moeten we 2 miljard meer monden gaan voeden, terwijl de middelen steeds schaarser worden en we te kampen hebben met grillige weersomstandigheden die schommelingen in de voedselvoorziening veroorzaken. Samenwerkingen binnen de industrie werden voorgesteld als oplossing voor deze uitdagingen. Zulke samenwerkingen werden benadrukt in de openingssessie van de sessie over 'Sustainability Best-Practices'. De importantie van van samenwerking werd ook benadrukt in de 'Sustainable Ingedients'-sessie.



EcoInvest gaf aan hoe belangrijk het is om duurzame boerengemeenschappen te ondersteunen. Volgens Karla Canavan is het stedelijke deel van de wereldbevolking gestegen van minder 40 procent in 1990 tot meer dan 50 procent op dit moment. De verwachting is dat dit zal stijgen tot boven de 70 procent in 2050. Ze verklaarde dat we de boeren tevreden moeten houden door de landbouwproductie en rurale economie te ondersteunen.



De tweede dag van het congres lag de focus op marketingvraagstukken die gerelateerd zijn aan duurzame voedingsmiddelen werden de tweede dag besproken. Twee van de meest inspirerende presentaties waren van Coop Zwitserland en Bio+. De Zwitserse retailer heeft van private labels het middelpunt van zijn duurzaamheidsplan gemaakt. De verkoop van de private label-producten heeft zelfs de 1,6 miljard euro overschreden. Naturaplan, het biologische merk van Coop, is ook zeer succesvol en goed voor bijna 10% van de totale voedsel- en drankenverkopen in de winkels.

In Nederland is Bio+ een snel groeiend merk. Volgens Henk Gerbers is de positionering als een lifestyle-merk in de reguliere detailhandel de hoeksteen van het succes.


Henk Gerbers sluit zijn presentatie af.

Vervolgens werden in de sessie Consumer Behaviour methoden om verantwoord gedrag bij consumenten te stimuleren besproken en hoe groene aankopen gestimuleerd kunnen worden. Belangrijk is om de boodschap persoonlijk te maken en om consumenten te betrekken bij groen gedrag.

In de afsluitende opmerkingen vatte de voorzitter de marketinguitdaging voor groene merken als volgt samen: Hoe ga je concurreren met conventionele producten op smaak en kwaliteit, met behoud van een meerwaarde vanwege de ecologische/ethische aspecten?

De aankomende Sustainable Foods Summits op een rijtje:
  • Sustainable Foods Summit Noord-Amerika: San Francisco, 22-23 januari 2014
  • Sustainable Foods Summit Latijns Amerika: São Paulo, 27-28 maart 2014
  • Sustainable Foods Summit Europa: Amsterdam, 5-6 juni 2014

Kijk voor meer informatie op www.sustainablefoodssummit.com.

Publicatiedatum: