Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jeanine Wolthuis van INDISHA

"In de ideale wereld zou het eten 99% biologisch zijn"

Eind vorig jaar heeft gemeente Bussum het landelijke milieukeurmerk ECO XXI ontvangen. Dit is een mooie beloning voor alle inspanningen en initiatieven van de gemeente in haar streven om de 'duurzaamste gemeente van Nederland' te worden.

Werken aan duurzaamheid kan en wil de gemeentelijke organisatie echter niet alleen doen. Immers, een duurzame gemeente bestaat ook uit burgers, maatschappelijke instellingen en bedrijven die ook meedoen. In een serie over duurzaam ondernemerschap laat de gemeente op haar website een aantal van hen aan het woord.

Ruim twee jaar geleden op de eerste lentedag van 2011 opende Jeanine Wolthuis de deuren van INDISHA. Vanuit haar passie voor puur en biologisch is zij op zoek gegaan naar cosmeticamerken met eerlijke, pure, biologische en eigentijdse producten. Gemaakt door mensen met een enorme passie voor hun product en ons welzijn. Met INDISHA wil zij die passie over brengen.


Jeanine Wolthuis

Winst en duurzaamheid

Voor Jeanine is duurzaamheid: zorgen dat de planeet lang mee gaat, goed zijn voor mens en milieu, in al haar aspecten. En zegt zij: "duurzaamheid en winst sluiten elkaar niet uit. Sterker nog, duurzame winst kun je inzetten om de wereld te helpen duurzamer te worden."

Geen verspilling van kosten

Duurzaamheid is ook: geen onnodige verspilling van kosten voor haar bedrijf. Zo heeft Jeanine de huidige verbouwing gefinancierd door de verkoop van de twee ligbaden uit de behandelruimte. Daarnaast heeft duurzaamheid ook een sociaal gezicht bij INDISHA. "Van onze jaarlijkse winst gaat 5% naar microkrediet of onderzoek op gebied van pure cosmetica", vertelt Jeanine. "Uiteraard hebben onze merken duurzame verpakkingen en zijn ze waar mogelijk Fair trade. Fairtrade hoeft niet alleen 'ver weg' te betekenen. Het kan breder en dichter bij huis.” Als voorbeeld noemt Jeanine de leren stud armbanden van het merk BLY. "Deze armbanden komen uit Italië en worden deels gemaakt met subsidie van de Italiaanse overheid. Omdat het ambacht anders uitsterft."

Verbinder én bouwer

Jeanine omschrijft zichzelf als een verbinder. "Ik heb een groot netwerk dat ik graag inzet om mensen met elkaar in contact te brengen. Dat is een soort automatisme. Ook ben ik een echte bouwer. Ik vind het leuk om van iets niets te maken zoals ik met INDISHA heb gedaan. Een van de onderdelen daarin is een Mikro krediet project vinden op het gebied van duurzame cosmetica. Klanten van INDISHA kunnen daarvoor hun gespaarde punten in zetten."

Geen dwang

"In de ideale wereld zou het eten 99% biologisch zijn en zouden consumenten alleen nog aankopen doen die goed zijn voor henzelf en hun omgeving. Producenten spelen daar, met de producten die ze aanbieden een grote rol in. Maar probleem is dat organisaties wel zeggen dat ze willen verduurzamen, maar dat ze het niet echt doen. We zouden als samenleving ook grotere stappen maken wanneer organisaties dat ook echt gaan doen." Toch is Jeanine niet voor dwang. “Mensen vinden dan wel andere oplossingen. En ik realiseer me dat je organisaties ook de tijd moet geven om een en ander te realiseren. Ook ben ik van mening dat dingen opleggen geen zin heeft. Het moet uit de mensen in de organisatie zelf komen. Anders krijg je geen mooi, echt gemeend en puur eindproduct. Verandering moet uit jezelf komen, uit je hart!."

Voor meer informatie: www.indisha.nl

Bron: gemeente Bussum (tekst: Yvette Geerts, foto's: BoB Awick).
Publicatiedatum: