Alleen in de productgroep 'Vleesvervangers' zijn geen positieve cijfers genoteerd. Alle andere productgroepen droegen bij aan de groei. De snelste groeiers zijn vleeswaren (+38,5%), koffie en thee (+22,7%) en vis (+97,1%). Ook AGF en 'brood & banket en ontbijtgranen' doen het goed met een groei van respectievelijk 16,4% en 16,3%. Kruidenierswaren groeide met 14,0%.
Biologisch goed voor 42% van de duurzame aankopen
Consumenten hebben in 2012 meer uitgegeven aan duurzaam geproduceerd voedsel. De omzet steeg met 25,2% tot ruim 2,2 miljard euro. Dat de totale omzet van voedsel in Nederland nog licht stijgt is daarmee geheel te danken aan de toename van uitgaven aan duurzaam voedsel.In minder dan drie jaar zijn de consumentenuitgaven aan duurzaam voedsel verdubbeld. Duurzaam voedsel is daarmee een belangrijke groeimarkt in voeding.
Van alle verkochte voeding was in 2012 5,5% 'duurzaam'. In 2011 was dat nog 4,4%. De groei vond plaats in alle gemeten kanalen: supermarkt, speciaalzaak en de 'out of home' sector, waaronder restaurants, catering, benzinestations en zorginstellingen. Alle elf gemeten keurmerken of labels noteerden hogere omzetten, van 12 tot 62%. Biologisch is goed voor 42% van de duurzame aankopen, Beter Leven (Dierenbescherming) voor 21 procent en UTZ Certified (duurzamere landbouw) voor 19%.
De Monitor Duurzaam Voedsel is samengesteld door onderzoeksinstituut LEI Wageningen UR op basis van kassascans en andere marktgegevens.
Klik hier om de Monitor Duurzaam Voedsel te bekijken.