
Abonneren
Vacatures
- R&D Trial Manager Vegetables | Team Lead
- Loodsmedewerk(st)ers Groente en Fruit
- Global Sourcing Manager
- Business Unit Manager Importeurs & Exporteurs
- Docent Teelt
- Buying Operations Manager (BOM Process)
- Bestuurslid
- Internationaal accountmanager Duitsland
- Manager Operations Ethiopia
- Quality controller
Top 5 - gisteren
- "Qua kosten zitten biologische champignons aan maximum"
- Robotbouwers willen van biologisch naar gangbaar
- Boeren en tuinders melden zich voor problemen mentale gezondheid
- Amerikaans landbouwministerie biedt steun aan biologische zuivelproducenten
- "Als iedereen een tientje wil betalen voor een zakje van vijf tulpenbollen, dan ben ik morgen biologisch"
Top 5 - afgelopen week
- In memoriam Harmen Peters
- René Groenen en Gineke de Graaf nemen afscheid van biologisch-dynamische boerderij De Beersche Hoeve
- Fotoreportage: Bio-producenten op PLMA 2023
- "Diversiteit is altijd beter dan een monocultuur"
- Meer natuur, beter voor dierenwelzijn: maar boer Gerjo Koskamp kan het niet alleen
Top 5 - afgelopen maand
Onderzoekers Cornell University:
'Consumenten vinden producten met bio-label automatisch beter'
Consumenten zien veel waarde in biologische levensmiddelen en uit dit onderzoek is gebleken dat zij bereid zijn om veel meer te betalen voor die waarde. De onderzoekers concluderen dat mensen bereid waren om tot 23,4 procent meer te betalen voor biologische voedsel voorzien van een label dan voor dezelfde producten zonder bio-label. Volgens de onderzoekers zijn de consumenten bereid om meer voor bio-voedingsmiddelen te betalen vanwege het zogenaamde 'health-halo effect'.
Voor het onderzoek zijn 115 mensen in een winkelcentrum in Ithaca (New York) ondervraagd. Elk van de klanten werd gevraagd om drie paren van producten te evalueren. Steeds werd één van die producten bestempeld als biologisch en de andere niet. Echter, beide producten -yoghurt, koekjes en chips- in de studie waren identiek. Consumenten beoordeelden het 'bio-voedsel' als minder vet, meer voedzaam en smaakvoller. Het enige verschil kwam naar voren toen bleek de consumenten de 'niet-biologische' koekjes beter vonden smaken.
Deze bevindingen verklaren volgens de onderzoekers grotendeels waarom consumenten bereid zijn om meer te betalen voor biologische producten dan voor reguliere producten.
"De studie wees uit dat mensen de neiging hebben om te veronderstellen dat biologische voedingsmiddelen goed zijn voor alles, bijvoorbeeld meer vezels bevatten en minder calorieën, zodat ze de neiging hebben om meer te betalen voor biologische voeding", zegt onderzoeker Mitsuru Shimuzu. "Dit effect is sterker bij mensen die zelden biologische voeding eten of mensen die geen aandacht besteden aan etiketten op voeding."
Toch moet de consument volgens Shimizu een iets voorzichter standpunt over biologische voeding innemen. Dat komt omdat onderzoekers zeggen dat het 'health-halo effect' voor aanzienlijke vooringenomenheid kan zorgen bij consumenten bij het aankopen van biologische voedingsmiddelen. "Vooral die consumenten moeten voorzichtig zijn. Ze moeten meer aandacht besteden aan het voedingswaarde-etiket van biologische voeding", zegt Shimizu. "Biologische voedingsmiddelen zijn niet altijd zo goed als ze denken."
Bron: Mother Nature Network
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-05-30 Bio-Planet breidt uit naar Luxemburg in 2024
- 2023-05-24 Lokaal assortiment is booster voor zelfstandige supermarkten en lokale economie
- 2023-05-22 "Alle landbouw en afzet biologisch verschaft duidelijkheid voor iedereen"
- 2023-05-19 "Ik wil een bijdrage leveren aan een heel ander voedselsysteem"
- 2023-05-16 Diny van der Klis wil het stokje doorgeven in Oudewater
- 2023-05-11 Amerikaanse biologische voedselverkoop overschrijdt 60 miljard dollar in 2022
- 2023-05-10 Alnatura in Darmstadt heeft beste biologische groenten- en fruitafdeling van Duitsland
- 2023-05-09 Ekoplaza België ziet duidelijke terugval in verkoop, maar: "potentieel van bio is groot"
- 2023-05-05 Prijsverlagingen Lidl in onder andere biologische groenten
- 2023-05-05 Doornik verwelkomt gloednieuwe Bio-Planet
- 2023-05-03 Holland & Barrett snelste stijger in de retailbranche
- 2023-05-02 Duurzamere voeding blijft aan belang winnen: +11% in 2022
- 2023-05-01 Grote berg compost blikvanger tijdens 'stronteigenwijs' voorjaarsspektakel
- 2023-05-01 Reorganisatieplan SuperBioMarkt goedgekeurd
- 2023-04-28 Duitse supermarkt Alnatura geeft scholieren korting
- 2023-04-25 "Dennree neemt resterende basic-winkels in Oostenrijk over"
- 2023-04-25 Planet Organic-oprichter keert terug om reddingsoperatie te leiden
- 2023-04-20 Bio Top 40: standaard biologisch voor extra areaal
- 2023-04-20 Sainsbury's doet last-minute bod op Planet Organic
- 2023-04-19 Geslaagde eerste jonge bio-winkeliersbijeenkomst; aan de slag met collegiale toetsing