Slechts 4% van de Tsjechen koopt regelmatig biologische voedsel. En 37% koopt van tijd tot tijd biologische voedsel, terwijl 17% van de respondenten aangaf nog nooit bio-voedsel geprobeerd te hebben of het niet eens wil proberen. Dit blijkt uit een enquĂȘte dat uitgevoerd is door KPMG.
Ongeveer 38% van de Tsjechen heeft biologisch voedsel uitgeprobeerd, maar wil het niet kopen. En maar liefst drie vijfde van de Tsjechen zegt het niet te willen kopen vanwege de hoge prijs.
Bijna 47% van de respondenten zegt biologisch voedsel niet te vertrouwen en geen verschil te zien met andere voedingsmiddelen. En meer dan 5% van hen teelt zelf bio-producten. Bijna 2% van de Tsjechen heeft slechte ervaringen met bio-voedsel.
Er zijn ook wat opvallende verschillen tussen de geslachten: 43% van de vrouwen koopt van tijd tot tijd of regelmatig biologisch voedsel, terwijl slechts 37% van de mannen dat doet.
Meer dan 38% van de respondenten zegt bio-voedsel te kopen vanwege de kwaliteit en de smaak. Volgens 31% is biologisch voedsel gezonder. En nog eens 20% van de respondenten zegt dat ze voor biologisch gaan omdat de producten niet in aanraking komen met chemische gewasbeschermingsmiddelen.
Voor meer dan 11% van de Tsjechen is de doorslaggevende factor voor het kopen van bio-voedsel het feit dat het meestal in eigen land geproduceerd wordt.
De peiling werd van 22 tot en met 28 februari 2013 gehouden onder 1000 mensen (70% vrouw).
Bron: Prague Monitor

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- In memoriam: Frans baron van Verschuer
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- John Arink gaat discussie aan met Henk Bleker bij Humberto op RTL4
- Patty Brard weggestuurd van bio-boerderij op Ibiza
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-06-30 Servicesuper Plus troeft Dirk en Lidl af in Zomerrapport GfK
- 2022-06-28 Bee Eco opent in Beverwijk
- 2022-06-28 Odin winkel aan de Bilderdijkstraat in Amsterdam geopend
- 2022-06-27 De Speld steekt de draak met biologisch
- 2022-06-27 Geslaagde zomermarkt natuurvoedingswinkel De Wiershoeck
- 2022-06-24 Odin Westerpark verhuist naar Amsterdamse Bilderdijkstraat
- 2022-06-23 Verdere consolidatie van biologische voeding in Wallonië in 2021
- 2022-06-23 Flitsbezorger Zapp staat voor vertrek uit Nederland
- 2022-06-23 Aldi blijft vertraging oplopen met kassaloze super in Utrecht
- 2022-06-23 Certificeringssystematiek voor verkoop onverpakte bio-producten voor supermarktketens vereenvoudigd
- 2022-06-22 "Gorillas en Flink winnen flitsstrijd"
- 2022-06-22 Online marktaandeel Picnic gelijk met Albert Heijn
- 2022-06-21 Tweede Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-06-20 Meer dan 60 procent van de consumenten winkelt het liefst in fysieke winkel
- 2022-06-20 Vlamingen kochten in 2021 vaker bio en gaven er 7% meer aan uit
- 2022-06-16 AH ziet geen heil in biologische winkels
- 2022-06-16 Drukbezochte openingsavond bij vernieuwde Ekoplaza Alkmaar
- 2022-06-15 Edeka versterkt de samenwerking met Naturland
- 2022-06-14 Albert Heijn, Crisp en Picnic genomineerd voor E-Commerce award
- 2022-06-10 Geïntegreerd klimaatsysteem bindt duurzame koeling aan gasloze verwarming