Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We gaan volgend jaar uitbreiden naar 70 tot 75 EkoPlaza's"

Erik-Jan van den Brink (Udea) kijkt tevreden terug op 2012

Tholen - Erik-Jan van den Brink kijkt met een goed gevoel terug op het afgelopen jaar. De commercieel directeur van Udea geeft aan trots te zijn op de totale ontwikkeling van de EkoPlaza-formule. "Onze biologische supermarktketen heeft in 2012 een mooie groei doorgemaakt en we hebben een professionaliseringsslag kunnen maken." Ook is Erik-Jan tevreden over de assortimentsontwikkeling die binnen Udea heeft plaatsgevonden. "Hiermee heeft de biologische branche in Nederland voor het eerst de beschikking over een mooie winkelformule met een sterke groothandel daarboven."

De commercieel directeur is erg tevreden over de daadkracht binnen Udea. "We mogen zeker niet mopperen over de gang van zaken. We werken met een groep enthousiaste mensen en tonen iedere keer weer aan dat je met elkaar heel veel kunt bereiken. Alles is eigenlijk verrassend goed verlopen."

Aan het begin van dit jaar gaf Erik-Jan al aan dat Udea dit jaar als doel had om de zestigste EkoPlaza te openen. Dit doel werd op woensdag 28 november met de opening van EkoPlaza in Zwolle gehaald. Over 2013 is Erik-Jan ook duidelijk: "We gaan volgend jaar uitbreiden naar 70 tot 75 EkoPlaza's." De lijn met verbouwingen van bestaande winkels trekken we door en er komen ook een aantal helemaal nieuwe winkels bij. Dit zal in de lijn zijn van de EkoPlaza's in Bussum en Den Haag. Deze passen namelijk perfect in het plaatje dat wij voor ogen hebben."

Erik-Jan geeft aan dat men binnen Udea verrast was over de dalende klantenaantallen in natuurvoedingswinkels en dat er daarom fors geïnvesteerd is in de EkoPlaza-formule. "Deze trend hebben wij inmiddels doorbroken met onze formule. EkoPlaza trekt gemiddeld meer klanten. De gemiddelde besteding lag in 2011 wat lager, maar inmiddels is deze ook omhoog gegaan. De positieve omzetcijfers tonen toch aan dat het zeker de goede kant op gaat."

2013

Begin 2013 zal Udea zich gaan focussen op de verdere uitrol van het nieuwe voedingsmerk Lieke is Vrij. De productlijn bestaat uit zo'n 80 producten die zowel biologisch als glutenvrij zijn. "We willen glutenvrije voedingsproducten hiermee uit de 'ziek-zijn'-sfeer halen. Lieke is Vrij maakt het voor mensen met een glutenallergie mogelijk om onbezorgd te genieten van biologische voeding."

Ook gaat Udea het assortiment verder finetunen. "We gaan iedere meter van het schap kritisch doornemen en scherpe keuzes in ons assortiment maken. Het draait voor ons meer volume per product. Belangrijk is dat de consument nog altijd kan kiezen uit een volledig assortiment, maar we maken het meer overzichtelijk. We gaan voor een rustig winkelbeeld."

Voor meer informatie: Erik-Jan van den Brink, ejvdbrink@udea.nl, 0413 256700, www.udea.nl