Verkoop bio-producten daalt in Zweden

Terwijl de verkoop van biologische voedsel in Zweden de afgelopen jaren gestaag toenam, zagen de supermarktketens Coop en Axfood in 2012 de verkoop niet groeien. En Ica rapporteerde zelfs een drie procent omzetdaling in de eerste helft van het jaar in vergelijking met dezelfde periode in 2011.

"Factoren die van invloed kunnen zijn op de verkoop zijn bijvoorbeeld het economische klimaat en dat klanten meer focussen op goedkopere producten", zegt Maria Smith van Ica. De totale verkoop van biologische producten bij Ica was sinds 2007 meer dan verdubbeld. Dit jaar wordt gezien als uitzondering.

De woordvoerder van Axfood meent dat de verkopen beïnvloed worden door het publieke debat rond het milieu. "Het debat rondom klimaatverandering is al een paar jaar wat afgezwakt. Gezien de recente berichten over de katastrofische impact van een temperatuurstijging van vier graden zal de discussie misschien wel weer oplaaien. Daardoor kan de bio-omzet weer een sprong nemen."

Van de grote supermarktketens in Zweden heeft Coop het grootste assortiment bio-producten, met iets meer dan 2.500 producten en een omzetaandeel van 5,5 procent. Louise König geeft aan dat de verkopen in 2012 constant zijn gebleven.

Krav, de organisatie die de biologische normen in Zweden ontwikkelt, hoopt dat supermarkten de biologische producten een meer prominente plek zullen geven in de winkels. "Wanneer de producten beter in beeld komen, verwachten we meteen een groei van de omzet te zien", vertelt Krav-woordvoerder Kristin Kooper.

Bron: The Local

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven