Na CO2-voetafdruk en fairtrade zou het redden en herstellen van bodems wel eens de volgende duurzaamheidstrend kunnen worden in de Europese supermarkten. Op 5 December, Wereldbodemdag, lanceert Nature & More een bewustzijnscampagne over bodemverarming, in aansluiting op de WWF en de FAO, de Food and Agriculture Organization van de VN. De Nature & More Save Our Soils campagne (www.saveoursoils.com) daagt consumenten uit om guerilla-farmers te worden en voor biologisch eten te kiezen. Nature & More werkt samen met diverse Europese partners en retailers om de boodschap op het grote publiek over te brengen.
"Als we de basis van onze voedselproductie en onze ecosystemen - dat is de grond - niet beschermen, krijgen we in de nabije toekomst een enorm probleem", zegt Alexander Müller, Assistant Director-General van de FAO. Publicaties van de VN en de Europese Commissie geven aan dat elke minuut het equivalent van 30 voetbalvelden aan vruchtbare grond verloren gaat, voornamelijk ten gevolge van niet-duurzame landbouwmethoden. Als gevolg daarvan verliezen we als mensheid 10 miljoen hectare vruchtbare grond per jaar. Inmiddels is een kwart van alle bodems wereldwijd sterk verarmd volgens wetenschappers.
De Save Our Soils campagne loopt van december 2012 tot december 2017, het Internationale Jaar van de Bodems. De campagne wijst op biologische landbouw als een belangrijke 'soilution' en moedigt consumenten aan om biologisch eten te kopen en actief te worden als stadslandbouwer of 'guerilla farmer'. Marc Swilling, professor Duurzame Ontwikkeling aan de Stellenbosch Universiteit in Zuid-Afrika, ondersteunt de claim dat biologische landbouw een belangrijke sleutel is tot de oplossing: "Onze planeet telt op dit moment 720 miljoen hectare licht verarmde grond, die makkelijk hersteld kan worden door duurzame en agro-ecologische landbouwtechnieken te gebruiken."
Volkert Engelsman, oprichter van Nature & More en initiator van de Save Our Soils campagne, legt uit waarom de campagne zich vooral richt op consumenten en niet alleen op instellingen: "Consumentenbeslissingen kunnen de wereld veranderen. Elke keer als je geld uitgeeft, breng je een stem uit op de wereld waar je naar streeft. We merken dat de link tussen gezond eten en gezonde bodems voor de meeste consumenten vanzelfsprekend is. Levende bodems zijn niet alleen de basis van onze voedselproductie, maar van onze beschaving in het algemeen. De toestand van onze bodems heeft invloed op alle andere aspecten van duurzaamheid: klimaatverandering, ziekten en plagen in de landbouw, de voedingswaarde van ons eten en nog veel meer. We zijn dus blij dat onze retailpartners enthousiast zijn en dit belangrijke thema willen aanpakken."
Nature & More (www.natureandmore.com) is een internationaal 'trace & tell'-systeem voor biologische voeding. Het maakt gebruik van een integraal duurzaamheidsmodel, de duurzaamheidsbloem, om de prestaties van biologische telers te monitoren, managen en communiceren. De duurzaamheidsbloem is in 2009 ontwikkeld door een internationale denktank van pioniers en grote ondernemers uit de biologische sector.
Voor meer informatie: www.saveoursoils.com

Abonneren
Vacatures
- Int. Product- en Cropspecialist Propagation (opkweek)
- (Jr.) Specialist Duurzaamheid en Data
- Junior Kwaliteitscontroleur
- Productieleider
- Salesmanager substraten West-Europa
- Manager Quality Assurance (QA)
- Accountmanager Data Management - Agri
- Head Grower Greenhouse Canada
- Lead Auditor Kwaliteit & Processen
- Junior account manager
Top 5 - gisteren
- "De bio-sector is niet welkom onder alle deskundigen en organisaties die voor deze ronde tafel zijn uitgenodigd"
- Lidl zet in op biologische huismerken
- Pipie Smits van Oyen is nieuwe voorzitter Biohuis
- Speeltuin voor opgehokte kippen
- Picnic overtreedt, volgens NVWA, de wet met goedkopere Duitse A-merken
Top 5 - afgelopen week
- PFAS gevonden in biologische eieren in Denemarken
- Uniek korte-keten-concept van graan tot brood gepresenteerd
- Biologische sector is ondanks grote uitdagingen positief gestemd
- "Wij maken bio-pindakaas met hart en ziel, daarom maken wij kans tegenover het grote geld"
- Minister van der Wal enthousiast over stikstofplan Joost Samsom
Top 5 - afgelopen maand
Wereldbodemdag: Verarmde bodems toenemende internationale zorg
Europese retail stapt in 'Save Our Soils' campagne
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-02-01 "Het stimuleren van biologisch en het eigen duurzaamheidsprogramma zitten elkaar niet in de weg"
- 2023-02-01 Coop viert 30 jaar Naturaplan
- 2023-01-31 Picnic overtreedt, volgens NVWA, de wet met goedkopere Duitse A-merken
- 2023-01-31 Lidl zet in op biologische huismerken
- 2023-01-27 Franse wet geeft AGF-sector meer macht bij retailers
- 2023-01-26 Onbemand voertuig bezorgt eerste boodschappen voor Colruyt
- 2023-01-24 "De voedselketen moet veel transparanter"
- 2023-01-23 Consument besteedt 36% meer aan biologisch
- 2023-01-23 "Retail aan zet in ambitie 15% biologisch"
- 2023-01-20 Aldi start samenwerking met Naturland
- 2023-01-18 Marktaandelen 2022: AH de grote winnaar, toename hard discount onduidelijk
- 2023-01-17 Prijzen AGF stegen afgelopen jaar flink in ogen van consumenten
- 2023-01-17 Aldi Zwitserland bant ingevlogen AGF uit het schap
- 2023-01-13 "Klant blijft biologisch kopen, maar kiest goedkopere varianten"
- 2023-01-13 Natuurvoeding Joure wordt 34e Odin winkel
- 2023-01-12 Odin Veenendaal is open
- 2023-01-09 Superscanner visualiseert prijsstijgingen in de supermarkt
- 2023-01-06 Bio-producten van Albert Heijn in de prijzen
- 2023-01-04 Crisp sloot 2021 af met verlies van ruim 15 miljoen euro
- 2023-01-03 De kracht van dichtbij: 60% van alle aankopen vindt over 5 jaar lokaal plaats