In Smakelijk weten, een publicatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek, passeren talloze cijfers over voeding en gezondheid de revue. In hoofdstuk 3 'Supermarkt verdringt speciaalzaak' komt de verkoop van biologische producten aan bod. Daaruit blijkt dat de consument vaker voor biologisch kiest.
Ongeveer 2 procent van de totale bestedingen aan voedingsmiddelen
kwam in 2011 voor rekening van biologische producten, zoals biologische melk en biologisch vlees. Dit is een toename van 17 procent ten opzichte van 2010. Per hoofd van de bevolking stegen de uitgaven van 45 euro tot 53 euro per jaar. Er werden vooral flink meer biologische producten in de supermarkt gekocht.
Bijna de helft van de bestedingen aan biologische voedingsmiddelen kwam in 2011 terecht bij de supermarkt. Dit aandeel is de afgelopen jaren sterk gegroeid.
Een derde van de uitgaven ging naar natuurvoedingswinkels, reformzaken of biologische slagers. Een ander belangrijk verkoopkanaal voor biologische voeding gaat via contract-cateraars. Het betreft voedsel dat verkocht wordt via bedrijfs- en overheidsrestaurants, onderwijs- en zorginstellingen en vliegtuigen.
Klik hier voor de publicatie Smakelijk weten.
Bron: Smakelijk weten

Abonneren
Vacatures
- (Jr.) Specialist Duurzaamheid en Data
- Junior Kwaliteitscontroleur
- Productieleider
- Salesmanager substraten West-Europa
- Manager Quality Assurance (QA)
- Accountmanager Data Management - Agri
- Head Grower Greenhouse Canada
- Lead Auditor Kwaliteit & Processen
- Junior account manager
- Accountmanager
Top 5 - gisteren
- "De bio-sector is niet welkom onder alle deskundigen en organisaties die voor deze ronde tafel zijn uitgenodigd"
- Pipie Smits van Oyen is nieuwe voorzitter Biohuis
- Lidl zet in op biologische huismerken
- Speeltuin voor opgehokte kippen
- Groenboeren Conferentie 'Hoe dan wel?': zaterdag 4 februari op Educatorium UvU
Top 5 - afgelopen week
- PFAS gevonden in biologische eieren in Denemarken
- Uniek korte-keten-concept van graan tot brood gepresenteerd
- Biologische sector is ondanks grote uitdagingen positief gestemd
- "Wij maken bio-pindakaas met hart en ziel, daarom maken wij kans tegenover het grote geld"
- Minister van der Wal enthousiast over stikstofplan Joost Samsom
Top 5 - afgelopen maand
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-01-31 Picnic overtreedt, volgens NVWA, de wet met goedkopere Duitse A-merken
- 2023-01-31 Lidl zet in op biologische huismerken
- 2023-01-27 Franse wet geeft AGF-sector meer macht bij retailers
- 2023-01-26 Onbemand voertuig bezorgt eerste boodschappen voor Colruyt
- 2023-01-24 "De voedselketen moet veel transparanter"
- 2023-01-23 Consument besteedt 36% meer aan biologisch
- 2023-01-23 "Retail aan zet in ambitie 15% biologisch"
- 2023-01-20 Aldi start samenwerking met Naturland
- 2023-01-18 Marktaandelen 2022: AH de grote winnaar, toename hard discount onduidelijk
- 2023-01-17 Prijzen AGF stegen afgelopen jaar flink in ogen van consumenten
- 2023-01-17 Aldi Zwitserland bant ingevlogen AGF uit het schap
- 2023-01-13 Natuurvoeding Joure wordt 34e Odin winkel
- 2023-01-13 "Klant blijft biologisch kopen, maar kiest goedkopere varianten"
- 2023-01-12 Odin Veenendaal is open
- 2023-01-09 Superscanner visualiseert prijsstijgingen in de supermarkt
- 2023-01-06 Bio-producten van Albert Heijn in de prijzen
- 2023-01-04 Crisp sloot 2021 af met verlies van ruim 15 miljoen euro
- 2023-01-03 De kracht van dichtbij: 60% van alle aankopen vindt over 5 jaar lokaal plaats
- 2022-12-23 Het was een wonderlijk jaar bij Odin
- 2022-12-21 Colruyt-medewerkers zetten producten anderhalf uur per dag sneller in de rekken