"Winnen van publieksprijs geeft toch aan dat je op de goede weg bent"

EkoPlaza winnaar verkiezing 'Duurzaamste merk van Nederland 2012'

EkoPlaza is winnaar geworden van de verkiezing 'Duurzaamste merk van Nederland 2012'. Dit is dinsdag 20 november bekendgemaakt tijdens een feestelijke afsluiting van het Nationaal Sustainability Congres.

Nieuwkomer KRNWTR sleepte de tweede plaats in de wacht. KRNWTR is een relatief jonge organisatie die werkt aan bewustwording rond watergebruik en stimuleert de consumptie van kraanwater in de Horeca en festivals. Op deze manier wil zij een bijdrage leveren aan het verminderen van de afvalberg die flessenwater met zich meebrengt. Oud-gediende Dr. Hauschka eindigde op een mooie derde plaats. Dr. Hauschka maakt al vanaf haar begin in 1967 cosmetica en verzorgingsproducten op antroposofische wijze.

De verkiezing 'Duurzaamste merk van Nederland' is een initiatief van Allesduurzaam.nl. Dit jaar werd de competitie voor de derde maal georganiseerd. 'Duurzaamste merk van Nederland' is een online stemming onder bezoekers van Allesduurzaam. Stemmers wordt gevraagd een motivatie achter te laten. Opvallend is dat dit op grote schaal en zeer uitgebreid gebeurd. Daarmee biedt deze verkiezing aan deelnemende merken waardevolle informatie en onderscheidt het zich van andere online-enquĂȘtes. Het succes van de verkiezing inspireert Allesduurzaam weer om deze rol van intermediair tussen merken en klanten uitdrukkelijker op zich te nemen. Op deze manier kan een website als Allesduurzaam bijdragen aan het verder ontwikkelen van duurzame producten en diensten.

De prijs, een beeld van kunstenaar Daan de leeuw, werd overhandigd door Hans Nijnens, directeur van Weleda. Weleda was de winnaar van de eerste twee edities van de prijs. Nijnens refereerde tijdens de uitreiking aan de publiciteit en inspiratie die het winnen van de prijs met zich gebracht. "Het winnen van een publieksprijs geeft toch aan dat je op de goede weg bent", aldus Nijnens.


Erik Does en Erik-Jan van den Brink namen de award graag in ontvangst.

In totaal zijn er in een maand tijd 6966 stemmen. Bert Vink, Hoofdredacteur van Allesduurzaam citeerde tijdens de uitreiking een aantal van de motivaties. Volgens Vink valt uit de reacties op te maken dat de de consument vooral vertrouwen heeft in, en op zoek is naar merken waarbij duurzaamheid in het DNA van het bedrijf verankerd is. Duurzaamheid is geen marketingtool, geen afdeling of bijzaak. Duurzaamheid komt van binnen en dat wordt door de consument zeer gewaardeerd en herkend. Dat is wat deze verkiezing feilloos heeft aangetoond.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven