EkoPlaza is winnaar geworden van de verkiezing 'Duurzaamste merk van Nederland 2012'. Dit is dinsdag 20 november bekendgemaakt tijdens een feestelijke afsluiting van het Nationaal Sustainability Congres.
Nieuwkomer KRNWTR sleepte de tweede plaats in de wacht. KRNWTR is een relatief jonge organisatie die werkt aan bewustwording rond watergebruik en stimuleert de consumptie van kraanwater in de Horeca en festivals. Op deze manier wil zij een bijdrage leveren aan het verminderen van de afvalberg die flessenwater met zich meebrengt. Oud-gediende Dr. Hauschka eindigde op een mooie derde plaats. Dr. Hauschka maakt al vanaf haar begin in 1967 cosmetica en verzorgingsproducten op antroposofische wijze.
De verkiezing 'Duurzaamste merk van Nederland' is een initiatief van Allesduurzaam.nl. Dit jaar werd de competitie voor de derde maal georganiseerd. 'Duurzaamste merk van Nederland' is een online stemming onder bezoekers van Allesduurzaam. Stemmers wordt gevraagd een motivatie achter te laten. Opvallend is dat dit op grote schaal en zeer uitgebreid gebeurd. Daarmee biedt deze verkiezing aan deelnemende merken waardevolle informatie en onderscheidt het zich van andere online-enquĂȘtes. Het succes van de verkiezing inspireert Allesduurzaam weer om deze rol van intermediair tussen merken en klanten uitdrukkelijker op zich te nemen. Op deze manier kan een website als Allesduurzaam bijdragen aan het verder ontwikkelen van duurzame producten en diensten.
De prijs, een beeld van kunstenaar Daan de leeuw, werd overhandigd door Hans Nijnens, directeur van Weleda. Weleda was de winnaar van de eerste twee edities van de prijs. Nijnens refereerde tijdens de uitreiking aan de publiciteit en inspiratie die het winnen van de prijs met zich gebracht. "Het winnen van een publieksprijs geeft toch aan dat je op de goede weg bent", aldus Nijnens.
Erik Does en Erik-Jan van den Brink namen de award graag in ontvangst.
In totaal zijn er in een maand tijd 6966 stemmen. Bert Vink, Hoofdredacteur van Allesduurzaam citeerde tijdens de uitreiking een aantal van de motivaties. Volgens Vink valt uit de reacties op te maken dat de de consument vooral vertrouwen heeft in, en op zoek is naar merken waarbij duurzaamheid in het DNA van het bedrijf verankerd is. Duurzaamheid is geen marketingtool, geen afdeling of bijzaak. Duurzaamheid komt van binnen en dat wordt door de consument zeer gewaardeerd en herkend. Dat is wat deze verkiezing feilloos heeft aangetoond.
"Winnen van publieksprijs geeft toch aan dat je op de goede weg bent"
EkoPlaza winnaar verkiezing 'Duurzaamste merk van Nederland 2012'
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-23 Duitsland: Aldi Süd blijft nummer één retailer in biologische producten
- 2022-05-23 Eerste Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-05-19 Migros sluit partnerschap met Bio Suisse
- 2022-05-18 Eerste Ekoplaza Foodmarqt opent 21 mei in Amsterdam
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten