Een derde van de consumenten hecht evenveel waarde aan zowel biologisch als fair trade en lokaal. Tussen de drie varianten gaat de voorkeur vaker uit naar lokale producten dan naar biologische of fairtradeproducten. Dit blijkt uit de Foodmonitor van Food for Food en Intomart GfK.
In de supermarkt kan de consument een keuze maken uit verschillende varianten van hetzelfde product. Zo zijn er lokale, biologische en fairtradeproducten. En natuurlijk gewoon reguliere producten. Als de consument kan kiezen, aan welke van de drie eigenschappen hecht hij dan het meeste waarde? Een reden om deze vraag eens voor te leggen aan de Nederlandse consument in de Foodmonitor.
Meer dan 80% van de respondenten hecht waarde aan deze drie eigenschappen, ofwel met een voorkeur voor één van de drie, ofwel voor alle varianten evenveel waarde. Tegelijkertijd wordt 'lokaal' als producteigenschap door vrijwel alle leeftijdsgroepen en opleidingsniveaus op een gelijk niveau als beste gewaardeerd.
Fair trade kent geen uitschieters en wordt door alle groepen vrijwel gelijk gewaardeerd.
Jongeren (18 tot 34 jaar) en hoger opgeleiden hechten meer waarde aan biologisch dan de andere groepen. Lager opgeleiden hechten duidelijk veel minder waarde aan alle drie de eigenschappen: 26% van de lager opgeleiden hecht geen waarde aan alle drie de eigenschappen, tegen 20% bij midden-opgeleiden en 12% bij hoog opgeleiden. Mannen hechten meer waarde aan lokale producten dan vrouwen, vrouwen daarentegen hechten meer waarde aan biologisch.
Klik hier voor alle onderzoeksresultaten.
Bron: Food for Food

Abonneren
Vacatures
- Rozenplanner
- Ervaren Internationaal Salesmanager
- Int. Product- en Cropspecialist Propagation (opkweek)
- (Jr.) Specialist Duurzaamheid en Data
- Junior Kwaliteitscontroleur
- Productieleider
- Salesmanager substraten West-Europa
- Manager Quality Assurance (QA)
- Accountmanager Data Management - Agri
- Head Grower Greenhouse Canada
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- PFAS gevonden in biologische eieren in Denemarken
- Uniek korte-keten-concept van graan tot brood gepresenteerd
- Biologische sector is ondanks grote uitdagingen positief gestemd
- "Wij maken bio-pindakaas met hart en ziel, daarom maken wij kans tegenover het grote geld"
- Minister van der Wal enthousiast over stikstofplan Joost Samsom
Top 5 - afgelopen maand
- HAK zet in op 100% biologische productie
- Fotoreportage Biobeurs: wennen in Den Bosch
- "Regeneratieve landbouw is keiharde greenwashing door multinationals"
- Verdienmodellen en de wereld op z'n kop
- "De bio-sector is niet welkom onder alle deskundigen en organisaties die voor deze ronde tafel zijn uitgenodigd"
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-02-02 33e Odin winkel geopend in Winsum
- 2023-02-01 Coop viert 30 jaar Naturaplan
- 2023-02-01 "Het stimuleren van biologisch en het eigen duurzaamheidsprogramma zitten elkaar niet in de weg"
- 2023-01-31 Picnic overtreedt, volgens NVWA, de wet met goedkopere Duitse A-merken
- 2023-01-31 Lidl zet in op biologische huismerken
- 2023-01-27 Franse wet geeft AGF-sector meer macht bij retailers
- 2023-01-26 Onbemand voertuig bezorgt eerste boodschappen voor Colruyt
- 2023-01-24 "De voedselketen moet veel transparanter"
- 2023-01-23 Consument besteedt 36% meer aan biologisch
- 2023-01-23 "Retail aan zet in ambitie 15% biologisch"
- 2023-01-20 Aldi start samenwerking met Naturland
- 2023-01-18 Marktaandelen 2022: AH de grote winnaar, toename hard discount onduidelijk
- 2023-01-17 Prijzen AGF stegen afgelopen jaar flink in ogen van consumenten
- 2023-01-17 Aldi Zwitserland bant ingevlogen AGF uit het schap
- 2023-01-13 "Klant blijft biologisch kopen, maar kiest goedkopere varianten"
- 2023-01-13 Natuurvoeding Joure wordt 34e Odin winkel
- 2023-01-12 Odin Veenendaal is open
- 2023-01-09 Superscanner visualiseert prijsstijgingen in de supermarkt
- 2023-01-06 Bio-producten van Albert Heijn in de prijzen
- 2023-01-04 Crisp sloot 2021 af met verlies van ruim 15 miljoen euro