Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Online scan helpt food en agro-ondernemers bij tonen groen gezicht

Ondernemers in de food & agrobusiness kunnen vanaf nu online toetsen hoe maatschappelijk verantwoord ze ondernemen. Met de resultaten kunnen zij aan hun afnemers laten zien welke duurzame keuzes ze in hun bedrijfsvoering maken. LEI Wageningen UR ontwikkelde de online duurzaamheidsscan voor de food & agrosector samen met MVO Nederland. De tool is in twee varianten gratis beschikbaar voor iedere ondernemer in de sector: een quickscan en een uitgebreide duurzaamheidsscan.

Duurzamer dan gedacht

Veel boeren en tuinders zijn, meer dan de gemiddelde MKB-er, bezig met maatschappelijke thema’s als biodiversiteit, klimaat, waterkwaliteit, grondstoffen- en middelengebruik en werkgelegenheid. Dit is niet altijd even goed zichtbaar. De duurzaamheidsscan van het LEI biedt ondernemers een online instrument om te toetsen én te laten zien hoe maatschappelijk verantwoord zij ondernemen. Aan de maatschappelijke omgeving, maar ook aan afnemers in de keten, waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Vaak blijkt dat boeren al veel meer MVO werken dan zij zelf wisten.

Start en vervolg

De scan bestaat uit twee onderdelen. De quickscan geeft ondernemers een snelle reflectie op eigen handelen aan de hand van vragen over 23 thema's en geeft aan welke van deze thema's prioriteit zou moeten krijgen. Daarna staat de deur open naar de uitgebreide duurzaamheidsscan. Die is geïnspireerd door ISO 26000, de internationale richtlijn voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ondernemers die verder willen werken aan hun duurzame bedrijfsvoering, zich willen onderscheiden en meer kennis over MVO willen opdoen, kunnen hiervoor terecht bij MVO Nederland.

Ondernemer aan het woord: Hélène Bénard van Koppert Cress

Ondernemers die hun duurzame ambities een stap verder willen brengen, kunnen deelnemen aan de MVO-expeditie Food & Agribusiness. Een eerste groep van twaalf bedrijven heeft de bedrijfsvoering onder de loep genomen onder begeleiding van MVO Nederland. Een van hen is Hélène Bénard van Koppert Cress B.V. Deze tuinbouwonderneming is sinds 2002 sterk gegroeid door zich te specialiseren in microgroenten, oftewel kiemplantjes. De eindgebruikers zijn restaurants en cateraars, zoals Hutten catering. Hélène is enthousiast: "Hutten catering gebruikt onze producten omdat ze onze bedrijfsfilosofie waarderen. Die is erg gestoeld op maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar dat schreeuwden we nooit van de daken. Met het doorlopen van dit traject kunnen we aantonen dat we goed bezig zijn. Dat vindt Hutten ook prettig richting zijn afnemers. Door dit serieus op te pakken kun je je onderscheiden."


De nieuwe kas van tuinbouwonderneming Koppert Cress produceert straks warmte. Foto: Milan Vermeulen.

Laten zien wat je doet

Volgens Bénard wordt het in de toekomst steeds belangrijker niet alleen voor jezelf goed bezig te zijn, maar dit ook uit te dragen. "Dat moeten wij echt leren. We doen al jaren ons best op allerlei terreinen. Zoals met duurzame energie - onze nieuwe kas produceert straks meer warmte dan ze gebruikt - en met arbo-zaken. Maar we vertelden het niet uitgebreid. Nu merken we dat veel bedrijven aan window dressing doen, en dat frustreert soms. Dan denk ik: laat dan ook maar eens zien wat je werkelijk doet. De quickscan kan daar een mooie eerste stap in zijn."

MVO Nederland

MVO Nederland is de nationale kennis- en netwerkorganisatie voor bedrijven met MVO-ambitie. Haar streven: MVO een vanzelfsprekende zaak maken voor alle ondernemers in Nederland. Sinds de oprichting in 2004 is MVO Nederland uitgegroeid tot hét startpunt voor alle ondernemers die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen en daarover van gedachten willen wisselen met gelijkgestemden, brancheorganisaties, de overheid en/of NGO's. Het partnernetwerk van MVO Nederland telt meer dan 2.000 bedrijven en organisaties. Elke maand komen daar tientallen partners bij. Deze ondernemingen komen uit alle sectoren en variëren van eenpersoonsbedrijven tot multinationals. MVO Nederland faciliteert haar achterban met kennis en inspiratie over de volle breedte van het onderwerp maatschappelijk verantwoord ondernemen. Speerpuntthema's in 2012 zijn transparantie, ketenverantwoordelijkheid/duurzaam inkopen en mensgericht ondernemen. Ook aan participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt besteedt MVO Nederland in 2012 extra aandacht. Kijk voor meer informatie op www.mvonederland.nl.

LEI Wageningen UR

Het LEI verricht sociaal-economisch onderzoek en is de strategische partner voor overheden en bedrijfsleven op het gebied van duurzame- en economische ontwikkeling binnen het domein van voeding en leefomgeving. Naast economen en econometristen werken bij het LEI bestuurskundigen, sociologen en ethici. In totaal gaat het om 295 onderzoekers. Het LEI is onderdeel van Wageningen UR en ISO 9000 gecertificeerd. Meer informatie is te vinden op www.wageningenur.nl/lei
Publicatiedatum: