Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Een nieuw aankoopalternatief

Moeten natuurvoedingswinkels online gaan – of toch maar gelijk click & collect?

Rainer Flake heeft het onderstaande bericht ingezonden. Hij heeft gezamenlijk met partners een goed werkbaar en voordelig concept voor click & collect voor natuurvoedingswinkels ontwikkeld, wat hij graag wil delen. Tevens is hij mede-eigenaar van webwinkel ecosmile.nl.

De webwinkel/online verkopen kennen in Nederland nog steeds hoge groeicijfers. In het eerste halfjaar van 2012 lag de groei bij 9%. Ook kocht de consument in de biologische sector in het eerste halfjaar van 2012 twaalf procent meer producten. Wat ligt er meer voor de hand dan deze twee dingen - online en bio- te combineren? Precies hier vormt zich echter een grote valkuil.

Hoewel het verzenden van kleding, boeken of elektronica via de post voor de verkoper tegenwoordig een oplosbaar vraagstuk is, blijkt het verzenden van levensmiddelen nog steeds moeilijk te zijn. Het probleem zit hier vooral bij het verzenden van versproducten. Dat komt door de noodzaak van omslachtig verpakkingsmateriaal en geconditioneerd vervoer. Dit is niet alleen minder milieuvriendelijk, maar het transport is ook erg duur en staat in geen enkele gezonde verhouding met de productwaarde. Albert.nl kampt hiermee en bij anderen is het geld intussen krap geworden. Zelfs specialisten zoals Bestelvers.nl moesten stoppen.

Vers is nodig maar online nauwelijks haalbaar

Verse voeding is in elke natuurvoedingswinkel erg belangrijk. Het op afstand verkopen van versproducten is echter geen redelijke optie zo lang er in Nederland geen dekkend distributienetwerk tegen acceptabele kosten beschikbaar is.

Ligt de oplossing voor online dan in de beperking op DKW-producten? Enkele webwinkels zijn er mee bezig, anderen zijn er intussen alweer mee gestopt, zoals recentelijk eetbiologisch.nl. Kernprobleem van de pure online natuurvoedingswinkel is dat er een grote voorraad aangehouden moet worden met een in het begin lage omloopsnelheid. Verder moet fors in marketing geïnvesteerd worden. Dat vraagt om een lange adem en diepe zakken.

Webwinkel vraagt bij de winkelier extra inspanning

Als we naar de gewone (fysieke) natuurvoedingswinkels kijken dan is online verkoop een kanaal wat sommigen erbij hebben genomen. Er is maar zelden sprake van een groot succes. Een eigen website voor de natuurvoedingswinkel is zeker altijd aan te raden. Het geeft klanten extra houvast en het hoort intussen gewoon bij deze tijd.

Wat omslachtiger word het als er een echte webwinkel bij komt. Het runnen van een webwinkel vraagt extra inspanning. Het verwerken van online bestellingen, het integreren in de winkelverkoop, het bijhouden van de leverbaarheid van producten, prijzen actualiseren, orders pikken, pakketjes pakken, betalingen verwerken, verzenden, administratie – de lijst is lang.

Weinig online-kennis en te weinig prioriteit bij de winkeliers

Meestal komt er voor de natuurvoedingswinkelier in de praktijk nog een ander probleem bij. De webwinkel wil onderhouden worden en er moet aan marketing worden gedaan. De webwinkel moet voldoende worden bezocht en er zal voor een goede conversie gezorgd moeten worden. Op dit punt zie je vaak dat er niet voldoende kennis van e-commerce beschikbaar is. De winkelier legt na een tijdje zijn prioriteiten op de winkelvloer terug, immers wordt daar de relevante verkoop gedaan. Online blijft zo een bijzaak en de webshop verouderd – en dat is pas echt een slecht visitekaartje.

De oplossing is Click & Collect

In de pers lezen we dat bij de Hema 80% van de online bestellingen in de winkels worden afgehaald. Bij de Belgisch/Franse supermarkt Carrefour haalt al de helft van de consumenten hun via de webwinkel bestelde producten in de winkel op. Eenmaal in de winkel legt de klant vaak ook nog andere producten in zijn winkelwagen, zoals aanbiedingen, groenten en fruit. Dit fenomeen zal toekomstig alleen maar verder toenemen. Thuis vanuit de luie stoel bestellen, tijd besparen door niet meer zelf door de (drukke) winkel te moeten lopen, dat is gemak en luxe waar veel klanten op zitten te wachten. Dit wordt ook wel Click & Collect genoemd.

Zo concreet mogelijk

Voor de natuurvoedingswinkelier betekent dit dat er wel een goed verzorgde webwinkel zal komen. Geheel naar eigen wens zelf onderhouden of centraal laten onderhouden door een dienstverlener. Daarbij kan het assortiment door de winkelier aangevuld worden met lokale versproducten. Met als doelstelling voor nieuwe en bestaande lokale klanten een nieuw aankoopalternatief te bieden. Thuis bestellen en in de winkel afhalen en betalen. Dit is een extra service voor de klant en een extra omzetkans voor de winkelier.

Het is een werkbaar alternatief. Opgezet vanuit de winkelvloer waar juist wel de expertise van de winkelier ligt. Zonder het omslachtige werken met online marketing en online verkoop. Eindelijk een verkoopkanaal dat er toe doet.

Zie voor verder contact: www.ecosmile.nl/natuurwinkels


Publicatiedatum: