Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De Krat: biologische en duurzame boodschappen aan huis

Liefst nog van boeren en producenten uit de buurt en ja, als het even kan ook biologisch én diervriendelijk. Voor veel Amsterdammers met een hectische baan is dit een bijna onhaalbaar streven. Hier schiet De Krat te hulp. De Krat levert iedere week een kratje met verse groente, fruit, brood, zuivelproducten en vlees of vis. Geschikt om met een gezin of alleen vier dagen van te kunnen eten.

"Eigenlijk kwam een vriend van mij op dit idee. Hij had zelf geen tijd om het uit te voeren", zegt directeur Eefje Brugman. "Het leek hem heerlijk om in het weekend een kist thuisbezorgd te krijgen met lekkere kwaliteitsproducten uit de regio waar je mee kunt koken."

In eerste instantie bezorgde Brugman de kratjes zelf aan de vijftien klanten die ze inmiddels had. Nu na zes weken is het klantenbestand rond Amsterdam al uitgegroeid tot 1600 en is het transport uitbesteed. De producten komen voornamelijk uit de buurt, zoals van kwekerij Osdorp en Frank's Smoke House. In ieder geval moeten ze afkomstig zijn uit Nederland. "Bij vleesproducenten neem ik zelf een kijkje om te zien hoe het gesteld is met het dierenwelzijn", zegt Brugman. "De groenten komen wel uit kassen, maar niet uit kassen met verwarming en verlichting."

In de krat zitten ook recepten. "Klanten moeten het geen bezwaar vinden om even in de keuken te staan. Ze worden wel op weg geholpen met recepten, maar groenten zijn bijvoorbeeld niet voorgesneden", zegt Brugman. "Voor mensen met een heel hectische levensstijl die nooit thuis zijn, is dit concept minder geschikt. De producten zijn allemaal erg vers en niet in alle gevallen lang houdbaar."

Brugman wil met haar kratten heel Nederland veroveren. Ze werkt nu aan een plan om met crowdfunding klanten te werven in Rotterdam en omgeving. "Hiervoor hoeven potentiële klanten alleen maar aan ons kenbaar te maken dat ze de krat af willen nemen. Als we genoeg aanvragen hebben voor een proefabonnement gaan we aan de slag."

Voor meer informatie: www.dekrat.nl

Bron: Metro 
Publicatiedatum: