Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vooral Nederlandse kinderen niet geïnteresseerd in overname familiebedrijf

Overal ter wereld kampen familiebedrijven met ernstige opvolgingsproblemen, maar bijna nergens is de interesse van het ondernemerskroost zo laag als in Nederland. Dat concludeert Ernst & Young in een dinsdag verschenen onderzoek.

Wereldwijd heeft ruim driekwart van de kinderen geen interesse in een overname van het familiebedrijf, in Nederland is dat zelfs 90 procent. "Een zorgwekkend signaal. In Nederland is namelijk 70 procent van de ondernemingen een familiebedrijf en bij veel van die bedrijven speelt op korte termijn de opvolging", zegt Arjen Brussé van E&Y.

De opvolgingsbereidheid is volgens de onderzoekers zo laag omdat Nederland een sterk individualistisch land is. "Hoe individualistischer het land, hoe liever studenten hun eigen carrièrepad kiezen. In Nederland krijgen ze daar ook veel kansen voor", zegt Brussé. Ook de welvaart speelt mee. "In arme landen is de opvolgingsbereidheid hoog', aldus de onderzoeker.

Veel familiebedrijven zijn volgens E&Y juist succesvol omdat er meerdere generaties aan het roer hebben gestaan. "De intentie het bedrijf over te dragen aan een volgende generatie geeft familiebedrijven een voorsprong omdat met een langetermijnvisie wordt gewerkt. De investeringen, de cliëntrelaties en de werknemers zijn doorgaans duurzamer en daarom succesvoller", stelt Brussé.

Het accountants- en onderzoeksbureau pleit voor meer aandacht voor de opvolging van bedrijven. Die moet komen van de families zelf, maar ook van de politiek en het onderwijs. Voor het onderzoek zijn wereldwijd ruim 93.000 studenten uit 26 landen met een familiebedrijf als achtergrond ondervraagd.

Bron: Parool
Publicatiedatum: