Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Praktijkproef: energiekosten elektrisch rijden helft lager dan bij benzineauto

De energiekosten van elektrische auto's zijn in de praktijk de helft lager dan bij een moderne benzineauto. Ook lijkt het goed mogelijk om een kwart van de voertuigvloot van Rijkswaterstaat in 2015 elektrisch te laten rijden.

Dit blijkt uit de praktijkproef die Rijkswaterstaat samen met TNO en LeasePlan heeft uitgevoerd. De resultaten van de proef zijn vandaag in het perscentrum van het ministerie IenM op de Plesmanweg in Den Haag overhandigd aan de directeur van het programma Rijkswaterstaat Duurzaam, Annette Augustijn.


Programmamanager elektrisch rijden Frank ten Wolde overhandigt de resultaten van de praktijkproef aan Annette Augustijn, directeur van het programma Rijkswaterstaat Duurzaam.

Inzet en energiegebruik

Het gaat om een praktijkproef met 24 elektrische voertuigen en twee plug-in hybride auto's. Rijkswaterstaat heeft samen met TNO en LeasePlan onderzocht wat de toepasbaarheid is van elektrisch rijden binnen de organisatie.

Tijdens de proef werden inzet en energiegebruik van de deelnemende voertuigen een jaar lang voortdurend gemonitord. Ook heeft TNO gebruikers en betrokkenen uitgebreid geïnterviewd over hun ervaringen met elektrisch rijden. Bestuurders waren medewerkers van Rijkswaterstaat. Zij gebruikten de auto's voor het dagelijkse woon-werkverkeer en zakelijke afspraken.

Waarom een praktijkproef?

Elektrische voertuigen zitten dicht tegen een commerciële marktdoorbraak aan, maar er zijn nog belangrijke barrières te slechten. Naast verlaging van de kosten gaat het vooral om het opdoen van praktijkervaring met deze voertuigen.

Er is tot nu toe onvoldoende kennis van prestaties, energiegebruik, veiligheid en total cost of ownership. Ook ontbreekt inzicht in de toepassingen waarin plug-in hybride en elektrische voertuigen het best tot hun recht komen.

De resultaten van deze proef bieden inzicht in de positieve en negatieve effecten van hybride en elektrisch rijden. Dit is in lijn met het 'Plan van Aanpak Proeftuin Elektrische Mobiliteit' en draagt bij aan het streven om een kwart van de voertuigvloot van Rijkswaterstaat in 2015 elektrisch te laten rijden.

Belangrijkste onderzoeksresultaten positief

  • Het lijkt goed mogelijk om een kwart van de voertuigvloot van Rijkswaterstaat in 2015 elektrisch te laten rijden. Wel is het belangrijk om te investeren in een adequate laadinfrastructuur. Het ontbreken daarvan is een van de punten die het duidelijkst uit de gebruikersenquête naar voren komt.
  • De energiekosten van elektrische auto's zijn in de praktijk de helft lager dan bij een moderne benzineauto.
  • De gemiddelde actieradius tijdens de praktijkproef ligt tussen de 85 en 102 kilometer. Dat is minder dan waarmee de fabrikanten adverteren, maar alsnog geschikt voor dagelijks werkverkeer.
  • Deelnemers worden steeds enthousiaster over het gebruik van hun elektrische auto naar mate medewerkers deze langer gebruiken.

Met deze positieve uitkomsten van de praktijkproef kunnen we met elkaar de transitie naar elektrisch rijden verder brengen. Rijkswaterstaat kan verder werken aan haar ambitie om meer elektrische voertuigen op te nemen in haar wagenpark en het biedt perspectief voor het mogelijke gebruik van elektrische auto's binnen de hele Rijksoverheid.

Duurzame mobiliteit

De overheid investeert in duurzame mobiliteit zodat de lucht schoner wordt, de CO2-uitstoot afneemt, het milieu wordt gespaard, en dat reductie van het gebruik van fossiele brandstoffen wordt beoogd. Onderdeel hiervan is dat betaalbaar en betrouwbaar elektrisch rijden in de komende jaren voor iedereen toegankelijk wordt.
Samenwerking

De praktijkproef elektrisch rijden is een samenwerking van Rijkswaterstaat, TNO en LeasePlan.

Klik hier voor meer informatie over de initiatieven van de Rijksoverheid op het terrein van elektrisch rijden.

Meer informatie over het programma Elektrisch Rijden en de resultaten van de praktijkproef van Rijkswaterstaat is hier te vinden.
Publicatiedatum: