De Persgroep en Newcom Research Consultancy hebben grootschalig onderzoek gedaan naar winkelgedrag in crisistijd. Daarbij is ook onderzocht welke merken consumenten nooit zouden vervangen voor huismerken. Douwe Egberts wordt het meest genoemd, gevolgd door Coca-Cola en Calvé.
Uit het Winkelonderzoek blijkt daarnaast dat de loyaliteit aan biologische producten hoog is. Ook als consumenten minder te besteden hebben, zullen zij deze niet snel opgeven voor niet-biologische producten. De top 25 van spontaan genoemde merken die nooit zouden worden vervangen door een huismerk:
- Douwe Egberts
- Coca-Cola
- Calvé
- Grolsch
- Becel
- Honig
- Nivea
- Unox
- Lay's
- Blue Band
- Hak
- Heinz
- Fair Trade
- Bolletje
- Heineken
- Pickwick
- Campina
- Dreft
- Spa
- Dove
- Ariël
- De Ruijter
- Lipton
- Sensodyne
- Nespresso
Over het Winkelonderzoek 2012
De beschreven resultaten zijn afkomstig uit het Winkelonderzoek 2012, uitgevoerd door de Persgroep Advertising en Newcom Research & Consultancy. Het onderzoek is online uitgevoerd in mei en juni 2012 onder 1.850 personen, afkomstig uit het onderzoekspanel van Newcom en de lezerspanels van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.Bron: Marketingtribune.nl