The Nielsen Company geeft een positieve prognose
Verdere stabiele groei Duitse bio-markt
Met name kleine speciaalzaken zagen de bio-omzet duidelijk stijgen. Binnen supermarkten en discounters was een enigszins negatieve omzet- ontwikkeling waar te nemen. Deze ontwikkeling is hoofdzakelijk te wijten aan de verliezen op het gebied van biologische melk.
Binnen de drogisterijen was een duidelijke toename van de bio-omzet waar te nemen, met maar liefst 4%. Vooral biologische babyvoeding is een van de belangrijkste productgroepen binnen dit kanaal. Naast babyvoeding is zuivel eveneens een belangrijke omzetdrager binnen de Duitse bio-markt. De Duitse omzet van bio-zuivel nam met 4,5% toe in het eerste kwartaal van 2012. Met name de verkoop van vruchtenyoghurt is binnen de Duitse bio-markt sterk toegenomen.
Reden voor de verdere stabiele groei van de Duitse Bio-Markt zijn onder meer de angst voor levensmiddelvergiftingen en schandalen binnen de levensmiddelenindustrie. Maar omdat de bio-markt een constante groei laat zijn, kan dit niet de enige reden zijn. De consumenten worden zich steeds meer bewust van de verborgen en ongezonde hulpstoffen die binnen de levensmiddelenindustrie worden ingezet en de overtuiging dat de ethische houding van producenten van biologische levensmiddelen op dat vlak anders is, neemt toe.
Al met al een positieve prognose voor de Duitse markt van biologische levensmiddelen en natuurlijk kansen voor Nederlandse producenten van biologische levensmiddelen!
Meer weten over uw kansen op de Duitse markt van biologische levensmiddelen? Neem contact op met LIBERA, Export- en Marketingadvies voor Duitsland, Petra van Egmond via [email protected].
(Bron: Ein Herz für BIO, strategische partner van LIBERA Export- en Marketingadvies voor Duitsland)