Paul van Lede, voorzitter van KNV Spoorgoederenvervoer: "De spectaculaire volumegroei en productiviteitsverbetering die we in de afgelopen jaren hebben bereikt, dreigt in één crisisjaar verloren te gaan. Het tij moet nu gekeerd worden."
Tariefstijging
Volgens het KNV zijn in de afgelopen drie jaar de tarieven voor het gebruik van het spoor met driehonderd procent gestegen. Daarnaast houden de problemen met treinbeveiligingssystemen zoals ERTMS aan.Ook reden voor de daling van het spoorgoederenvervoer is dat vervoerders aan veel en dure, specifiek Nederlandse eisen moeten voldoen met betrekking tot materieel en personeel. Er is veel onduidelijkheid over inspectie en regelgeving, die onlangs is aangepast op Europese wetgeving. Volgens het KNV zijn de belemmeringen voor spoorvervoerders in Nederland zo ernstig geworden dat vervoerders Nederland mijden.
Loket voor beheer spoorinfrastructuur
Om het tij te keren zou het Nederlandse spoor moeten worden beheerd door een organisatie die de vervoerders als klanten behandelt. Minister Schultz van Haegen had ruim een jaar geleden al aangegeven dat er een loket moet komen voor het beheer van spoorinfrastructuur. Volgens KNV is daar tot nu toe weinig van terechtgekomen.Verder zou de samenwerking tussen ProRail en de Inspectie van Leefomgeving en Milieu (ILT) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu over handhaving van regelgeving beter moeten worden gestroomlijnd.
Belastingvoordeel op diesel niet afschaffen
Het KNV pleit er voor om de lasten niet verder te verzwaren voor het spoorgoederenvervoer. Het belastingvoordeel op diesel dreigt op korte termijn te worden afgeschaft. Het spoorgoederenvervoer zou net als de binnenvaart ook in de toekomst het voordeel moeten hebben van een verlaagd accijnstarief voor dieselbrandstof.Het bestuur van de werkgeversvereniging heeft besloten om in 2013 eenmalig de contributie aan de vereniging te halveren.
Bron: SpoorPro.nl