Schneider Electric roept opdrachtgevers op duurzaam goederenvervoer te stimuleren

Schneider Electric is één van de founding members van Green Freight Europe. Dit Europese platform heeft als doel het verduurzamen van het Europese beroepsgoederenvervoer. Green Freight Europe bestaat inmiddels uit meer dan veertig bedrijven, waaronder dertig multinationale vervoerders en logistieke dienstverleners.

Green Freight Europe ontwikkelt een pan-Europees systeem waarmee vervoerders worden gemeten en beoordeeld op duurzaamheid, waaronder CO2-uitstoot. Hierdoor kunnen bedrijven vervoerders niet alleen op prijs beoordelen, maar ook op hun energie-efficiency. Naast deze manier van beoordelen biedt Green Freight Europe een platform voor het delen van best practices, promoten zij innovatie en communiceren zij over verbeteringen op het gebied van duurzaam vervoer in Europa. Participerende bedrijven zijn naast Schneider Electric onder andere DHL, UPS, FedEx, P&G, Heineken, IKEA, H&M en Dow.

Duurzaam vervoer moeilijk te meten

Het meten van duurzaamheid van vervoer is ingewikkeld. Er zijn allerlei systemen in de markt, waarvan de uitkomsten nu niet vergeleken kunnen worden. Om een goede vergelijking te kunnen maken, moeten verschillende parameters, zoals lading, brandstof en afstand, worden gewogen. "Dat gebeurt nu vaak binnen afzonderlijke systemen", zegt Paul Vek, transportmanager Central Western Europe Logistics Territory van Schneider Electric. "Green Freight Europe ontwikkelt één centrale database, die uiteindelijk een benchmark moet bieden van de totale milieuprestaties van Europese vervoerders." Schneider Electric is een actief lid van de werkgroep die de benchmark ontwikkelt. Paul Vek: "Wij hebben inmiddels veel kennis en ervaring opgedaan met het verzamelen en analyseren van CO2-rapporten van onze leveranciers in Europa. Deze ervaring is van grote waarde bij de ontwikkeling van de database." Deelname aan Green Freight Europe is voor Schneider Electric ook belangrijk om de gestelde milieudoelstellingen te halen. Het concern stelt zich ten doel om eind 2014 tien procent minder CO2 uit te stoten bij transportactiviteiten.

Duurzaamheid in de keten

Om duurzaamheid in de keten te bereiken, vraagt Schneider Electric opdrachtgevers om eveneens lid te worden van Green Freight Europe. "Op het moment dat gezamenlijk onder dezelfde paraplu wordt gewerkt, spreek je dezelfde taal en is het eenvoudiger om samen te werken. Dat is de enige weg om ook op termijn CO2-uitstoot van transportactiviteiten verder te verminderen", aldus Vek.

Duurzame doelstellingen

Green Freight Europe past in het streven van Schneider Electric om in de komende tien jaar jaarlijks 2,5 procent energie te besparen. Door inzet van diverse maatregelen bespaarde Schneider Electric sinds 2004 meer dan 20 procent aan energie en ruim 14,7 miljoen Euro aan kosten. Ook in het nieuwe Nederlandse hoofdkantoor, dat nu wordt gebouwd in Hoofddorp, wordt gestreefd naar BREEAM Excellent en ISO50001. Op het gebied van vervoer zijn ook de nodige stappen gezet. Zo heeft Schneider Electric een centraal distributiecentrum in Venray, die de bevoorrading verzorgt voor België, Nederland en Duitsland.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven