Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Whitepaper werpt nieuw licht op Nederlandse retailsector: meer beleving, minder energieverbruik

Merken en winkels doen er alles aan om consumenten aan zich te binden door het creëren van een unieke koopomgeving. Beleving van de klant staat tijdens een winkelbezoek centraal. Doorslaggevend is het effect van verlichting. Het vergroten van de perceptie en het tegelijkertijd besparen op energie zijn anno 2012 de belangrijkste drijfveren voor Nederlandse winkeliers om te investeren in verlichting. Echter, dit brengt een aanzienlijke kostenpost met zich mee. Havells Sylvania werpt nieuw licht op de zaak. De lichtproducent toont met haar nieuwste whitepaper aan dat het mogelijk is om een unieke koopomgeving te creëren, waarbij meer beleving en tegelijkertijd minder energieverbruik centraal staan. De whitepaper geeft aan dat er een wereld te winnen valt in retail waarbij licht een onmisbare rol speelt.


Foto links is genomen in een kledingzaak in Putte, rechts een foto die gemaakt is in de Duty free Shop op Rotterdam The Hague Airport.

Licht speelt een essentiële rol tijdens een winkelbezoek: het zorgt voor balans, creëert visuele grenzen en oriëntatiepunten, legt nadruk waar het moet en geeft de sfeer een impuls. Bovendien trekt een optimaal lichtplan de juiste doelgroepen naar de etalage, leidt bezoekers de winkel binnen, stippelt daar vrijwel onmerkbaar een route uit, belicht eyecatchers en stimuleert zo de verkoop. Functionaliteit en aantrekkingskracht gaan hand in hand: goede verlichting voegt zich naar het aanbod, zorgt dat elk product er op zijn best uitziet en dat belangrijke locaties zoals kassa's, pasruimtes en informatiepunten karakter krijgen.

Voormalig interieurarchitecte Katelijn Quartier heeft in 2009 aan de Plymouth University en in samenwerking met de Piet Zwart Academie in Rotterdam een afstudeeronderzoek gedaan naar de invloed van sfeer op het koopgedrag in commerciële ruimten. Zij constateert drie trends die invloed hebben op het koopgedrag in onder andere winkels en het binden van de consument aan een merk en winkel. Eén daarvan is het creëren van een unieke koopomgeving waarbij door middel van licht op eenvoudige wijze emotie en gedrag van het winkelend publiek te beïnvloeden valt. Volgens het onderzoek is het namelijk mogelijk om met een relatief klein verschil in de temperatuur en kleur van het licht een totaal afwijkende sfeer te creëren in één en dezelfde supermarkt. Daarmee toont het onderzoek aan dat niet alleen vanuit marketingoogpunt, maar ook vanuit het perspectief van de designer te beredeneren stappen mogelijk zijn om de beleving van winkelend publiek te beïnvloeden.

Met de komst van led is een nieuwe stap genomen op het gebied van verlichting in winkels: led is namelijk van nature regelbaar en hierdoor voldoet deze techniek om de beleving in elke winkel te vergroten. Een optimaal lichtplan trekt de juiste doelgroepen aan en werkt de functionaliteit en aantrekkingskracht in de hand. Ook andere technieken, zoals verbeteringen in metaalhalogeen, bieden een breed scala aan mogelijkheden in sfeer, kleur, lichttemperatuur maar bovenal energiebesparing. Naast het vergroten van de perceptie is het namelijk mogelijk om tegelijk te besparen op energie en kosten.

De whitepaper belicht hoe een aanzienlijke kostenpost als zijnde het investeren in verlichting zich snel laat terugverdienen. Verlichting verbruikt een aanzienlijke hoeveelheid aan energie- tot wel driekwart van de totale energiekosten- en is daarmee zeker in de retailsector een kostenpost van formaat. Zo’n 44% van het energieverbruik van een winkel in Nederland gaat op aan verlichting. In een groot gedeelte van de Nederlandse winkels wordt nog steeds gebruik gemaakt van verouderde verlichtingstechnieken met halogeen- of ontladingslampen. Lagere energiekosten zijn dus in de eerste plaats te realiseren door conventionele lichtbronnen te vervangen door alternatieven die energie omzetten in licht en niet in warmte.

In vergelijking met de traditionele lichtbronnen biedt led tal van voordelen. Daarnaast valt er juist in de retailsector een wereld te winnen. Vervanging van het veelvuldig toegepaste tl en halogeen door led bespaart tot 80% energieverbruik en levert daarmee tevens een aanzienlijke kostenbesparing op. Led produceert ten opzichte van de traditionele verlichting beduidend minder warmte. Dit nog afgezien van het feit dat een lagere vraag naar energie minder CO2-uitstoot veroorzaakt en daarmee de leefomgeving spaart. Led meet zich kwalitatief met traditionele lichtbronnen, heeft een bijzonder hoog rendement (90% licht, 10% warmte) en gaat bovenal veel langer mee.

Onderzoeksbureau Frost & Sullivan voorspelt tot 2017 een wereldwijde groei van het aandeel led van gemiddeld 4,4% per jaar; in de periode 2005-2010 was dat nog 2,7% per jaar. Nog maar een relatief klein deel van het totale winkeloppervlak in Nederland is voorzien van energiezuinige verlichting zoals led. Op het resterende winkeloppervlak is alleen al met energiezuinige verlichting op jaarbasis zo’n 105 miljoen euro kostenbesparing mogelijk. Dat komt overeen met het jaarverbruik van ruim 100.000 Nederlandse huishoudens.

Havells Sylvania is producent van professionele en architectonische verlichtingsoplossingen en is sinds 2007 eigendom van Havells India Ltd. Havells Sylvania heeft achttien fabrieken in Europa, Latijns Amerika, Afrika en India die producten zoals schakelmateriaal, bedrading, kabels, verlichtingsarmaturen en lampen produceren. In totaal heeft Havells Sylvania 94 vestigingen en verkoopkantoren in vijftig landen. Al meer dan 100 jaar verkoopt de multinational wereldwijd producten en systemen voor de publieke, commerciële en privé sector. Havells Sylvania combineert design met energiezuinig, met behoud van lichtkwaliteit. De ambitie van Havells Sylvania is de grootste van Europa te worden met een goed en duurzaam concept dat energiebesparend is in zowel energienota als gebruik. De ledtechnologie is in ontwikkeling en staat centraal in de productontwikkeling van Havells Sylvania.

Klik hier om de whitepaper te downloaden.
Publicatiedatum: