Vermindering CO2 van transport

Arla bekroond met Lean and Green Star

Arla Foods Nederland heeft op woensdag 27 juni 2012 de Lean and Green Star ontvangen. Het logistieke verduurzamingsnetwerk Connekt heeft de Star uitgereikt aan Arla omdat de zuivelonderneming uit Nijkerk de afgesproken doelstellingen ruimschoots heeft gehaald. "De Lean and Green Star bevestigt dat Arla aan kop gaat op het gebied van CO2-reductie in de logistiek", zegt Marco ter Maat, Manager Purchase & Sustainability van Arla Foods Nederland. "De CO2-uitstoot van het transport van onze zuivel hebben we het afgelopen jaar verminderd met maar liefst 10%."



Arla heeft de CO2-uitstoot van het transport van producten naar klanten de afgelopen jaren teruggebracht met 63%; onder meer door de vervanging van melkkratten door golfkartonnen omverpakkingen. De vrachtwagencapaciteit die vrijkomt doordat er geen lege kratten meer retour komen, wordt gebruikt voor andere vracht. De beladingsgraad van vrachtwagens is enorm gestegen.

CO2-uitstoot van transport naar klanten van Arla

2005: 4,71 - gram CO2 per liter vervoerd product - 100%
2010: 2,20 - gram CO2 per liter vervoerd product - 47%
2011: 1,72 - gram CO2 per liter vervoerd product - 37%
2020: 1,70 - gram CO2 per liter vervoerd product - 36%

Beladingsgraad van vrachtwagens

2005: 5.904 liter product per rit
2010: 9.955 liter product per rit
2011: 10.560 liter product per rit
2020: 15.000 liter product per rit

Klimaatneutraal

Op basis van haar CO2-doelstellingen en de bijbehorende maatregelen ontving Arla in 2010 de Lean and Green Award (minimaal 20% reductie in 2012, ten opzichte van 2007). Als eerste zuivelbedrijf in Nederland ging Arla werken met Green Order: aan de hand van afstand, volume en gewicht berekent Arla voor iedere levering de CO2-uitstoot van het transport en vermeldt die uitstoot op de vrachtbrief. De Green Order stimuleert afnemers om bestellingen te bundelen.

De CO2-afspraken met Connekt zijn onderdeel van Arla's ambitie om in 2020 klimaatneutraal te zijn voor ten minste het deel van de zuivelketen dat het bedrijf direct kan beïnvloeden: voor productie, verpakkingen en transport naar klanten.

In totaal ontvingen vier bedrijven gisteren de eerste Lean and Green Star van Connekt als bekroning van hun inspanningen voor duurzamere logistiek.

Dichter bij de natuur

Klimaatneutraal worden maakt deel uit van Arla's duurzaamheidsprogramma 'Dichter bij de natuur'. Dit programma heeft betekenis voor alle facetten van de bedrijfsvoering: melk, ingrediënten, verpakkingen, productie, transport maar ook de interne organisatie en maatschappelijke interactie. Daarbij is de focus gericht op efficiënt gebruik van natuurlijke bronnen, op het tegengaan van verspilling, op klimaat en milieu, duurzame landbouw en op dierenwelzijn.

Over Arla Foods Nederland

Arla Foods Nederland (400 medewerkers) levert dagverse zuivel uit Nijkerk en kaasspecialiteiten uit Scandinavië. De missie is: "Natuurlijke zuivelproducten voor iedereen bereikbaar maken". Arla Foods Nederland is nummer 2 in de Nederlandse markt voor dagverse zuivel. Het bedrijf voert sterke merken zoals Friesche Vlag, Arla, Milk & Fruit, Breaker, Arla Apetina, Castello en Lurpak. Naast merkproducten levert Arla Foods Nederland zuivel voor huismerken.

De onderneming is onderdeel van Arla Foods, een zuivelcoöperatie van 8000 melkveehouders in Denemarken, Zweden en Duitsland, en de grootste producent van biologische zuivel in de wereld.

Voor meer informatie: www.arla.nl

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven