Eind van dit jaar al acht Marqt-winkels in ons land

Marqt groeit. De winkelketen voor 'echt eten' opende begin dit jaar de vierde vestiging, aan de Hofweg in Den Haag. Wederom in nauwe samenwerking met retailbouwmanagementbureau MVRO, dat de inrichting van de winkel opleverde. Meike Beeren, mede-oprichter van Marqt, bevalt de samenwerking met MVRO prima. "Samen kunnen we steeds efficiënter aan de slag."

Moralistisch? Mensen onderwijzen in wat écht lekker is? Dat niet. Laat mensen het 'echte eten' vooral maar zelf ontdekken, stelt Meike Beeren van Marqt. "Mensen komen er vanzelf achter dat er een alternatief is voor de supermarkt. Dat het anders kan. Verser. Lekkerder en gezonder. Wie een Marqt in de buurt heeft, wordt vanzelf fan. Dat weet ik zeker."

Marktplaats onder één dak

In 2008 opende Beeren samen met mede-oprichter Quirijn Bolle de eerste Marqt, aan de Overtoom in Amsterdam. Dit uit onvrede met het eenzijdige aanbod in de Nederlandse supermarkten. Beeren: "Het enige wat ze nog van elkaar onderscheidt, is de prijs. Daardoor ligt er veel rotzooi in de schappen. Marqt biedt tegenwicht. Dat doen we door klant en producent rechtstreeks samen te brengen, als een marktplaats onder één dak."

Dat mensen bij Marqt niet altijd de goedkoopste producten vinden, doet er volgens Beeren niet toe. "Het gaat om kwaliteit. Die overleeft altijd." En daarin blijkt Beeren het gelijk aan haar zijde te hebben. Want Marqt groeit. Vier jaar na de eerste winkel, staat de teller eind dit jaar al op acht. Zo krijgt Amstelveen een Marqt, terwijl Rotterdam de komst van twee winkels tegemoet kan zien en er komt een derde vestiging in Amsterdam voor 'echt eten'. Voor 2013 staan er nog eens zeven winkels op de planning, in eerste instantie in de Randstad.

Flexibiliteit vanaf het begin

Voor de inrichting van al die toekomstige winkels schakelt Marqt de expertise in van MVRO. Het bouwmanagementbureau uit Geldermalsen leverde eerder al twee winkels op. Begin dit jaar deed MVRO dat ook voor de vierde Marqt, aan de Hofweg in Den Haag. Dit tot grote tevredenheid bij Beeren. "MVRO ondersteunt ons vanaf de inrichting van onze tweede winkel. Op dat moment waren wij nog een startend bedrijf. Dat het bouwproces nog moest uitwerken, zonder veel financiële middelen. Zoiets vraagt om flexibiliteit. MVRO onderscheidt zich daarmee vanaf het eerste moment."

Voor het pand aan de Hofweg koos Marqt de voormalige locatie van modeketen Meddens. Een locatie met karakter, met een verkoopoppervlakte van 700 vierkante meter. Het pand geldt als rijksmonument, al zorgde dat tijdens het bouwproces wel voor enige vertraging. Beeren: "Niet alle vergunningen bleken onherroepelijk, terwijl we al bezig waren met het storten van de betonnen vloer. Dat moesten we dus tijdelijk stilleggen. Niet langer dan een paar dagen, al stelde dit MVRO wel voor een extra uitdaging. Erg prettig om te merken dat het bureau met zo'n situatie professioneel omgaat. Uiteindelijk ging de winkel gewoon open volgens planning."

Efficiënt en dynamisch

De winkel in Den Haag valt onder andere op met een nieuwe presentatievorm van de versgroepen. Beeren: "De presentatie van onze winkels verandert voortdurend. Daardoor is er altijd een gedeelte wat we nog niet direct turnkey kunnen laten opleveren door MVRO. Toch zou ik daar best meer naartoe willen. Samen kunnen we steeds efficiënter en dynamischer aan de slag. Dat hebben we laten zien met het pand in Den Haag, en dat gaan we ook laten zien met de nieuwe winkels. MVRO biedt ons volop vertrouwen, al vanaf het eerste moment. Daaraan zijn wij als Marqt graag loyaal."

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven