Becel Pro-activ is winnaar van Het Gouden Windei van 2012, de prijs voor de meest misleidende marketing. De medische margarine met plantensterolen wint met een enorme voorsprong: Becel kreeg ruim een derde van de stemmen. Voedselwaakhond foodwatch overhandigt de trofee bij het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam.
Het derde Gouden Windei trok meer stemmers dan ooit tevoren. Er deden bijna 19.000 consumenten mee aan de verkiezing van foodwatch voor de grootste misleider van 2012.
Met 6601 stemmers voor Becel Pro-activ brak Unilever het eigen record. De plantensterolen in de peperdure kunstboter verlagen wel het cholesterol, maar er is nooit aangetoond dat hiermee het risico op hart- en vaatziekten afneemt. Aan consumptie van plantensterolen kunnen op lange termijn zelfs risico’s kleven.
In 2011 kreeg Unilever ook een Gouden Windei dankzij 5350 stemmers voor Blue Band Goede Start 'het wit waar volkoren in zit'. Unilever kreeg ook een tik op de vingers van de Reclame Code Commissie en heeft de reclame voor het witbrood inmiddels aangepast.
"Unilever is voor het tweede achtereenvolgende jaar de grootste misleider, maar is niet de enige die consumenten afscheept met onvolledige informatie", stelt Bart van Opzeeland van foodwatch vast. "Verbeteringen gaan nog veel te traag. De hele levensmiddelenmarketing moet op de schop, want consumenten pikken die onzin echt niet meer."
Tweede achter Becel met 4391 stemmen werd Zonnatura Oplosthee Avondmelange die zich '100% natuurlijk en biologisch' noemt, maar dit niet is en voor meer dan 90 procent uit suikers bestaat. Koekenbakker Peijnenburg kreeg met 3792 stemmen de derde plaats voor de Complete Start Vezel met kunstmatige vezels. Hero Fruit & Co Multifruit kreeg er 2670 en landde op de vierde plek en Slankie Smeerkaas Magere Ham van Campina kreeg de minste stemmen: 1407. Hero heeft Fruit & Co Multifruit onlangs veranderd, maar helaas niet verbeterd.
foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland en Duitsland. foodwatch ontvangt geen geld van overheden of van de levensmiddelenindustrie. foodwatch werkt aan betere regelgeving met onderzoek en overleg. Samen met consumenten roept foodwatch fabrikanten op tot eerlijke, heldere informatie over voedsel. foodwatch is te volgen op Twitter en op Facebook.

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- "De bio-sector is niet welkom onder alle deskundigen en organisaties die voor deze ronde tafel zijn uitgenodigd"
- Eosta overgenomen door Anders Invest
- "High oleïc pinda's bevatten meer goede vetten dan andere pinda's"
- In huisstof op boerderijen zitten grote aantallen bestrijdingsmiddelen, blijkt uit nieuw onderzoek
- Lidl zet in op biologische huismerken
Top 5 - afgelopen maand
- HAK zet in op 100% biologische productie
- Fotoreportage Biobeurs: wennen in Den Bosch
- "Regeneratieve landbouw is keiharde greenwashing door multinationals"
- "De bio-sector is niet welkom onder alle deskundigen en organisaties die voor deze ronde tafel zijn uitgenodigd"
- Verdienmodellen en de wereld op z'n kop
Zonnatura Oplosthee Avondmelange eindigt als tweede
Becel Pro-activ wint het Gouden Windei voor misleiding
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-02-06 Albert Heijn en bp openen 100e tankstation met een AH to go
- 2023-02-02 33e Odin winkel geopend in Winsum
- 2023-02-01 Coop viert 30 jaar Naturaplan
- 2023-02-01 "Het stimuleren van biologisch en het eigen duurzaamheidsprogramma zitten elkaar niet in de weg"
- 2023-01-31 Picnic overtreedt, volgens NVWA, de wet met goedkopere Duitse A-merken
- 2023-01-31 Lidl zet in op biologische huismerken
- 2023-01-27 Franse wet geeft AGF-sector meer macht bij retailers
- 2023-01-26 Onbemand voertuig bezorgt eerste boodschappen voor Colruyt
- 2023-01-24 "De voedselketen moet veel transparanter"
- 2023-01-23 Consument besteedt 36% meer aan biologisch
- 2023-01-23 "Retail aan zet in ambitie 15% biologisch"
- 2023-01-20 Aldi start samenwerking met Naturland
- 2023-01-18 Marktaandelen 2022: AH de grote winnaar, toename hard discount onduidelijk
- 2023-01-17 Prijzen AGF stegen afgelopen jaar flink in ogen van consumenten
- 2023-01-17 Aldi Zwitserland bant ingevlogen AGF uit het schap
- 2023-01-13 "Klant blijft biologisch kopen, maar kiest goedkopere varianten"
- 2023-01-13 Natuurvoeding Joure wordt 34e Odin winkel
- 2023-01-12 Odin Veenendaal is open
- 2023-01-09 Superscanner visualiseert prijsstijgingen in de supermarkt
- 2023-01-06 Bio-producten van Albert Heijn in de prijzen