Becel Pro-activ is winnaar van Het Gouden Windei van 2012, de prijs voor de meest misleidende marketing. De medische margarine met plantensterolen wint met een enorme voorsprong: Becel kreeg ruim een derde van de stemmen. Voedselwaakhond foodwatch overhandigt de trofee bij het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam.
Het derde Gouden Windei trok meer stemmers dan ooit tevoren. Er deden bijna 19.000 consumenten mee aan de verkiezing van foodwatch voor de grootste misleider van 2012.
Met 6601 stemmers voor Becel Pro-activ brak Unilever het eigen record. De plantensterolen in de peperdure kunstboter verlagen wel het cholesterol, maar er is nooit aangetoond dat hiermee het risico op hart- en vaatziekten afneemt. Aan consumptie van plantensterolen kunnen op lange termijn zelfs risico’s kleven.
In 2011 kreeg Unilever ook een Gouden Windei dankzij 5350 stemmers voor Blue Band Goede Start 'het wit waar volkoren in zit'. Unilever kreeg ook een tik op de vingers van de Reclame Code Commissie en heeft de reclame voor het witbrood inmiddels aangepast.
"Unilever is voor het tweede achtereenvolgende jaar de grootste misleider, maar is niet de enige die consumenten afscheept met onvolledige informatie", stelt Bart van Opzeeland van foodwatch vast. "Verbeteringen gaan nog veel te traag. De hele levensmiddelenmarketing moet op de schop, want consumenten pikken die onzin echt niet meer."
Tweede achter Becel met 4391 stemmen werd Zonnatura Oplosthee Avondmelange die zich '100% natuurlijk en biologisch' noemt, maar dit niet is en voor meer dan 90 procent uit suikers bestaat. Koekenbakker Peijnenburg kreeg met 3792 stemmen de derde plaats voor de Complete Start Vezel met kunstmatige vezels. Hero Fruit & Co Multifruit kreeg er 2670 en landde op de vierde plek en Slankie Smeerkaas Magere Ham van Campina kreeg de minste stemmen: 1407. Hero heeft Fruit & Co Multifruit onlangs veranderd, maar helaas niet verbeterd.
foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland en Duitsland. foodwatch ontvangt geen geld van overheden of van de levensmiddelenindustrie. foodwatch werkt aan betere regelgeving met onderzoek en overleg. Samen met consumenten roept foodwatch fabrikanten op tot eerlijke, heldere informatie over voedsel. foodwatch is te volgen op Twitter en op Facebook.

Abonneren
Vacatures
- Boxmedewerker
- Coördinator backoffice
- Accountmanager industrie (internationaal)
- Assistent-Bedrijfsleider met doorgroei tot Operationeel manager
- Junior productspecialist biologische kruiden
- Avonturier / Zelfstandig recruiter
- Accountmanager
- Senior AGF Pricing Specialist
- Sales Support
- Quality Assurance Manager
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- Zenderense Es behaalt Skal-certificaat
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
Zonnatura Oplosthee Avondmelange eindigt als tweede
Becel Pro-activ wint het Gouden Windei voor misleiding
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten
- 2022-04-20 Biologisch keurmerk laat sterke groei zien over 2021
- 2022-04-15 Carrefour past blockchaintechnologie toe op AGF-producten van het bio-huismerk
- 2022-04-14 Zijn biologische producten gezonder?
- 2022-04-13 Edeka lanceert nieuw biologisch merk Naturkind
- 2022-04-11 Merle Koomans van den Dries in 'De Top van Nederland' op BNR Nieuwsradio