Becel Pro-activ is winnaar van Het Gouden Windei van 2012, de prijs voor de meest misleidende marketing. De medische margarine met plantensterolen wint met een enorme voorsprong: Becel kreeg ruim een derde van de stemmen. Voedselwaakhond foodwatch overhandigt de trofee bij het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam.
Het derde Gouden Windei trok meer stemmers dan ooit tevoren. Er deden bijna 19.000 consumenten mee aan de verkiezing van foodwatch voor de grootste misleider van 2012.
Met 6601 stemmers voor Becel Pro-activ brak Unilever het eigen record. De plantensterolen in de peperdure kunstboter verlagen wel het cholesterol, maar er is nooit aangetoond dat hiermee het risico op hart- en vaatziekten afneemt. Aan consumptie van plantensterolen kunnen op lange termijn zelfs risico’s kleven.
In 2011 kreeg Unilever ook een Gouden Windei dankzij 5350 stemmers voor Blue Band Goede Start 'het wit waar volkoren in zit'. Unilever kreeg ook een tik op de vingers van de Reclame Code Commissie en heeft de reclame voor het witbrood inmiddels aangepast.
"Unilever is voor het tweede achtereenvolgende jaar de grootste misleider, maar is niet de enige die consumenten afscheept met onvolledige informatie", stelt Bart van Opzeeland van foodwatch vast. "Verbeteringen gaan nog veel te traag. De hele levensmiddelenmarketing moet op de schop, want consumenten pikken die onzin echt niet meer."
Tweede achter Becel met 4391 stemmen werd Zonnatura Oplosthee Avondmelange die zich '100% natuurlijk en biologisch' noemt, maar dit niet is en voor meer dan 90 procent uit suikers bestaat. Koekenbakker Peijnenburg kreeg met 3792 stemmen de derde plaats voor de Complete Start Vezel met kunstmatige vezels. Hero Fruit & Co Multifruit kreeg er 2670 en landde op de vierde plek en Slankie Smeerkaas Magere Ham van Campina kreeg de minste stemmen: 1407. Hero heeft Fruit & Co Multifruit onlangs veranderd, maar helaas niet verbeterd.
foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland en Duitsland. foodwatch ontvangt geen geld van overheden of van de levensmiddelenindustrie. foodwatch werkt aan betere regelgeving met onderzoek en overleg. Samen met consumenten roept foodwatch fabrikanten op tot eerlijke, heldere informatie over voedsel. foodwatch is te volgen op Twitter en op Facebook.
Abonneren
Vacatures
Zonnatura Oplosthee Avondmelange eindigt als tweede
Becel Pro-activ wint het Gouden Windei voor misleiding
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-28 Carrefour gaat samenwerken met vier bio-grossiers
- 2023-09-27 De Traay steunt biodiversiteitsonderzoeken van de Odin imkerij
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"
- 2023-08-31 Mijnbiowinkel.nl moet meer zichtbaarheid creëren bij een groter publiek
- 2023-08-30 "Moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen"
- 2023-08-29 Luca Radau treedt toe tot de raad van bestuur van SuperBioMarkt
- 2023-08-28 "Consument begrijpt biologisch niet"