Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
'Ja! Natürlich': Oostenrijks grootste bio-merk
Meer dan de helft van alle omzet die met biologische levensmiddelen behaald wordt in de Oostenrijkse levensmiddelenhandel, wordt tot stand gebracht met het Rewe-merk 'Ja! Natürlich'. Dit merk biedt circa 1000 telers uit de deelstaat Oberösterreich en een dozijn aan levensmiddelproducenten de kans om hun specialiteiten in heel Oostenrijk te verkopen.
Martina Hörmer, bedrijfsleider van 'Ja! Natürlich', ziet het merk dat in 1994 werd opgericht als een succesrecept. Tegenwoordig biedt het merk circa 1100 producten aan, waarmee in de Billa en Merkur supermarkten afgelopen jaar een omzet van 312 miljoen euro behaald werd (een stijging van 7,6% ten opzichte van 2010). Een einde aan de ontwikkeling ziet Hörmer niet: "Wat eet ik en wat voor invloed heeft dat op het milieu? De mensen letten hier steeds meer op."
Biologische levensmiddelen zijn gemiddeld een kwart duurder. Deze hogere kosten moeten beargumenteerbaar zijn, zegt Andreas Steidl, leider van het tienkoppige kwaliteitsmanagement. "Bio alleen, dat is te weinig. Het kwaliteitsverschil moet herkenbaar zijn voor de consumenten." Het belangrijkste 'Ja! Natürlich' product uit Oberösterreich is de Kornspitz, een typisch Oostenrijks broodje. Robert Guschlbauer uit Waizenkirchen levert hier jaarlijks twaalf miljoen stuks van aan de Billa supermarkten.