Het Center for Environmental Health (CEH) kondigde de afgelopen week aan dat er juridische afspraken zijn gemaakt met elf producenten van cosmeticamerken. Dit is het resultaat van een aantal rechtszaken die gevoerd zijn de afgelopen tijd.
Eerder dit jaar kocht de CEH 'biologisch' gelabelde cosmeticaproducten bij ketens als Target, Walgreens, CVS, Rite Aid, Whole Foods en andere winkels. Hieruit volgde in juni 2011 meer dan 24 bedrijven een rechtszaak, omdat de Californische wet eist dat wie 'biologisch' claimt, ook echt voor 70 procent ingrediënten van biologische teelt in de producten moet verwerken. De bedrijven zijn nu gesommeerd of het percentage te verhogen of de claim te veranderen, bovendien moet de dossiers ter beschikking worden gesteld aan de CEH. Californië heeft een zeer omvangrijke markt voor natural cosmetics en men verwacht dat de uitspraak zeker een nationaal brede impact kan gaan hebben.
De bedrijven waarmee nu afspraken zijn gemaakt, zijn:
- Boots (Boots eigen merk)
- Kiss My Face, E.T. Brown (Olive Oil Formula Palmer's, Pacifica
- At Last Naturals (Lucky Tiger, Himalaya (Organique), RenPure
- Suki (Sukiface), Stearns (derma e), Cosway (Head Organics)
- Colomer (Crème of Nature)
Bedrijven die zich nog niet conformeren aan de wettelijke regels, zijn de volgende:
- Vogue International met haarverzorgingsmerk 'Organix'. Het bedrijf gebruikt de term 'biologisch', alsmede de merknaam 'Organix' in grote letters op de verpakkingen, terwijl er weinig of geen biologische ingrediënten gebruikt worden.
- Namaste Laboratoria met 'Organic Root Stimulator' haarverzorging, terwijl er niets biologisch inzit.
- Global 'Elasta QP' claimt biologische stoffen, terwijl die er niet in zitten.
Bron: BeautyJournaal.nl