Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio-Planet belangrijke rol op Belgische bio-markt

Colruyt wil biologisch nog toegankelijker maken

Ondanks de crisis, gaf de Belgische consument vorig jaar 20 procent meer uit aan bioproducten. Bio-Planet, de bio-supermarkt van de groep Colruyt, bevestigt die trend met een omzetstijging met 27 procent in 2010. Door van een aantal producten enkel nog een bio-variant aan te bieden, wil de groep Colruyt bio nog toegankelijker maken en verkleint de afstand tussen biologisch en gangbaar.

De cijfers van onderzoeksbureau GfK (in opdracht van VLAM) tonen dat de biomarkt geen last heeft van de crisis. In 2010 stegen de bio-bestedingen van de Belgische gezinnen met 20 procent ten opzichte van 2009 en kocht 89,6 procent van de Belgische gezinnen minstens éénmaal een bio-product (+ 4,7 procent). Bio-Planet realiseerde in zijn tiende boekjaar een omzetgroei van ruim 27 procent. Het boekjaar daarvoor was dat 19 procent. In de voorbije vijf jaar steeg de gemiddelde aankoop van de Bio-Planet-klanten met 20 procent en groeide het aantal gekende klanten met maar liefst 105 procent.

"Door die sterke groei evolueert de markt en wordt bio meer en meer de norm. Voor bepaalde producten gaat er alleen nog een bio-variant beschikbaar zijn", zegt Philip Sterck, verantwoordelijke Bio-Planet. "In alle supermarkten van de Groep Colruyt (Bio-Planet, Colruyt, OKay en Spar Retail) worden er bijvoorbeeld alleen nog bio-kiwi's verkocht. En er zullen nog producten het voorbeeld van de kiwi volgen. Een tendens die bio in het algemeen en Bio-Planet in het bijzonder nog toegankelijker maakt."

De groep Colruyt ziet de afstand tussen gangbaar en biologisch dus kleiner worden. Toen Bio-Planet tien jaar geleden de deuren opende van de eerste winkel in Kortrijk bestonden er nog veel producten die geen bio-variant hadden. Zes winkels later vormt dat volgens de keten geen enkel probleem meer. Bio-Planet, dat 10 jaar bestaat, wil een belangrijke rol blijven spelen op de Belgische bio-markt en plant op termijn dertien nieuwe winkels.

"In die groei van bio heeft Bio-Planet zeker een rol gespeeld op de Belgische markt", meent Sterck. "We werken nu meer rechtstreeks met de producenten samen dan tien jaar geleden. Zo kunnen we hen stimuleren om een biovariant te ontwikkelen. In ruil daarvoor mogen ze rekenen op een duurzame samenwerking met ons. In de voorbije jaren hebben we verschillende Belgische fruittelers kunnen overhalen om over te schakelen op biologisch fruit. Zo zijn er nu Belgische biodruiven, -bessen en -frambozen."

Bron: Vilt
Publicatiedatum: