Ondanks de crisis, gaf de Belgische consument vorig jaar 20 procent meer uit aan bioproducten. Bio-Planet, de bio-supermarkt van de groep Colruyt, bevestigt die trend met een omzetstijging met 27 procent in 2010. Door van een aantal producten enkel nog een bio-variant aan te bieden, wil de groep Colruyt bio nog toegankelijker maken en verkleint de afstand tussen biologisch en gangbaar.
De cijfers van onderzoeksbureau GfK (in opdracht van VLAM) tonen dat de biomarkt geen last heeft van de crisis. In 2010 stegen de bio-bestedingen van de Belgische gezinnen met 20 procent ten opzichte van 2009 en kocht 89,6 procent van de Belgische gezinnen minstens éénmaal een bio-product (+ 4,7 procent). Bio-Planet realiseerde in zijn tiende boekjaar een omzetgroei van ruim 27 procent. Het boekjaar daarvoor was dat 19 procent. In de voorbije vijf jaar steeg de gemiddelde aankoop van de Bio-Planet-klanten met 20 procent en groeide het aantal gekende klanten met maar liefst 105 procent.
"Door die sterke groei evolueert de markt en wordt bio meer en meer de norm. Voor bepaalde producten gaat er alleen nog een bio-variant beschikbaar zijn", zegt Philip Sterck, verantwoordelijke Bio-Planet. "In alle supermarkten van de Groep Colruyt (Bio-Planet, Colruyt, OKay en Spar Retail) worden er bijvoorbeeld alleen nog bio-kiwi's verkocht. En er zullen nog producten het voorbeeld van de kiwi volgen. Een tendens die bio in het algemeen en Bio-Planet in het bijzonder nog toegankelijker maakt."
De groep Colruyt ziet de afstand tussen gangbaar en biologisch dus kleiner worden. Toen Bio-Planet tien jaar geleden de deuren opende van de eerste winkel in Kortrijk bestonden er nog veel producten die geen bio-variant hadden. Zes winkels later vormt dat volgens de keten geen enkel probleem meer. Bio-Planet, dat 10 jaar bestaat, wil een belangrijke rol blijven spelen op de Belgische bio-markt en plant op termijn dertien nieuwe winkels.
"In die groei van bio heeft Bio-Planet zeker een rol gespeeld op de Belgische markt", meent Sterck. "We werken nu meer rechtstreeks met de producenten samen dan tien jaar geleden. Zo kunnen we hen stimuleren om een biovariant te ontwikkelen. In ruil daarvoor mogen ze rekenen op een duurzame samenwerking met ons. In de voorbije jaren hebben we verschillende Belgische fruittelers kunnen overhalen om over te schakelen op biologisch fruit. Zo zijn er nu Belgische biodruiven, -bessen en -frambozen."
Bron: Vilt

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen maand
- Lidl als eerste grote retailer met alle winkels biologisch gecertificeerd
- Fotoreportage zomereditie BIOFACH - de Nederlandse exposanten
- Poiesz koopt de tienduizend kilo biologische broccoli, bestemd voor de composthoop, van Friese teler
- Biohuis teleurgesteld over verkennend gesprek met kabinet over stikstof
- Sri Lanka verklaart zich failliet nadat het een jaar geleden de biologische teelt bij wet oplegde
Bio-Planet belangrijke rol op Belgische bio-markt
Colruyt wil biologisch nog toegankelijker maken
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-08-12 Verse groenten en fruit via Thuisbezorgd.nl van lokale PLUS naar consument
- 2022-08-12 Carrefour steekt 350.000 euro in ontwikkeling biologische landbouw
- 2022-08-11 Natuurvoedingswinkel Puur! wordt Odin Heerde
- 2022-08-11 Moeten supermarkten aan inflatiebestrijding gaan doen?
- 2022-08-09 Jumbo gaat steeds meer langlopende samenwerkingen aan voor AGF
- 2022-08-09 "Goedkope supermarkten meer in trek door druk op besteedbaar inkomen"
- 2022-07-22 Houd moed!
- 2022-07-19 Aldi opent zelflerend kassa- en scanloos testfiliaal in Utrecht
- 2022-07-15 Positief halfjaar bio-AGF in Italiaanse supermarkten
- 2022-07-15 "Ze komen bij ons voor de bijzondere producten"
- 2022-07-15 Lidl als eerste grote retailer met alle winkels biologisch gecertificeerd
- 2022-07-14 Flitsbezorger Zapp vertrekt uit Nederland
- 2022-07-14 Voedingsmiddelen stegen in juni ruim 11 procent in prijs
- 2022-07-12 "Consumenten kunnen gemiddeld 120 euro besparen door minder voedsel weg te gooien"
- 2022-07-11 Carrefour sluit meerjarencontracten af met 11 nieuwe Franse bio-ketens
- 2022-07-11 Grote brand verwoest DC Picnic in Almelo
- 2022-07-07 Voedselketen én consument staan centraal op jubileumcongres EFMI
- 2022-07-07 "Ruimte voor 300 vestigingen van Getir in Nederland"
- 2022-07-06 Lege schappen door de boerenprotesten?
- 2022-07-05 Schommeling in omzetgroei supermarkten verwacht voor de komende jaren