Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

KLM start commerciële vluchten Amsterdam-Parijs op biokerosine

KLM zet opnieuw een belangrijke stap in de verduurzaming van de luchtvaart. In september start KLM met meer dan 200 vluchten op biokerosine tussen Amsterdam en Parijs. "KLM heeft wederom aangetoond de ontwikkeling van biokerosine te stimuleren", stelde managing director van KLM Camiel Eurlings. "In november van 2009 hebben wij laten zien dat vliegen op biokerosine technisch mogelijk is. Nu, anderhalf jaar na onze eerste demonstratievlucht op Camelina, is er wereldwijd een nieuwe fase bereikt, die van certificering. Het is luchtvaartmaatschappijen binnen zeer afzienbare tijd toegestaan commerciële vluchten op biobrandstof aan te bieden. Ik ben er dan ook bijzonder trots op aan te kondigen dat KLM in september deze substantiële stap zet."

De vluchten worden uitgevoerd op biobrandstof gemaakt van afgewerkt frituurvet (Used Cooking Oil). KLM staat open voor verschillende grondstoffen voor het eindproduct mits ze voldoen aan diverse duurzaamheidscriteria waaronder substantiële vermindering van CO2 uitstoot, minimale negatieve impact op biodiversiteit en voedselvoorziening. Tevens voldoet alle biobrandstof die KLM gebruikt aan dezelfde technische specificaties als traditionele kerosine. Er zijn dan ook geen aanpassingen nodig aan vliegtuigmotoren of de infrastructuur.

De brandstof is geproduceerd door Dynamic Fuels en geleverd door SkyNRG, het consortium dat KLM in 2009 met North Sea Group en Spring Associates is gestart. SkyNRG werkt actief aan het ontwikkelen van een duurzame productieketen van biobrandstoffen voor de luchtvaart. De duurzaamheid van alternatieve kerosine hangt af van veel factoren en wordt voor iedere grondstof opnieuw vastgesteld. Om nu en in de toekomst op dit gebied de juiste beslissingen te nemen, wordt SkyNRG geadviseerd door een onafhankelijke Sustainability Board, bestaande uit het Wereld Natuur Fonds, Solidaridad en het Copernicus Instituut van de Universiteit Utrecht. Een positief advies van de Sustainability Board is van groot belang voor KLM.
 
KLM onderschrijft ook de visie van het Energy Report van het World Wide Fund for Nature dat voor onder meer de luchtvaart, alternatieve brandstoffen van biomassa de enige passende vervanging zijn voor fossiele brandstoffen. Eurlings: "De weg naar honderd procent duurzame energie is een enorme uitdaging. Het kostenniveau van biobrandstoffen moet substantieel en structureel omlaag. Dit kan door innovaties, samenwerking en de juiste wetgeving die biobrandstof in de luchtvaart stimuleert, maar wel met oog voor eerlijke concurrentie. We moeten echt gezamenlijk blijven optrekken om continu over verantwoorde brandstof te kunnen beschikken."
 
KLM maakt zich al sinds 2007 sterk voor de ontwikkeling van duurzame biobrandstof. Air France-KLM is daarnaast ook leidend in de industrie op het gebied van fuel efficiency. Al zes jaar op rij is Air France-KLM sector leader in de Dow Jones Sustainability Index.
Publicatiedatum: