Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vers fruit uit de buurt verkoopt beter

Mensen eten graag vers fruit uit eigen streek. Aardbeien die van dichtbij komen scoren vijftien procent beter dan aardbeien die van ver weg komen. Dat blijkt uit een onderzoek van IRI naar de verkopen van Willem&Drees aardbeien in de supermarkt. In geld uitgedrukt gaat het gemiddeld om 151 euro extra aardbeienomzet per week, gecorrigeerd naar winkelgrootte.

Het onderzoek vergeleek de aardbeienverkoop van supermarkten met een Willem&Drees assortiment met de aardbeienverkoop van supermarkten die geen streekaardbeien aanbieden. Vanaf de start van het aardbeienseizoen, meestal begin juni, waren de totale verkopen in die categorie bij aanbieders van streekaardbeien vijftien procent hoger, zo bleek uit een vergelijk van kassagegevens.



Verser

Consumenten beleven producten uit de streek als verser. Er worden immers minder kilometers afgelegd tussen boer en winkel. Dat betekent volgens Maarten Fischer, programmaleider van de Taskforce Multifunctionele Landbouw, dat supermarktketens er goed aan doen bewust op verse streekproducten in te steken en die producten ook een prominente plaats te geven. "Je ziet dat bestaande supermarkten met partijen als Willem&Drees, Streekselecties (Gijs) of Mijn Boer daar op inspelen, en er ontstaan nieuwe concepten zoals Landmarkt."

Kersen

In het bovengenoemde onderzoek werden elf winkels waar het Willem & Drees assortiment gevoerd worden vergeleken met elf vergelijkbare winkels qua formule en oppervlakte, echter zonder Willem & Drees assortiment.

Op het gebied van kersen werd ook een verschil waargenomen, zij het kleiner. Supermarkten met kersen uit de streek verkochten 0,3 procent meer kersen (4,4 in plaats van 4,1 procent binnen de categorie fruit).

Vervolgonderzoek

Er wordt nog een vervolgonderzoek gedaan naar de invloed van het aanbieden van streekproducten in andere categorieën.
Publicatiedatum: