Het onderzoek vergeleek de aardbeienverkoop van supermarkten met een Willem&Drees assortiment met de aardbeienverkoop van supermarkten die geen streekaardbeien aanbieden. Vanaf de start van het aardbeienseizoen, meestal begin juni, waren de totale verkopen in die categorie bij aanbieders van streekaardbeien vijftien procent hoger, zo bleek uit een vergelijk van kassagegevens.
Verser
Consumenten beleven producten uit de streek als verser. Er worden immers minder kilometers afgelegd tussen boer en winkel. Dat betekent volgens Maarten Fischer, programmaleider van de Taskforce Multifunctionele Landbouw, dat supermarktketens er goed aan doen bewust op verse streekproducten in te steken en die producten ook een prominente plaats te geven. "Je ziet dat bestaande supermarkten met partijen als Willem&Drees, Streekselecties (Gijs) of Mijn Boer daar op inspelen, en er ontstaan nieuwe concepten zoals Landmarkt."Kersen
In het bovengenoemde onderzoek werden elf winkels waar het Willem & Drees assortiment gevoerd worden vergeleken met elf vergelijkbare winkels qua formule en oppervlakte, echter zonder Willem & Drees assortiment.Op het gebied van kersen werd ook een verschil waargenomen, zij het kleiner. Supermarkten met kersen uit de streek verkochten 0,3 procent meer kersen (4,4 in plaats van 4,1 procent binnen de categorie fruit).