Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Niet langer gratis dienstverlening

Bionext bouwt aan sterke ketens

Bionext, de nieuwe ketenorganisatie voor duurzame, biologische landbouw en voeding, is nu een maand actief. Het Biohuis/LTO Nederland en de Vereniging Biologische Productie en handel (VBP) hebben gezamenlijk de verantwoordelijkheid genomen voor Bionext. Biologica is in de nieuwe organisatie opgegaan.

Regelmatig wordt gevraagd wat Bionext nu precies gaat betekenen voor de biologische sector. Dat willen we aan de hand van enkele praktische voorbeelden duidelijk maken.

Gebouwd op bedrijfsleven

Door de afbouw van de overheidsfinanciering zal Bionext als echte ketenorganisatie ingericht worden. Dat wil zeggen dat Bionext bestuurlijk en financieel gebouwd wordt op het biologische bedrijfsleven. Het bedrijfsleven heeft meer dan voorheen zeggenschap over de inzet van de middelen. Ook de efficiëntie eis gaat omhoog: zo min mogelijk overheadkosten en zo hoog mogelijke output. Daar staat tegenover dat gratis dienstverlening tot het verleden gaat behoren. Bionext kan alleen werkzaamheden uitvoeren waar financiering onder ligt. Daarom is het van belang dat het biologische bedrijfsleven zich verder verenigt via het Biohuis/LTO Nederland en VBP.

Van kennismanagement naar keten-innovatie management

Met medewerkers als Clemens Oude Groeniger, Heleen Klinkert, Maaike Raaijmakers en Marian Blom heeft Bionext veel kennis in huis. Deze kennis willen we sterker koppelen aan de hoofddoelstellingen van Bionext: kwalitatieve en kwantitatieve groei realiseren via ketensamenwerking, het oplossen van knelpunten (bijvoorbeeld in de wetgeving of door middel van onderzoek) en kennisdoorstroming. De kennismanagers blijven inhoudelijke ondersteuning bieden aan ketengroepen (zoals zuivel, fruit, akkerbouw), maar gaan zich nadrukkelijker bezig houden met het faciliteren van ketenverbeteringen die bijdragen aan de groeidoelstellingen. In juni staat de onderzoeksagenda 2012 centraal.

Samenwerking

Bionext wil de banden versterken met stakeholders in onze directe omgeving, zoals Skal, de overheid, productschappen, koepelorganisaties en LTO Nederland. Internationaal is Bionext actief in het bestuur van IFOAM-EU.
Met het BioHuis/LTO Nederland en de VBP, belangrijke stakeholders van Bionext, wordt gewerkt aan verdere stroomlijning van activiteiten. Bionext wil de centrale speler zijn die stakeholders verbindt met als doel om biologisch te laten groeien en bloeien. Bionext heeft de consument aan haar kant, zo blijkt uit de forse groei van biologisch in het eerste kwartaal van 2011.

Bionext prijst zich gelukkig dat dit jaar nog volop gebruik gemaakt kan worden van de expertise van de medewerkers van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw, zoals Arend Zeelendberg, Maurits Steverink, André Brouwer en Uli Schnier. Zij bouwen mee aan de nieuwe ketenorganisatie.

Verdediging van biologische belangen

Kort na de oprichting van Bionext werd de organisatie geconfronteerd met de EHEC-besmetting in Noord-Duitsland. Bionext heeft direct contact gelegd met het Productschap Tuinbouw & HPA om in overleg met hen ook de belangen van biologisch te behartigen. Dit heeft goed uitgepakt: het was van meet af aan duidelijk dat het geen specifiek biologisch probleem was en die lijn heeft het PT vastgehouden.

Bionext heeft een crisisteam ingesteld, een mailgroep met telers en bedrijven gemaakt en regie gevoerd op de communicatie en mediavragen. De lijn was duidelijk: uitgaan van de feiten, niet meegaan met speculaties over mogelijke oorzaken van de EHEC-besmetting. Dat is grotendeels gelukt. In veel andere EU-landen was minder coördinatie dan in Nederland en is de biologische landbouw ten onrechte veelvuldig in relatie gebracht tot de EHEC-besmetting.

Publiekscampagnes

Bionext is uitgever van magazine Smaakmakend en de Bio-Gids online en heeft een aantal sterke publiekscampagnes, zoals Adopteer een Kip, Lekker naar de Boer en het Pieperpad. Hiermee bereiken we honderdduizenden mensen. In de komende tijd wil Bionext de synergie tussen de campagnes versterken. Ondertussen zijn we ook nieuwe campagnes en projecten aan het voorbereiden. In het najaar hoort u hier meer van.

Wij hopen u met deze voorbeelden meer inzicht te hebben gegeven in de ambities en de werkwijze van Bionext. Voor meer informatie kunt u natuurlijk altijd contact opnemen met Bionext.

Bron: Bionext
Publicatiedatum: