Het doel van de actie en motie is dat alle supermarkten in Nederland hun eigen producten kind-, dier- en milieuvriendelijk gaan aanbieden. Dat betekent dat er in de hele productieketen, van het land tot het schap, geen kinderarbeid en slavernij meer aan te pas komen. Ook moet het productieproces voldoen aan internationale mileu-eisen en moeten de boeren in ontwikkelingslanden eerlijke prijzen voor hun goederen krijgen. Albert Heijn heeft al aangekondigd aan deze doelen per 2015 te willen voldoen. Het Kabinet heeft ook aangegeven het gesprek aan te willen gaan om in 2015 tot duurzame productaanbieding te komen.
Wat is eigenlijk een duurzaam product?
De ondergrens is kort gezegd als volgt:- Producten uit risicolanden, zoals koffie, thee en chocola, worden getoetst aan sociale aspecten en milieuaspecten. Dat gebeurt bijvoorbeeld al via keurmerken als UTZ, Fairtrade en Rainforest Alliance of via internationaal erkende standaarden in de toeleveringsketen, zoals BSCI, ETI of SA8000.
- Producten voldoen aan milieu- en dierenwelzijneisen. Het gaat om biologische producten of producten waarbij aangetoond is dat in het duurzaamheidbeleid rekening wordt gehouden met dierenwelzijn, gebruik van gewasbescherming en energiegebruik door productie en transport. Bekende voorbeelden zijn het Gras Keurmerk, het Beter Leven Keurmerk en het MSC-keurmerk voor vis.
- Bij alle producten wordt ook het energiegebruik, omgaan met verpakkingen en afval, transport en arbeidsomstandigheden getoetst.
Dit zijn slechts ondergrenzen en mogen als minimale prestatie van supermarkten worden verwacht. Beter mag natuurlijk altijd! Bovendien hopen we dat dit convenant ook andere merken dan de huismerkproducten aanzet tot verbetering.
Klik hier om het publieksmanifest te tekenen: www.eerlijkesupermarkten.nl