Staatssecretaris Bleker kreeg na zijn werkzaamheden symbolisch de eerste consumentenverpakking overhandigd. "Goed voor het varken, goed voor de boer", zei hij en memoreerde dat de omzet van diervriendelijker vlees in de hele supermarktbranche flink is gestegen. "In de tweede helft van 2009 en de eerste helft van 2010 is dat gestegen met meer dan 60 procent. En ik verwacht dat dat cijfer verder omhoog gaat, nu Albert Heijn in 2011 alleen dit diervriendelijker varkensvlees in de winkel heeft."
Bewuster
De cijfers van diervriendelijker geproduceerd vlees zijn mede gestegen dankzij het invoeren van het merk AH puur&eerlijk, vorig jaar. "Wij zien dat onze klanten steeds bewuster consumeren, we willen ze helpen bij het maken van een verantwoorde keuze, ook in het vleesschap", zegt algemeen directeur Sander van der Laan van Albert Heijn. "De vervanging van het reguliere varkensvlees past binnen ons beleid om in 2015 al onze eigen merkproducten te verduurzamen."De Dierenbescherming heeft het sterrensysteem bedacht. Directeur Frank Dales: "Hoe meer sterren op het product, hoe beter het leven van het dier geweest is. Het systeem is bedoeld om de 450 miljoen dieren in de intensieve veehouderij een beter leven te geven. Zo langzamerhand kan niemand er om heen: het kenmerk slaat aan en dat betekent een beter leven voor steeds meer dieren." Zo behandelt de Dierenbescherming op dit moment aanvragen voor een rookworst met twee sterren, kip- en varkensvleeswaren met één en twee sterren, en een rollade met één ster.