Staatssecretaris Bleker ontvangt eerste diervriendelijker geproduceerd varkensvlees

Staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie heeft de schappen van de Albert Heijn XL in Den Haag gevuld met diervriendelijker geproduceerd varkensvlees. Vanaf deze week vervangt Albert Heijn al het reguliere varkensvlees door varkensvlees met het Beter Leven Kenmerk met één ster van de Dierenbescherming. Medio 2011 is de vervanging in alle Albert Heijn-winkels gerealiseerd.



Staatssecretaris Bleker kreeg na zijn werkzaamheden symbolisch de eerste consumentenverpakking overhandigd. "Goed voor het varken, goed voor de boer", zei hij en memoreerde dat de omzet van diervriendelijker vlees in de hele supermarktbranche flink is gestegen. "In de tweede helft van 2009 en de eerste helft van 2010 is dat gestegen met meer dan 60 procent. En ik verwacht dat dat cijfer verder omhoog gaat, nu Albert Heijn in 2011 alleen dit diervriendelijker varkensvlees in de winkel heeft."

Bewuster

De cijfers van diervriendelijker geproduceerd vlees zijn mede gestegen dankzij het invoeren van het merk AH puur&eerlijk, vorig jaar. "Wij zien dat onze klanten steeds bewuster consumeren, we willen ze helpen bij het maken van een verantwoorde keuze, ook in het vleesschap", zegt algemeen directeur Sander van der Laan van Albert Heijn. "De vervanging van het reguliere varkensvlees past binnen ons beleid om in 2015 al onze eigen merkproducten te verduurzamen."



De Dierenbescherming heeft het sterrensysteem bedacht. Directeur Frank Dales: "Hoe meer sterren op het product, hoe beter het leven van het dier geweest is. Het systeem is bedoeld om de 450 miljoen dieren in de intensieve veehouderij een beter leven te geven. Zo langzamerhand kan niemand er om heen: het kenmerk slaat aan en dat betekent een beter leven voor steeds meer dieren." Zo behandelt de Dierenbescherming op dit moment aanvragen voor een rookworst met twee sterren, kip- en varkensvleeswaren met één en twee sterren, en een rollade met één ster.

Meer leefruimte

Vion Food Group is de leverancier van het diervriendelijker geproduceerd vlees. Directeur Ties Pronk: "Het vlees onderscheidt zich door het hogere niveau van dierenwelzijn. De varkens hebben meer leefruimte dan in andere gangbare houderijvormen, in de stallen is speelmateriaal en de dieren worden niet gecastreerd. Voor één miljoen varkens van 150 varkenshouders betekent dit een verbetering van de leefomstandigheden. Zo zie je dat marktvraag en maatschappelijke ontwikkelingen hier samengaan en voor alle partijen perspectief bieden." Frank Dales van de Dierenbescherming voegt daar aan toe dat na voltooiing van de Albert-Heijn operatie in totaal vijf miljoen dieren een beter leven hebben sinds de introductie van het Kenmerk in 2007.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven