Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tevreden over uitkomsten seminar in Den Haag

Voorzitter Polska Ekologia: 'Vooral geïnteresseerd in samenwerking met de VBP'

Tholen - Op donderdag 4 november heeft in Den Haag de seminar 'New Perspectives of Dutch-Polish Organic Agribusiness plaatsgevonden. Het evenement was georganiseerd door 'Trade and Investment Promotion Section', dit is een onderdeel van de Poolse ambassade, in samenwerking met de ministeries van Landbouw van beide landen, evenals diverse brancheorganisaties.

De seminar is bijgewoond door ongeveer zestig deelnemers van diverse Nederlandse en Poolse bedrijven. De gehele sector was vertegenwoordigd, er waren producenten, verwerkers, distributeurs, detailhandelaren en handelaren aanwezig.


Van links naar rechts: Dariusz Goszczyński en Marian Zalewski van het Poolse ministerie van Landbouw, Janusz Stańczyk, ambassadeur van Polen in Den Haag, Tadeusz Postępski (promotie-sectie op ambassade) en Michał Rzytki van de bio-landbouwafdeling bij het Poolse landbouwministerie.

De heer Arthur Tymiński, voorzitter van Polska Ekologia vertelt meer over de huidige situatie in de Poolse bio-sector en over hoe hij de seminar ervaren heeft. Polska Ekologia is een vereniging van Poolse bio-voedingproducenten en -verwerkers, ook is hij eigenaar van het bio-bedrijf Symbio Polska.


Arthur Tymiński spreekt over de huidige situatie in Polen

Hij ziet voornamelijk kansen in de export van retailproducten. "We verhandelen al diverse Poolse producten naar Nederland, maar tot nu toe hebben we de retail nog niet echt bereikt. Ik hoop dat dit in de toekomst gaat veranderen. Tot dusver zijn de Poolse producenten voornamelijk gefocust op de Poolse retailmarkt, dit omdat de binnenlandse markt groeiende is. Toch is het belangrijk om ook de buitenlandse markten niet te vergeten, de Poolse agrarische structuur geeft ons namelijk een groot voordeel. Er zijn veel kleine familiebedrijven actief die traditioneel te werk gaan en al dicht tegen bio aan zitten."


Buffet met enkel Poolse bio-producten

Arthur is erg tevreden over de uitkomsten van het seminar. "Het was een geweldig evenement. De uitwisseling van marktinformatie en trends is erg belangrijk. Het is zeker de moeite waard om een gemeenschappelijk platform te ontwikkelen, zodat Polen en Nederland ervaringen uit kunnen gaan wisselen." Hij is ervan overtuigd dat er in de toekomst samenwerking zal plaatsvinden op beleids- en bedrijfsniveau. "We zijn vooral geïnteresseerd in samenwerking met de VBP, met name met betrekking tot de BioKap project."

Ontwikkeling Poolse bio-sector

Vooral de laatste paar jaar is de Poolse markt voor biologische producten sterk groeiende. Polen is al een belangrijke exporteur op de wereldwijde markt voor bio-fruit. Zo exporteert het land veel aardbeien, frambozen en zwarte bessen. "Tot voor kort concentreerden we ons echter vooral op de ontwikkeling van de binnenlandse markt, ik zie een enorm groeipotentieel. Dit groeipotentieel zit vooral in de grote hoeveelheid kleine bedrijven die vrij eenvoudig om kunnen schakelen naar bio."


Ook de ambassadeur van Polen in Den Haag, Janusz Stańczyk, nam het woord

De Poolse consumenten pakken volgens Arthur langzaamaan steeds meer de bio-levensstijl op. "Er is een duidelijk trend merkbaar richting een gezonde levensstijl en consumptie. We werken op dit moment aan de vergroting van het consumentenbewustzijn. Vijf jaar geleden was het nog erg lastig om bio-producten in winkels te vinden, inmiddels zijn ze in de schappen van vrijwel elke supermarkt te vinden." Hij verklaart dit door het feit dat steeds meer mensen zich zorgen maken over wat ze eten en op zoek gaan naar alternatieven. "In 2009 zijn de uitgaven aan biologische producten enorm gegroeid, de Poolse biologische voedingsmiddelenindustrie steeg met ongeveer 30 procent."