Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumenten vinden duurzame producten duur en onduidelijk

Uit een consumentenonderzoek van Gfk Panelservices in opdracht van het Voedingscentrum blijkt dat veel van de respondenten duurzaam eten te duur vinden. Ook staat volgens velen niet duidelijk op de verpakking of het eten duurzamer is. Wat het ook lastig maakt om bij het eten meer te letten op duurzaamheid is dat duurzamer eten moeilijk verkrijgbaar is. Ook vinden velen het ingewikkeld.

Met name vrouwen vinden duurzaam eten te duur en ouderen geven vaker aan dat zij informatie op de verpakking missen. Jonge mannen geven vaker aan dat zij duurzaam eten moeilijk verkrijgbaar vinden.

Ook blijkt uit het onderzoek dat consumenten winkels het eerst verantwoordelijk vinden om te zorgen dat er duurzame voedingsmiddelen in de winkel liggen. Daarna vinden zij fabrikanten het meest verantwoordelijk.

Het meest belangrijk vinden de respondenten dat de producenten in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs hebben gekregen. Daarna volgt dat het milieu zo min mogelijk wordt aangetast en dat er diervriendelijk geproduceerd wordt. Aan eten van het seizoen en uit de streek hecht men minder belang.

In het onderzoek zijn 1.538 Nederlanders van achttien jaar en ouder betrokken.

Het onderzoek is hier te downloaden.