
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- "Het is lente, en ons land kleurt wederom bruin"
- Henri Willig maakt kaas van biologische ezelinnenmelk
- Een half jaar of jaarrond aardbeien in het Nederlandse schap?
- Opschaling in de teelt van bio-champignons voor betere concurrentiepositie
- Onderzoek naar agroforestry op de agenda bij het ministerie van LNV
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Consumenten vinden duurzame producten duur en onduidelijk
Met name vrouwen vinden duurzaam eten te duur en ouderen geven vaker aan dat zij informatie op de verpakking missen. Jonge mannen geven vaker aan dat zij duurzaam eten moeilijk verkrijgbaar vinden.
Ook blijkt uit het onderzoek dat consumenten winkels het eerst verantwoordelijk vinden om te zorgen dat er duurzame voedingsmiddelen in de winkel liggen. Daarna vinden zij fabrikanten het meest verantwoordelijk.
Het meest belangrijk vinden de respondenten dat de producenten in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs hebben gekregen. Daarna volgt dat het milieu zo min mogelijk wordt aangetast en dat er diervriendelijk geproduceerd wordt. Aan eten van het seizoen en uit de streek hecht men minder belang.
In het onderzoek zijn 1.538 Nederlanders van achttien jaar en ouder betrokken.
Het onderzoek is hier te downloaden.
Publicatiedatum:
Auteur:
Lenneke Pors-Schot
©
BioJournaal.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-28 Aldi Süd: bio-aandeel in standaardassortiment bedraagt 15%
- 2023-03-28 Zwitserse bio-voedselverkoop in 4 jaar met 22,5% gestegen
- 2023-03-27 GfK: Omzet biologisch +25% in 2022
- 2023-03-27 Charlotte Van Loock eerste directeur België bij Crisp
- 2023-03-24 "Met drie-eenheid soda, groene zeep en schoonmaakazijn kan je alle schoonmaakklussen aan"
- 2023-03-24 Lidl Zwitserland verkoopt meer bio-producten
- 2023-03-23 Verrassende retailconcepten in Nederlands-Duits grensgebied
- 2023-03-21 Duurzame producten en circulaire diensten komen samen in nieuw duurzaam warenhuis Tomo
- 2023-03-21 Vijf jaar Too Good To Go in Nederland: 18 miljoen maaltijden gered
- 2023-03-16 Nauwelijks prijsverschil tussen supermarkt en bio-speciaalzaak
- 2023-03-08 Trendcafé bezoekt Jumbo Foodmarkt Naaldwijk
- 2023-03-06 Odin Joure geopend
- 2023-02-27 43e Dille & Kamille-winkel geopend in Apeldoorn
- 2023-02-27 Britse biologische markt groeide met 1,6% naar meer dan 3,1 miljard pond
- 2023-02-24 "We hebben laten zien dat de bio-speciaalzaken heel serieus bezig zijn"
- 2023-02-22 Ook in 2023 de beste Duitse bio-handelaar
- 2023-02-20 Albert Heijn stopt met invliegen groenten en fruit
- 2023-02-17 "26 miljoen is in relatie tot alle problemen die er zijn, een heel klein bedrag"
- 2023-02-17 Toezichthouder ACM tegen telers en retail: "Werk vaker samen"
- 2023-02-15 "Supermarkten maken biologische groenten onnodig duur"