De private labels van detailhandelaren leiden onder de stijgende consumentenvraag naar bio-voedingsmiddelen. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat private labels belangrijk zijn voor omzetstijgingen. De Organic Monitor merkt dat de lijnen tussen merken en private labels steeds meer vervagen. Private labels maken gebruik van de biologische waarden en winnen de aandacht van de consument doordat de producten hierdoor tegen meer concurrerende prijzen kunnen worden aangeboden.



De biologische levensmiddelensector is gebouwd door merken die overgestapt zijn van specialist naar mainstream retailers. In de VS is 'O Organics' bijvoorbeeld inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend merk van bio-voedingsmiddelen. Dit merk is in 2005 door Safeway geïntroduceerd en herbergt inmiddels meer dan 300 gecertificeerde bio-producten en maakt een omzet van meer dan 400 miljoen dollar.

Retailers zijn al zeer succesvol met private labels, omdat zij hierdoor bio-producten tegen concurrerende prijzen kunnen bieden. In sommige gevallen zijn de bio-producten zelfs goedkoper dan conventionele. In Duitsland is men hiermee al erg succesvol. Private labels voor bio-voedingsmiddelen zijn daar al te vinden in discounters, drogisterijen, supermarkten en natuurvoedingswinkels.

Alleen biologisch zijn is niet langer voldoende, de producten moeten een duidelijke positionering krijgen in het schap. Dit kan door meer private labels te introduceren.