Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Breed assortiment erg belangrijk

Consument koopt meer biologische producten

Eén op de vier Nederlanders koopt meer biologische producten dan vorig jaar (25%). Een kleiner deel, zes procent, is minder biologische producten gaan kopen. Daarnaast geeft 51% aan evenveel fairtrade producten te kopen als vorig jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van Jumbo Supermarkten onder bijna 1.800 consumenten.

De voornaamste reden voor de stijging van de verkoop van biologische producten is dat het assortiment in de winkels is uitgebreid. Ook geeft 26% van de ondervraagden aan het belangrijk te vinden om biologische producten te kopen. Bij de aankoop van fairtrade producten speelt de breedte van het assortiment tevens een grote rol.

In het onderzoek werd verder de bekendheid van de verschillende keurmerken onder de loep genomen. 'Kies bewust' is het bekendst: 96% van de ondervraagden herkende dit keurmerk, gevolgd door Max Havelaar (88%). De groene/ecologische keurmerken zoals Demeter, Milieukeur en Groenlabelkas worden veel minder herkend: dit geldt voor ruim driekwart van de consumenten. Het meest gekochte keurmerk is 'Kies Bewust'.

Consumenten blijken niet bereid te zijn om veel langer te reizen voor biologische of fairtrade producten. Wel willen ze er iets meer voor betalen. Over het algemeen wordt er positiever tegen biologische producten aangekeken dan tegen fairtrade producten op het gebied van smaak, kwaliteit en gezondheid.

Hoewel de ondervraagden niet daadwerkelijk allemaal biologische en fairtrade producten kopen, vinden ze het wel belangrijk dat er een breed assortiment beschikbaar is. Formule directeur Colette Cloosterman – van Eerd van Jumbo Supermarkten: "Deze uitkomsten laten zien dat het heel belangrijk is om verschillende biologische en fairtrade producten in een supermarkt aan te bieden. Als de keuze te gering is, zullen consumenten deze producten minder snel kopen. Hier spelen we met ons assortiment op in. Door ons aanbod van ruim 32.000 producten kunnen klanten voor al hun boodschappen bij ons terecht."

Jumbo Supermarkten heeft duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staan: zo werd recent een energieconvenant getekend waarin werd toegezegd vóór eind 2014 alle vries- en wandkoelmeubelen van een dagafdekking te voorzien. Ook voldoen alle chocoladeletters van Jumbo Exclusief en het eigen Jumbo Huismerk aan de eisen van het fairtrade keurmerk. Op 4 november 2010 heeft de Jumbo winkel aan de Beren in Groningen voor de vijfde keer op rij de Fair Trade Award gewonnen.

Publicatiedatum: