Eén op de vier Nederlanders koopt meer biologische producten dan vorig jaar (25%). Een kleiner deel, zes procent, is minder biologische producten gaan kopen. Daarnaast geeft 51% aan evenveel fairtrade producten te kopen als vorig jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van Jumbo Supermarkten onder bijna 1.800 consumenten.
De voornaamste reden voor de stijging van de verkoop van biologische producten is dat het assortiment in de winkels is uitgebreid. Ook geeft 26% van de ondervraagden aan het belangrijk te vinden om biologische producten te kopen. Bij de aankoop van fairtrade producten speelt de breedte van het assortiment tevens een grote rol.
In het onderzoek werd verder de bekendheid van de verschillende keurmerken onder de loep genomen. 'Kies bewust' is het bekendst: 96% van de ondervraagden herkende dit keurmerk, gevolgd door Max Havelaar (88%). De groene/ecologische keurmerken zoals Demeter, Milieukeur en Groenlabelkas worden veel minder herkend: dit geldt voor ruim driekwart van de consumenten. Het meest gekochte keurmerk is 'Kies Bewust'.
Consumenten blijken niet bereid te zijn om veel langer te reizen voor biologische of fairtrade producten. Wel willen ze er iets meer voor betalen. Over het algemeen wordt er positiever tegen biologische producten aangekeken dan tegen fairtrade producten op het gebied van smaak, kwaliteit en gezondheid.
Hoewel de ondervraagden niet daadwerkelijk allemaal biologische en fairtrade producten kopen, vinden ze het wel belangrijk dat er een breed assortiment beschikbaar is. Formule directeur Colette Cloosterman – van Eerd van Jumbo Supermarkten: "Deze uitkomsten laten zien dat het heel belangrijk is om verschillende biologische en fairtrade producten in een supermarkt aan te bieden. Als de keuze te gering is, zullen consumenten deze producten minder snel kopen. Hier spelen we met ons assortiment op in. Door ons aanbod van ruim 32.000 producten kunnen klanten voor al hun boodschappen bij ons terecht."
Jumbo Supermarkten heeft duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staan: zo werd recent een energieconvenant getekend waarin werd toegezegd vóór eind 2014 alle vries- en wandkoelmeubelen van een dagafdekking te voorzien. Ook voldoen alle chocoladeletters van Jumbo Exclusief en het eigen Jumbo Huismerk aan de eisen van het fairtrade keurmerk. Op 4 november 2010 heeft de Jumbo winkel aan de Beren in Groningen voor de vijfde keer op rij de Fair Trade Award gewonnen.

Abonneren
Vacatures
- Accountmanager
- Agrarisch medewerker - Veredeling
- Logistiek Medewerker Groenten en Fruit
- Teler - Teeltspecialist - Hoofd Teelt - Head Grower
- Teamleider Productie
- Productiemedewerker
- Medewerker Sales Support
- Teeltspecialist
- Crop Manager Vollegrond Noord-Frankrijk
- Transportplanners Export
Top 5 - gisteren
- Kleurrijke spaaractie om de bloemetjes buiten te zetten
- Oeroude fruitsoorten verwerkt in nieuw multi-toepasbaar drankje
- Melkveehouders plantten 20.000 bomen voor gezonde koeien, biodiversiteit en klimaat
- Nieuwe eigendoms- en pachtvormen voor landbouwgrond: Een stimulans voor een meer grondgebonden melkveehouderij?
- Cum Laude Awards: 1 keer goud en 2 keer zilver voor Raw Milk Company
Top 5 - afgelopen week
- Is rauwe melk kefir de nieuwe superdrank?
- Voorstel bio-boeren moet forse daling consumentenprijs mogelijk maken
- Radicaal, biologisch en dynamisch
- Cornelis Mosselman zamelt geld in om producten te doneren aan Voedselbank
- Nieuwe lijn met biologische bakkerijproducten van Nederlandse bodem: Driekant Vitale Voeding
Top 5 - afgelopen maand
- Wetenschappelijke studie toont aan dat synthetische bestrijdingsmiddelen gevaarlijker zijn dan natuurlijke middelen
- Vogelgriepvaccin stapje dichterbij
- Is rauwe melk kefir de nieuwe superdrank?
- Voorstel bio-boeren moet forse daling consumentenprijs mogelijk maken
- Fotoreportage: Nederlandse exposanten op Biofach/Vivaness 2023
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-21 Duurzame producten en circulaire diensten komen samen in nieuw duurzaam warenhuis Tomo
- 2023-03-21 Vijf jaar Too Good To Go in Nederland: 18 miljoen maaltijden gered
- 2023-03-16 Nauwelijks prijsverschil tussen supermarkt en bio-speciaalzaak
- 2023-03-08 Trendcafé bezoekt Jumbo Foodmarkt Naaldwijk
- 2023-03-06 Odin Joure geopend
- 2023-02-27 43e Dille & Kamille-winkel geopend in Apeldoorn
- 2023-02-27 Britse biologische markt groeide met 1,6% naar meer dan 3,1 miljard pond
- 2023-02-24 "We hebben laten zien dat de bio-speciaalzaken heel serieus bezig zijn"
- 2023-02-22 Ook in 2023 de beste Duitse bio-handelaar
- 2023-02-20 Albert Heijn stopt met invliegen groenten en fruit
- 2023-02-17 "26 miljoen is in relatie tot alle problemen die er zijn, een heel klein bedrag"
- 2023-02-17 Toezichthouder ACM tegen telers en retail: "Werk vaker samen"
- 2023-02-15 "Supermarkten maken biologische groenten onnodig duur"
- 2023-02-14 Winterrapport GfK: shopper getraumatiseerd door de inflatie
- 2023-02-14 Ekoplaza juicht Nederlandse IMVO wetgeving toe
- 2023-02-13 Pompoen, gember, rode en witte kool, rode biet, pastinaak en (baby) Romaine standaard biologisch bij Albert Heijn
- 2023-02-09 Duitsland: ondanks recordinflatie blijft merendeel klanten de biowinkels trouw
- 2023-02-06 Albert Heijn en bp openen 100e tankstation met een AH to go
- 2023-02-02 33e Odin winkel geopend in Winsum
- 2023-02-01 Coop viert 30 jaar Naturaplan