Aldi is negatieve uitzondering
Milieudefensie: Meerderheid supermarkten dekt koelingen af
Dit blijkt uit het 'Rapport over de energieverspilling door open koelingen in supermarkten' van Milieudefensie. Milieudefensie startte afgelopen voorjaar de campagne 'Koelkast dicht' waarin meer dan tachtig vrijwilligers in totaal 215 supermarktfilialen bezochten. Zij hebben de open koelingen opgemeten en berekend hoeveel energie er kan worden bespaard, eenvoudig door de koelingen af te dekken.
Uit het rapport blijkt verder dat Bas van der Heijden, Digros en Dirk van den Broek echte voorlopers zijn. Deze supermarktketens hebben aangegeven 80 procent van hun koelingen voor het einde van dit jaar af te sluiten. Zij lopen daarmee vooruit op het Convenant energiebesparing bij supermarkten dat de gemeentelijke milieudiensten met een aantal supermarktketens hebben afgesloten.
Met dat convenant verplichten de supermarkten zich om binnen twee jaar 60 procent van hun verticale wandkoelingen af te dekken. Twee jaar later, voor 1 januari 2015, moeten alle verticale wandkoelingen afgesloten zijn. Inmiddels hebben supermarktketens Albert Heijn, C1000, Jumbo, Plus en Super de Boer dit convenant ondertekend. De COOP zal het convenant binnenkort ondertekenen.
Milieudefensie is inmiddels begonnen om verschillende filialen van deze supermarkten te bedanken. Er zijn echter ook achterblijvers. Met name de Aldi weigert categorisch om de energieverspilling door open koelingen aan te pakken. Daarom voert Milieudefensie komende donderdag actie bij twee Aldi-filialen in Amsterdam en Zwolle.
Lees hier het volledige rapport.
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-30 Lidl tekent voor 35 ha op Logistiek Park Moerdijk
- 2023-03-28 Aldi Süd: bio-aandeel in standaardassortiment bedraagt 15%
- 2023-03-28 Zwitserse bio-voedselverkoop in 4 jaar met 22,5% gestegen
- 2023-03-27 GfK: Omzet biologisch +25% in 2022
- 2023-03-27 Charlotte Van Loock eerste directeur België bij Crisp
- 2023-03-24 "Met drie-eenheid soda, groene zeep en schoonmaakazijn kan je alle schoonmaakklussen aan"
- 2023-03-24 Lidl Zwitserland verkoopt meer bio-producten
- 2023-03-23 Verrassende retailconcepten in Nederlands-Duits grensgebied
- 2023-03-21 Duurzame producten en circulaire diensten komen samen in nieuw duurzaam warenhuis Tomo
- 2023-03-21 Vijf jaar Too Good To Go in Nederland: 18 miljoen maaltijden gered
- 2023-03-16 Nauwelijks prijsverschil tussen supermarkt en bio-speciaalzaak
- 2023-03-08 Trendcafé bezoekt Jumbo Foodmarkt Naaldwijk
- 2023-03-06 Odin Joure geopend
- 2023-02-27 43e Dille & Kamille-winkel geopend in Apeldoorn
- 2023-02-27 Britse biologische markt groeide met 1,6% naar meer dan 3,1 miljard pond
- 2023-02-24 "We hebben laten zien dat de bio-speciaalzaken heel serieus bezig zijn"
- 2023-02-22 Ook in 2023 de beste Duitse bio-handelaar
- 2023-02-20 Albert Heijn stopt met invliegen groenten en fruit
- 2023-02-17 "26 miljoen is in relatie tot alle problemen die er zijn, een heel klein bedrag"
- 2023-02-17 Toezichthouder ACM tegen telers en retail: "Werk vaker samen"