Zes supermarktketens met een marktaandeel van ruim 65 procent hebben zich mede dankzij de campagne 'Koelkast dicht' van Milieudefensie verplicht om hun koelingen af te sluiten. Daarmee wordt een hoeveelheid energie bespaard die overeenkomt met zo'n 110.000 huishoudens, vergelijkbaar met de stad Groningen.
Dit blijkt uit het 'Rapport over de energieverspilling door open koelingen in supermarkten' van Milieudefensie. Milieudefensie startte afgelopen voorjaar de campagne 'Koelkast dicht' waarin meer dan tachtig vrijwilligers in totaal 215 supermarktfilialen bezochten. Zij hebben de open koelingen opgemeten en berekend hoeveel energie er kan worden bespaard, eenvoudig door de koelingen af te dekken.
Uit het rapport blijkt verder dat Bas van der Heijden, Digros en Dirk van den Broek echte voorlopers zijn. Deze supermarktketens hebben aangegeven 80 procent van hun koelingen voor het einde van dit jaar af te sluiten. Zij lopen daarmee vooruit op het Convenant energiebesparing bij supermarkten dat de gemeentelijke milieudiensten met een aantal supermarktketens hebben afgesloten.
Met dat convenant verplichten de supermarkten zich om binnen twee jaar 60 procent van hun verticale wandkoelingen af te dekken. Twee jaar later, voor 1 januari 2015, moeten alle verticale wandkoelingen afgesloten zijn. Inmiddels hebben supermarktketens Albert Heijn, C1000, Jumbo, Plus en Super de Boer dit convenant ondertekend. De COOP zal het convenant binnenkort ondertekenen.
Milieudefensie is inmiddels begonnen om verschillende filialen van deze supermarkten te bedanken. Er zijn echter ook achterblijvers. Met name de Aldi weigert categorisch om de energieverspilling door open koelingen aan te pakken. Daarom voert Milieudefensie komende donderdag actie bij twee Aldi-filialen in Amsterdam en Zwolle.
Lees hier het volledige rapport.
Aldi is negatieve uitzondering
Milieudefensie: Meerderheid supermarkten dekt koelingen af
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-23 Duitsland: Aldi Süd blijft nummer één retailer in biologische producten
- 2022-05-23 Eerste Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-05-19 Migros sluit partnerschap met Bio Suisse
- 2022-05-18 Eerste Ekoplaza Foodmarqt opent 21 mei in Amsterdam
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten