
Veel boeren die overwegen om te schakelen vragen zich af of dit de juiste keuze is voor het bedrijf. Daarna komt de vraag of zij de biologische producten ook daadwerkelijk op de markt kwijt kunnen.
Het bio-offensive helpt boeren bij deze kwesties. Het biedt een gratis check waarbij zowel operationele (arbeid, marketing, investeren) als persoonlijke onderwerpen aan bod komen.
"Het doel van bio-offensive is om producenten en retailers samen te brengen. Pas dan kan goed aan de regionale vraag naar biologische voeding worden gedaan. Het offensief is rechtstreeks gericht aan bedrijven en zorgt voor een win-winsituatie", aldus projectcoördinator Stefan Weller. "Uit ervaring kan ik zeggen dat het concept werkt. Geïnteresseerde landbouwers worden meteen voorzien van de benodigde informatie. Tot dusver hebben meer dan 400 bedrijven op nationaal niveau meegedaan aan het project, waarvan ongeveer driekwart uiteindelijk overging tot omschakeling."
Het initiatief komt van het Verband der Landwirtschaftskammern (VLK) met de Stiftung Ökologie&Landbau (SÖL).
Kijk hier voor meer informatie over het project.