
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- "Het is lente, en ons land kleurt wederom bruin"
- Henri Willig maakt kaas van biologische ezelinnenmelk
- Een half jaar of jaarrond aardbeien in het Nederlandse schap?
- Opschaling in de teelt van bio-champignons voor betere concurrentiepositie
- Onderzoek naar agroforestry op de agenda bij het ministerie van LNV
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Bestedingen buitenlandse toeristen belangrijk voor gezondheid retailsector
Het belang van de toeristenbestedingen voor de gezondheid van de Nederlandse retailsector is de afgelopen twaalf maanden met 4 procent toegenomen, waardoor buitenlandse toeristen nu verantwoordelijk zijn voor 18 procent van alle bestedingen. Hoewel het bedrag per transactie is gedaald, heeft de toename van het aantal transacties per saldo tot deze stijging geleid.
Bezoekers uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten blijven koplopers als bronnen van toeristische inkomsten, al is hun aandeel in de bestedingen gedaald ten gunste van de buurlanden. Duitsland, Frankrijk en België completeren de top vijf voor buitenlandse bestedingen in de detailhandel, met Frankrijk als sterkste stijger (+2,7 procent), gevolgd door Duitsland (+0,8 procent) en België (-2,3 procent).
Het belang van de toeristen voor de Nederlandse economie wordt bevestigd door cijfers van het CBS, die laten zien dat het aantal hotelovernachtingen van niet-ingezetenen in het eerste kwartaal van 2010 met 11,8 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar.
De toestroom van welgestelde toeristen is tijdens de economische neergang een belangrijke bron van inkomsten voor retailers. Marjolein Gerritsen, General Manager Merchant Services van American Express, licht toe: “We hebben wel wat positieve trends in de winkelbestedingen van Nederlandse consumenten geconstateerd, maar onder buitenlandse toeristen zijn ze bijzonder sterk. Hoewel consumenten nog behoedzaam blijven, is het gedrag van koopkrachtige toeristen voor veel retailers een belangrijke steun in de rug geweest bij het doorstaan van de moeilijke tijden van de afgelopen 12 maanden.”
Om retailers door de economische crisis te helpen, werkt American Express nauw samen met zijn retailpartners om hun aandeel in de toeristische bestedingen te maximaliseren. Met American Express Avenue en American Express Selects kunnen retailers zich richten op welgestelde internationale reizigers met speciale aanbiedingen die direct online beschikbaar zijn. "Nederlandse retailers hebben de unieke mogelijkheid om hun acties of promoties op ons wereldwijde platform American Express Selects te plaatsen, waarmee ze welgestelde klanten in meer dan 79 landen kunnen bereiken. Selects is dan ook een belangrijk destination marketing instrument voor onze partners in retail en andere sectoren", zegt Gerritsen.
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-30 Lidl tekent voor 35 ha op Logistiek Park Moerdijk
- 2023-03-28 Aldi Süd: bio-aandeel in standaardassortiment bedraagt 15%
- 2023-03-28 Zwitserse bio-voedselverkoop in 4 jaar met 22,5% gestegen
- 2023-03-27 GfK: Omzet biologisch +25% in 2022
- 2023-03-27 Charlotte Van Loock eerste directeur België bij Crisp
- 2023-03-24 "Met drie-eenheid soda, groene zeep en schoonmaakazijn kan je alle schoonmaakklussen aan"
- 2023-03-24 Lidl Zwitserland verkoopt meer bio-producten
- 2023-03-23 Verrassende retailconcepten in Nederlands-Duits grensgebied
- 2023-03-21 Duurzame producten en circulaire diensten komen samen in nieuw duurzaam warenhuis Tomo
- 2023-03-21 Vijf jaar Too Good To Go in Nederland: 18 miljoen maaltijden gered
- 2023-03-16 Nauwelijks prijsverschil tussen supermarkt en bio-speciaalzaak
- 2023-03-08 Trendcafé bezoekt Jumbo Foodmarkt Naaldwijk
- 2023-03-06 Odin Joure geopend
- 2023-02-27 43e Dille & Kamille-winkel geopend in Apeldoorn
- 2023-02-27 Britse biologische markt groeide met 1,6% naar meer dan 3,1 miljard pond
- 2023-02-24 "We hebben laten zien dat de bio-speciaalzaken heel serieus bezig zijn"
- 2023-02-22 Ook in 2023 de beste Duitse bio-handelaar
- 2023-02-20 Albert Heijn stopt met invliegen groenten en fruit
- 2023-02-17 "26 miljoen is in relatie tot alle problemen die er zijn, een heel klein bedrag"
- 2023-02-17 Toezichthouder ACM tegen telers en retail: "Werk vaker samen"