Vleesafzet loop nog achter

Discounters zorgen voor groei op biologische markt Oostenrijk

Recentelijk heeft de Oostenrijkse minister van Landbouw, Niki Berlakovich, aangekondigd dat tussen januari en april de bio-afzet met 40 procent is toegenomen, ook steeg de verkoop van biologisch voedsel met 30 procent. De groei komt met name door discounters die 'terug naar de oorsprong' gaan met biologische producten, daar is volgens marktonderzoeker Johannes Mayr meer dan 60 procent van de toename aan toe te schrijven.

Deze discounters verkopen nu bijna 36 procent van de bioproducten, een jaar eerder was dit nog maar 28 procent. Penny, Hofer en Lidl zijn goed voor 27 procent van de verkopen. Nadat de biologische markt vorig jaar enigszins verzwakte, besloten ook Rewe en Spar hun assortiment met zo'n 20 procent uit te breiden. Zuivelproducten, groenten en fruit zijn de belangrijkste producten. Vlees bevindt zich hier ver achter, dit komt volgens het hoofd van AMA, Stephan Mikinovic voornamelijk door de hogere prijzen als gevolg van de hoge productiekosten voor biologisch vlees.

Al met al is op dit moment 6,1 procent van de levensmiddelen in de retail bio. Mikinovic ziet een potentieel van maximaal 15 procent in de komende tien jaar. Er zijn volgens hem maar weinig loyale bio-klanten, 80 procent koopt slechts sporadisch, toch zal dit geleidelijk uitgroeien tot meer stabiele consumentengroepen.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven