Discounters zorgen voor groei op biologische markt Oostenrijk
Deze discounters verkopen nu bijna 36 procent van de bioproducten, een jaar eerder was dit nog maar 28 procent. Penny, Hofer en Lidl zijn goed voor 27 procent van de verkopen. Nadat de biologische markt vorig jaar enigszins verzwakte, besloten ook Rewe en Spar hun assortiment met zo'n 20 procent uit te breiden. Zuivelproducten, groenten en fruit zijn de belangrijkste producten. Vlees bevindt zich hier ver achter, dit komt volgens het hoofd van AMA, Stephan Mikinovic voornamelijk door de hogere prijzen als gevolg van de hoge productiekosten voor biologisch vlees.
Al met al is op dit moment 6,1 procent van de levensmiddelen in de retail bio. Mikinovic ziet een potentieel van maximaal 15 procent in de komende tien jaar. Er zijn volgens hem maar weinig loyale bio-klanten, 80 procent koopt slechts sporadisch, toch zal dit geleidelijk uitgroeien tot meer stabiele consumentengroepen.