India investeert in binnenlands Fairtrade-label

Indiase boeren verkopen al jaren Fairtrade-producten aan de ontwikkelde markten. Dit kan wanneer zij gecertificeerd zijn door de internationale Fairtrade certificeringsorganisatie FLO. De FLO wil zich nu gaan inzetten om dat model te veranderen. De organisatie wil vanaf volgend jaar een Fairtradelabel op de Indiase markt introduceren. De 'Spice Board' gaat dit voorbeeld volgen met een label voor de binnenlandse kruidenmarkt.

Als deze veranderingen worden doorgevoerd, zal dit een enorme nieuwe markt openen voor de Fairtradeboeren, zij kunnen zich dan beter beschermen tegen wisselkoers-schommelingen. Dit vergt wel de nodige tact. "Indiƫrs zijn niet echt bezorgd over dit onderwerp", zegt Arvind Singhal, van een onderneming dat advies aan de retail geeft. Wanneer de klant niet gevoelig is voor de gedachte achter het Fairtrade-label, zal het label volgens hem maar een beperkte impact hebben.

De binnenlandse markt van India wordt steeds belangrijker voor de ontwikkeling van Fairtrade, aangezien deze markt een veel groter potentieel heeft dan bijvoorbeeld de Europese markt (dat op dit moment de grootste markt is). Dit geldt natuurlijk ook voor andere landen waar veel Fairtrade geproduceerd wordt.

21-07-10

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven