Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse consumentenorganisatie: retailmarges biologische producten blijven vaag

De Franse consumentenorganisatie CRF is van mening dat er nog steeds te weinig transparantie is rondom de retailmarges. De organisatie constateert nog steeds enorme prijsverschillen tussen biologische en conventionele producten in Frankrijk. Ook blijft de CRF sceptisch over de margeniveaus die retailers Migros en Coop voor biologische voedingsproducten rekenen.

Afgelopen februari heeft de FRC al eens een dossier gepubliceerd waarbij de prijzen van 46 biologische producten met die van hun conventionele tegenhangers werden vergeleken. De conclusie: een prijsverschil van 60 procent. Te gek voor woorden, volgens de consumentenorganisatie, vooral omdat supermarkten beweerden dat het prijsverschil tussen biologische en gangbare producten doorgaans tussen 10 en 30 procent varieert. Daarop heeft de FRC de resultaten gepresenteerd en vragen gesteld aan de ketens. De argumenten van een dergelijk prijsverschil waren als volgt: de geringe omvang van de markt en het feit dat de biologische teelt meer kosten met zich meebrengt rechtvaardigde volgens hen het prijsverschil.

De FRC betreurt het voor de consument dat er nog zo weinig transparantie is rondom de argumenten achter de prijsstelling. De organisatie biedt een gedetailleerde prijsvergelijking van sommige biologische producten, zoals: eieren, vers brood, aardappelen en jus d'orange. Voor de appelen zijn de marges redelijk, voor biologisch brood lijkt het logisch dat er 44 procent extra voor moet worden betaald, de prijzen van biologisch tarwe liggen immers erg hoog. Aline Clerc, de auteur van het artikel over de analyse, geeft de consument als tip om de juiste vragen te stellen en niet zonder na te denken biologische producten te kopen. Zij moeten zich afvragen of de producten het waard zijn om de extra prijs te betalen.

14-07-10