Franse consumentenorganisatie: retailmarges biologische producten blijven vaag
Afgelopen februari heeft de FRC al eens een dossier gepubliceerd waarbij de prijzen van 46 biologische producten met die van hun conventionele tegenhangers werden vergeleken. De conclusie: een prijsverschil van 60 procent. Te gek voor woorden, volgens de consumentenorganisatie, vooral omdat supermarkten beweerden dat het prijsverschil tussen biologische en gangbare producten doorgaans tussen 10 en 30 procent varieert. Daarop heeft de FRC de resultaten gepresenteerd en vragen gesteld aan de ketens. De argumenten van een dergelijk prijsverschil waren als volgt: de geringe omvang van de markt en het feit dat de biologische teelt meer kosten met zich meebrengt rechtvaardigde volgens hen het prijsverschil.
De FRC betreurt het voor de consument dat er nog zo weinig transparantie is rondom de argumenten achter de prijsstelling. De organisatie biedt een gedetailleerde prijsvergelijking van sommige biologische producten, zoals: eieren, vers brood, aardappelen en jus d'orange. Voor de appelen zijn de marges redelijk, voor biologisch brood lijkt het logisch dat er 44 procent extra voor moet worden betaald, de prijzen van biologisch tarwe liggen immers erg hoog. Aline Clerc, de auteur van het artikel over de analyse, geeft de consument als tip om de juiste vragen te stellen en niet zonder na te denken biologische producten te kopen. Zij moeten zich afvragen of de producten het waard zijn om de extra prijs te betalen.
14-07-10
Publicatiedatum:
Auteur:
Lenneke Pors-Schot
©
BioJournaal.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-30 Lidl tekent voor 35 ha op Logistiek Park Moerdijk
- 2023-03-28 Aldi Süd: bio-aandeel in standaardassortiment bedraagt 15%
- 2023-03-28 Zwitserse bio-voedselverkoop in 4 jaar met 22,5% gestegen
- 2023-03-27 GfK: Omzet biologisch +25% in 2022
- 2023-03-27 Charlotte Van Loock eerste directeur België bij Crisp
- 2023-03-24 "Met drie-eenheid soda, groene zeep en schoonmaakazijn kan je alle schoonmaakklussen aan"
- 2023-03-24 Lidl Zwitserland verkoopt meer bio-producten
- 2023-03-23 Verrassende retailconcepten in Nederlands-Duits grensgebied
- 2023-03-21 Duurzame producten en circulaire diensten komen samen in nieuw duurzaam warenhuis Tomo
- 2023-03-21 Vijf jaar Too Good To Go in Nederland: 18 miljoen maaltijden gered
- 2023-03-16 Nauwelijks prijsverschil tussen supermarkt en bio-speciaalzaak
- 2023-03-08 Trendcafé bezoekt Jumbo Foodmarkt Naaldwijk
- 2023-03-06 Odin Joure geopend
- 2023-02-27 43e Dille & Kamille-winkel geopend in Apeldoorn
- 2023-02-27 Britse biologische markt groeide met 1,6% naar meer dan 3,1 miljard pond
- 2023-02-24 "We hebben laten zien dat de bio-speciaalzaken heel serieus bezig zijn"
- 2023-02-22 Ook in 2023 de beste Duitse bio-handelaar
- 2023-02-20 Albert Heijn stopt met invliegen groenten en fruit
- 2023-02-17 "26 miljoen is in relatie tot alle problemen die er zijn, een heel klein bedrag"
- 2023-02-17 Toezichthouder ACM tegen telers en retail: "Werk vaker samen"