AGF Trendcafé Biologisch

Het AGF Trendcafé van dinsdag 10 november stond geheel in het teken van biologisch. Als eerste werd er een bezoek gebracht aan De Groene Winkel in Zeist.
Het AGF Trendcafé van dinsdag 10 november stond geheel in het teken van biologisch. Als eerste werd er een bezoek gebracht aan De Groene Winkel in Zeist.
De AGF-afdeling is volgens ondernemer Rudi Wijnen 1 van de meest bloeiende afdelingen van de winkel.
De AGF-afdeling is volgens ondernemer Rudi Wijnen 1 van de meest bloeiende afdelingen van de winkel.
Rudi vertelt de eerste groep toehoorders onder meer dat ze bij De Groene Winkel Zeist alle vrijheid hebben omdat ze niet gebonden zijn aan een winkelketen.
Rudi vertelt de eerste groep toehoorders onder meer dat ze bij De Groene Winkel Zeist alle vrijheid hebben omdat ze niet gebonden zijn aan een winkelketen.
René Kuiper en Edwin From (Green Organics).
René Kuiper en Edwin From (Green Organics).
Astrid Weidmann van De Groene Winkel Zeist met rechts naast haar Nico en Bart Bakker van Chain Magazine en Gert Quartel van Van Nature.
Astrid Weidmann van De Groene Winkel Zeist met rechts naast haar Nico en Bart Bakker van Chain Magazine en Gert Quartel van Van Nature.
Claris ten Napel van Leo de Kock met Jaap de Vries, de oud-directeur van Skal Biocontrole is sinds kort in dienst bij Green Organics.
Claris ten Napel van Leo de Kock met Jaap de Vries, de oud-directeur van Skal Biocontrole is sinds kort in dienst bij Green Organics.
Het verhaal van Rudi kon op veel belangstelling rekenen.
Het verhaal van Rudi kon op veel belangstelling rekenen.
Sjoerd Jochems van Gipmans Planten was erg onder de indruk van de winkel in Zeist. Hier maakt hij een foto van één van de recepten die klanten kunnen meenemen uit de keuken.
Sjoerd Jochems van Gipmans Planten was erg onder de indruk van de winkel in Zeist. Hier maakt hij een foto van één van de recepten die klanten kunnen meenemen uit de keuken.
Joost van Veen van Agro Care bekijkt met veel interesse wat er allemaal in de schappen ligt bij De Groene Winkel.
Joost van Veen van Agro Care bekijkt met veel interesse wat er allemaal in de schappen ligt bij De Groene Winkel.
Biologische kaki in de aanbieding.
Biologische kaki in de aanbieding.
"Kim Hendriks van Sherpa International Force bekijkt het schap met biologische groenten. "Er ligt ook heel veel tussen dat ik niet eens ken. Erg leuk om te zien."
"Kim Hendriks van Sherpa International Force bekijkt het schap met biologische groenten. "Er ligt ook heel veel tussen dat ik niet eens ken. Erg leuk om te zien."
Roy Michielsen van ERF BV.
Roy Michielsen van ERF BV.
Een overzichtsfoto van de winkel in Zeist. In 2013 won De Groene Winkel Zeist tijdens de BioVak de Inspiratieprijs Bio-Winkel. Opvallend zijn onder meer de lage stellingen, waardoor je een goed overzicht hebt over de hele winkel.
Een overzichtsfoto van de winkel in Zeist. In 2013 won De Groene Winkel Zeist tijdens de BioVak de Inspiratieprijs Bio-Winkel. Opvallend zijn onder meer de lage stellingen, waardoor je een goed overzicht hebt over de hele winkel.
Ook valt er altijd van alles te proeven in de winkel. De gasten kregen bijvoorbeeld verse biologische pompoensoep. Bij De Groene Winkel maken ze zeer regelmatig gebruik van de keuken die naast de AGF-afdeling te vinden is.
Ook valt er altijd van alles te proeven in de winkel. De gasten kregen bijvoorbeeld verse biologische pompoensoep. Bij De Groene Winkel maken ze zeer regelmatig gebruik van de keuken die naast de AGF-afdeling te vinden is.
De pompoensoep.
De pompoensoep.
Jan Groen van Green Organics bekijkt met Lou Heijnen van Oerlemans Foods de biologische AGF-producten in de diepvries.
Jan Groen van Green Organics bekijkt met Lou Heijnen van Oerlemans Foods de biologische AGF-producten in de diepvries.
Piet Glasbeek van Machandel verkent de winkel met Lou Heijnen (Oerlemans Foods) en zijn collega bij Machandel, Jan van Schepen.
Piet Glasbeek van Machandel verkent de winkel met Lou Heijnen (Oerlemans Foods) en zijn collega bij Machandel, Jan van Schepen.
De ruime broodafdeling van De Groene Winkel.
De ruime broodafdeling van De Groene Winkel.
Eric van Buuren en Saskia Polak van Total Produce proeven van Lovechock chocolade.
Eric van Buuren en Saskia Polak van Total Produce proeven van Lovechock chocolade.
Rudi geeft extra toelichting over De Groene Winkel Zeist aan de tweede groep.
Rudi geeft extra toelichting over De Groene Winkel Zeist aan de tweede groep.
Astrid Weidmann van De Groene Winkel in gesprek met links Peter Duijvestein en Arthur Vos.
Astrid Weidmann van De Groene Winkel in gesprek met links Peter Duijvestein en Arthur Vos.
Goed gevulde kisten met biologisch fruit.
Goed gevulde kisten met biologisch fruit.
En een zeer toepasselijke aanbieding in deze periode van het jaar.
En een zeer toepasselijke aanbieding in deze periode van het jaar.
Dit is slechts een deel van het bio-groenteaanbod.
Dit is slechts een deel van het bio-groenteaanbod.
Nog meer biologische groenten.
Nog meer biologische groenten.
Bij De Groene Winkel Zeist is veel aandacht voor phytophthoraresistente biologische aardappelrassen. In januari presenteerde de winkel bijvoorbeeld een week lang een aantal nieuwe aardappelrassen. De natuurvoedingswinkel had de primeur in Nederland met vijf biologische phytophthoraresistente rassen in het schap.
Bij De Groene Winkel Zeist is veel aandacht voor phytophthoraresistente biologische aardappelrassen. In januari presenteerde de winkel bijvoorbeeld een week lang een aantal nieuwe aardappelrassen. De natuurvoedingswinkel had de primeur in Nederland met vijf biologische phytophthoraresistente rassen in het schap.
Ook meer informatie over de robuuste bio-aardappelrassen.
Ook meer informatie over de robuuste bio-aardappelrassen.
Elsa Wiersma van AGF Trendcafé in gesprek met Julian Santegoeds en Twan Wijnen van Wijnen Square Crops.
Elsa Wiersma van AGF Trendcafé in gesprek met Julian Santegoeds en Twan Wijnen van Wijnen Square Crops.
Veel te zien in de winkel.
Veel te zien in de winkel.
Koeling vol met onder meer gesneden biologische AGF-producten.
Koeling vol met onder meer gesneden biologische AGF-producten.
Nog meer bio-fruit.
Nog meer bio-fruit.
Bananen in de aanbieding.
Bananen in de aanbieding.
Nog meer biologische groenten.
Nog meer biologische groenten.
Astrid Weidmann laat de mannen van Machandel zien waar de Machandel-soep sinds kort in het schap staat. Rechts Hendrikus van Schepen (Machandel).
Astrid Weidmann laat de mannen van Machandel zien waar de Machandel-soep sinds kort in het schap staat. Rechts Hendrikus van Schepen (Machandel).
Op de valreep nog wat vragen voor Rudi.
Op de valreep nog wat vragen voor Rudi.
Mooie presentatie van de aanbieding naast de deur.
Mooie presentatie van de aanbieding naast de deur.
Ook de bloemkool is deze week in de aanbieding.
Ook de bloemkool is deze week in de aanbieding.
Daarna naar Ekoplaza aan de Twijnstraat in Utrecht.
Daarna naar Ekoplaza aan de Twijnstraat in Utrecht.
"Eerst meer uitleg over het 'AGF-beleid' bij Ekoplaza. De 'groenteman(nen)' bestellen nog met de terminal. "Het succes van de AGF-afdeling is dus afhankelijk van hoe de groenteman het doet. Ik denk dat dat ons wel anders maakt."
"Eerst meer uitleg over het 'AGF-beleid' bij Ekoplaza. De 'groenteman(nen)' bestellen nog met de terminal. "Het succes van de AGF-afdeling is dus afhankelijk van hoe de groenteman het doet. Ik denk dat dat ons wel anders maakt."
"Ook de groene klant wil voor deze prijs een topproduct. Citroenen met een plekje er op, kopen ze niet."
"Ook de groene klant wil voor deze prijs een topproduct. Citroenen met een plekje er op, kopen ze niet."
O.a. biologische conserven en bonen.
O.a. biologische conserven en bonen.
Conserven van het Ekoplaza-huismerk.
Conserven van het Ekoplaza-huismerk.
Het fruitschap van Ekoplaza.
Het fruitschap van Ekoplaza.
AGF-aanbiedingen.
AGF-aanbiedingen.
Ook de witte champignons zijn deze week in de aanbieding.
Ook de witte champignons zijn deze week in de aanbieding.
Dit geldt ook voor spitskool.
Dit geldt ook voor spitskool.
Klanten kunnen zelf sinaasappelen persen.
Klanten kunnen zelf sinaasappelen persen.
'Pers je fit!'
'Pers je fit!'
De koeling van Ekoplaza.
De koeling van Ekoplaza.
Na de tour langs de winkels verzamelden de deelnemers van het AGF Trendcafé Biologisch zich bij Triodos Bank in Zeist.
Na de tour langs de winkels verzamelden de deelnemers van het AGF Trendcafé Biologisch zich bij Triodos Bank in Zeist.
Jan (links) en Sam (rechts) van Geffen van biologisch akkerbouwbedrijf Arenosa in gesprek met Olaf Bogers van Green Organics.
Jan (links) en Sam (rechts) van Geffen van biologisch akkerbouwbedrijf Arenosa in gesprek met Olaf Bogers van Green Organics.
Peter Camijn van kwekerij 't Woudt en Bart Bak van B4Agro.
Peter Camijn van kwekerij 't Woudt en Bart Bak van B4Agro.
Rechts Esther van Winden van RedStar en vooraan rechts Marca Verdel van Fresh Information management.
Rechts Esther van Winden van RedStar en vooraan rechts Marca Verdel van Fresh Information management.
Edwin From (Green Organics) in gesprek met Pieter Vernooij.
Edwin From (Green Organics) in gesprek met Pieter Vernooij.
Peter Duijvestein en Bernd Feenstra van Bernd Feenstra Marktadvies.
Peter Duijvestein en Bernd Feenstra van Bernd Feenstra Marktadvies.
Arend Zeelenberg (1 van de sprekers) in gesprek met onder meer Jos van Mill (Greenco, rechts).
Arend Zeelenberg (1 van de sprekers) in gesprek met onder meer Jos van Mill (Greenco, rechts).
Roy Michielsen (ERF BV), Ulko Stol (AGF Trendcafé), Peter van der Veeken van N&S en rechts René Kuiper.
Roy Michielsen (ERF BV), Ulko Stol (AGF Trendcafé), Peter van der Veeken van N&S en rechts René Kuiper.
Even iets drinken voorafgaand aan de presentaties.
Even iets drinken voorafgaand aan de presentaties.
Toen was het tijd voor de presentaties. Wilma van den Oever benadrukte in haar welkomstwoord dat er veel mensen aanwezig zijn die nooit eerder bij een AGF Trendcafé aanwezig zijn geweest.
Toen was het tijd voor de presentaties. Wilma van den Oever benadrukte in haar welkomstwoord dat er veel mensen aanwezig zijn die nooit eerder bij een AGF Trendcafé aanwezig zijn geweest.
Arend Zeelenberg van Buro AZ nam als eerste het woord. Hij besprak de internationale marktontwikkelingen.
Arend Zeelenberg van Buro AZ nam als eerste het woord. Hij besprak de internationale marktontwikkelingen.
"Er liggen volgens Arend genoeg kansen voor Nederlandse AGF-bedrijven in de export naar onder meer groeimarkten Duitsland en Zweden, evenals richting het Verenigd Koninkrijk. De sterk groeiende Franse markt noemt hij minder interessant, omdat deze Europese grootmacht in biologisch al veel meer zelfvoorzienend is. "Dit is dus een lastigere markt om te betreden."
"Er liggen volgens Arend genoeg kansen voor Nederlandse AGF-bedrijven in de export naar onder meer groeimarkten Duitsland en Zweden, evenals richting het Verenigd Koninkrijk. De sterk groeiende Franse markt noemt hij minder interessant, omdat deze Europese grootmacht in biologisch al veel meer zelfvoorzienend is. "Dit is dus een lastigere markt om te betreden."
Arend wees ook op de trend naar lokaal, dit lijkt in sommige landen (waaronder Duitsland) het 'nieuwe biologisch' te worden.
Arend wees ook op de trend naar lokaal, dit lijkt in sommige landen (waaronder Duitsland) het 'nieuwe biologisch' te worden.
Niels Back, senior relatiemanager Landbouw & Voeding van Triodos Bank, vertelde vervolgens meer over de visie van de bank en waarom zij er voor kiezen om uitsluitend biologische landbouwbedrijven te financieren.
Niels Back, senior relatiemanager Landbouw & Voeding van Triodos Bank, vertelde vervolgens meer over de visie van de bank en waarom zij er voor kiezen om uitsluitend biologische landbouwbedrijven te financieren.
Niels vroeg aan het begin van zijn presentatie in welk onderdeel van de sector de verschillende aanwezigen werkzaam zijn.
Niels vroeg aan het begin van zijn presentatie in welk onderdeel van de sector de verschillende aanwezigen werkzaam zijn.
"Niels: "Voor Triodos ligt de focus in 2015, het Jaar van de Bodem, op het herstel van de bodemvruchtbaarheid. Dat is voor ons het vertrekpunt. We financieren de biologische voedselketen omdat deze bijdraagt aan het herstel van ecologisch evenwicht."
"Niels: "Voor Triodos ligt de focus in 2015, het Jaar van de Bodem, op het herstel van de bodemvruchtbaarheid. Dat is voor ons het vertrekpunt. We financieren de biologische voedselketen omdat deze bijdraagt aan het herstel van ecologisch evenwicht."
Triodos financiert van de teelt tot de verwerking en van de productie tot de winkels.
Triodos financiert van de teelt tot de verwerking en van de productie tot de winkels.
Triodos Bank steunt circa 250 biologische bedrijven.
Triodos Bank steunt circa 250 biologische bedrijven.
Na de presentaties begonnen de interactieve sessies.
Na de presentaties begonnen de interactieve sessies.
De verschillende groepjes bespraken twee stellingen.
De verschillende groepjes bespraken twee stellingen.
Voorbeeld van de stellingen.
Voorbeeld van de stellingen.
Genoeg voer voor discussie.
Genoeg voer voor discussie.
Een groepje met zowel een bio-teler als een conventionele teler.
Een groepje met zowel een bio-teler als een conventionele teler.
Zij bespraken deze twee stellingen.
Zij bespraken deze twee stellingen.

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven