Bio100: Waarom biologisch?

De Bio100 werd gehouden in de Ekoplaza Academie.
De Bio100 werd gehouden in de Ekoplaza Academie.
De Ekoplaza Academie is te vinden onder de winkel aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht.
De Ekoplaza Academie is te vinden onder de winkel aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht.
's Morgens zijn deze 9 thema's bepaald. Hier ging men vervolgens in werkgroepen mee verder. In de eerste werkgroepronde mocht men 'Dromen' over het aangewezen thema, in de tweede ronde 'Denken' en 's middags kwam de ronde 'Doen' aan bod.
's Morgens zijn deze 9 thema's bepaald. Hier ging men vervolgens in werkgroepen mee verder. In de eerste werkgroepronde mocht men 'Dromen' over het aangewezen thema, in de tweede ronde 'Denken' en 's middags kwam de ronde 'Doen' aan bod.
's Middags werd aan de negen groepen gevraagd om hun plannen omtrent een bepaald thema in een PowerPoint te presenteren. Ook moesten ze een statement bedenken dat hoort bij het thema.
's Middags werd aan de negen groepen gevraagd om hun plannen omtrent een bepaald thema in een PowerPoint te presenteren. Ook moesten ze een statement bedenken dat hoort bij het thema.
De verschillende werkgroepen zaten verspreid door de zaal.
De verschillende werkgroepen zaten verspreid door de zaal.
Bert van Ruitenbeek (blauw overhemd rechts), voorzitter van stichting Demeter, draagt een idee aan tijdens het overleg in zijn groep.
Bert van Ruitenbeek (blauw overhemd rechts), voorzitter van stichting Demeter, draagt een idee aan tijdens het overleg in zijn groep.
Erik-Jan van den Brink (directeur Udea) aan het woord.
Erik-Jan van den Brink (directeur Udea) aan het woord.
Tafel 7 (Duurzaamheid, aarde en milieu): In het gestreepte overhemd Jurrien Roossien van DO-IT en links op de rug gezien Klaas de Lange van Weerribben Zuivel. De groep is hier net op zoek naar een foto van hem om in de presentatie te verwerken.
Tafel 7 (Duurzaamheid, aarde en milieu): In het gestreepte overhemd Jurrien Roossien van DO-IT en links op de rug gezien Klaas de Lange van Weerribben Zuivel. De groep is hier net op zoek naar een foto van hem om in de presentatie te verwerken.
Hans van Mierlo (Udea) was bij tafel 10 (Voorlichting, communicatie, informatie, kennis) verantwoordelijk voor het maken van de presentatie. Rechtsachter bio-akkerbouwer Douwe Monsma. Naast hem biologische fruitteler William Pouw.
Hans van Mierlo (Udea) was bij tafel 10 (Voorlichting, communicatie, informatie, kennis) verantwoordelijk voor het maken van de presentatie. Rechtsachter bio-akkerbouwer Douwe Monsma. Naast hem biologische fruitteler William Pouw.
Links Leonie van der Velden (Bionext) in gesprek met Kees Scheepens (op de rug gezien). Achter de laptop Ekoplaza-formulemanager Geert-Jan Smits.
Links Leonie van der Velden (Bionext) in gesprek met Kees Scheepens (op de rug gezien). Achter de laptop Ekoplaza-formulemanager Geert-Jan Smits.
Tafel 4 ging met onder meer Margareth Bos van Horizon (tweede van links), Skal-directeur Margreet van Brakel (vierde van links) en Paul Fischer van Warmonderhof (rode trui) in op het thema 'Scholing'.
Tafel 4 ging met onder meer Margareth Bos van Horizon (tweede van links), Skal-directeur Margreet van Brakel (vierde van links) en Paul Fischer van Warmonderhof (rode trui) in op het thema 'Scholing'.
Tafel 6 had het thema 'Transparantie'. Deze presentatie kreeg de hoogste beoordeling. Ook het statement 'Biopedia transparant over biologisch' scoorde goed. De mannen van links naar rechts: Rob van den Berg (De Halm), Uli Schnier (Raad van Toezicht Bionext), Sven Henze (AGF-inkoper bij Udea), Bavo van den Idsert (Directeur Bionext) en naast hem Jan Jaap Jantjes (voorzitter Biohuis).
Tafel 6 had het thema 'Transparantie'. Deze presentatie kreeg de hoogste beoordeling. Ook het statement 'Biopedia transparant over biologisch' scoorde goed. De mannen van links naar rechts: Rob van den Berg (De Halm), Uli Schnier (Raad van Toezicht Bionext), Sven Henze (AGF-inkoper bij Udea), Bavo van den Idsert (Directeur Bionext) en naast hem Jan Jaap Jantjes (voorzitter Biohuis).
Tafel 3 ging dieper in op het thema Gezondheid.
Tafel 3 ging dieper in op het thema Gezondheid.
Claris ten Napel van Leo de Kock (rechts) had er duidelijk plezier in aan tafel 10.
Claris ten Napel van Leo de Kock (rechts) had er duidelijk plezier in aan tafel 10.
Tafel 2 - thema Bewustwording.
Tafel 2 - thema Bewustwording.
Even pauze voordat er gestemd kon gaan worden op de beste presentatie en het beste statement.
Even pauze voordat er gestemd kon gaan worden op de beste presentatie en het beste statement.
Rob Zentveld (GoodyFood Hilversum) en Vincent Derksen van Bakkerij Verbeek.
Rob Zentveld (GoodyFood Hilversum) en Vincent Derksen van Bakkerij Verbeek.
"Wilco Schets (Imkerij de Traay) met Henk Gerbers van Bio+. Wilco: "Het is een inspirerende dag. Dit is echt een leuke manier om mensen eens op een andere manier over biologisch te spreken."
"Wilco Schets (Imkerij de Traay) met Henk Gerbers van Bio+. Wilco: "Het is een inspirerende dag. Dit is echt een leuke manier om mensen eens op een andere manier over biologisch te spreken."
"Rob van den Berg (De Halm) in gesprek met consument Jelmer Oosthoek. Jelmer: "Ik zag een oproep om mee te denken over de toekomst van biologisch bij Ekoplaza. Ik ben zelf als consument erg geïnteresseerd in manieren om zelf mee te kunnen denken." Jelmer had onlangs in het tv-programma Tegenlicht al een item gezien over de G1000, de oorsprong van dit initiatief."
"Rob van den Berg (De Halm) in gesprek met consument Jelmer Oosthoek. Jelmer: "Ik zag een oproep om mee te denken over de toekomst van biologisch bij Ekoplaza. Ik ben zelf als consument erg geïnteresseerd in manieren om zelf mee te kunnen denken." Jelmer had onlangs in het tv-programma Tegenlicht al een item gezien over de G1000, de oorsprong van dit initiatief."
Gerjan Snippe van Bio Brass in gesprek met bio-teler David Luijendijk.
Gerjan Snippe van Bio Brass in gesprek met bio-teler David Luijendijk.
"Bio-fruitteler William Pouw was eerlijk gezegd verbaasd over hoeveel de deelnemende consumenten al weten over biologisch. "Ik merk dat ze nog meer het verhaal van de producent en de teler willen terugzien in de winkel."
"Bio-fruitteler William Pouw was eerlijk gezegd verbaasd over hoeveel de deelnemende consumenten al weten over biologisch. "Ik merk dat ze nog meer het verhaal van de producent en de teler willen terugzien in de winkel."
Erik Does, directeur Udea (op de rug gezien) in gesprek met Thea Broos. In het midden Cor Pot (consument).
Erik Does, directeur Udea (op de rug gezien) in gesprek met Thea Broos. In het midden Cor Pot (consument).
Erik-Jan van den Brink van Udea en rechts Elscke van den Heuvel.
Erik-Jan van den Brink van Udea en rechts Elscke van den Heuvel.
Jan Duijndam (BD-melkveehouderij Hoeve Biesland) en Ron van Dijk (Biologische Groentekwekerij Groenland).
Jan Duijndam (BD-melkveehouderij Hoeve Biesland) en Ron van Dijk (Biologische Groentekwekerij Groenland).
Klaas de Lange van Weerribben Zuivel met Leander Smits (Category Manager bij Udea).
Klaas de Lange van Weerribben Zuivel met Leander Smits (Category Manager bij Udea).
Margreet van Brakel (Skal-directeur), Uli Schnier en Bert van Ruitenbeek (directeur Stichting Demeter) in gesprek.
Margreet van Brakel (Skal-directeur), Uli Schnier en Bert van Ruitenbeek (directeur Stichting Demeter) in gesprek.
Paul Fischer (Warmonderhof) met één van de consumenten.
Paul Fischer (Warmonderhof) met één van de consumenten.
Natuurvoedingswinkeliers onder elkaar: Pien Thate van Biolicious uit Amsterdam en Rina van der Stok (Ekoplaza).
Natuurvoedingswinkeliers onder elkaar: Pien Thate van Biolicious uit Amsterdam en Rina van der Stok (Ekoplaza).
Na de pauze kregen de deelnemers een half uur de tijd om alle presentaties te bekijken, deze waren in een cirkel opgesteld.
Na de pauze kregen de deelnemers een half uur de tijd om alle presentaties te bekijken, deze waren in een cirkel opgesteld.
Bavo van den Idsert (directeur Bionext) met Frank Wijnands (Wageningen UR).
Bavo van den Idsert (directeur Bionext) met Frank Wijnands (Wageningen UR).
De stemstickers. Blauw voor de beste presentatie en wit (heel goed zichtbaar op het witte vel) voor het beste statement.
De stemstickers. Blauw voor de beste presentatie en wit (heel goed zichtbaar op het witte vel) voor het beste statement.
"Tafel 4 had het thema Scholing. Educatie is volgens deze werkgroep een belangrijk middel om de toekomstige consument bewust te maken van biologische voeding. Hun droom: Verplichte scholing voeding en gezondheid in 2025. "Deel vanaf morgen je eigen kennis en beleving", dat kan volgens de groep door als bio-teler naar scholen toe te stappen om een les over biologisch te geven."
"Tafel 4 had het thema Scholing. Educatie is volgens deze werkgroep een belangrijk middel om de toekomstige consument bewust te maken van biologische voeding. Hun droom: Verplichte scholing voeding en gezondheid in 2025. "Deel vanaf morgen je eigen kennis en beleving", dat kan volgens de groep door als bio-teler naar scholen toe te stappen om een les over biologisch te geven."
De presentaties van de andere werkgroepen werden met veel belangstelling bekeken.
De presentaties van de andere werkgroepen werden met veel belangstelling bekeken.
Tafel 3 had het thema Gezondheid. Deze presentatie draaide om 'niet vullen maar voeden'. Volgens de werkgroep is het vooral belangrijk om te investeren in bewustwording ten opzichte van de relatie tussen voeding en gezondheid (voeding als medicijn). Educatie staat hierbij voorop. Deze groep pleit voor een netwerk of platform waar consumenten-ervaringen gedeeld kunnen worden: Biopedia (geldt ook voor Tafel 6).
Tafel 3 had het thema Gezondheid. Deze presentatie draaide om 'niet vullen maar voeden'. Volgens de werkgroep is het vooral belangrijk om te investeren in bewustwording ten opzichte van de relatie tussen voeding en gezondheid (voeding als medicijn). Educatie staat hierbij voorop. Deze groep pleit voor een netwerk of platform waar consumenten-ervaringen gedeeld kunnen worden: Biopedia (geldt ook voor Tafel 6).
De presentatie van tafel 2 over Bewustwording. Zonder voorlichting geen bewustwording. Deze werkgroep wil voorlichting aanbieden op elk contactpunt in de klantenreis (door deskundig personeel). Ook hadden ze het idee om een internetplatform te ontwikkelen, met daarop meer over informatie, onder andere over onderzoeken, en reactiemogelijkheden om de consument er bij te betrekken. Ze willen de consument in staat stellen een goede afweging te maken door goede informatie-uitwisseling tussen alle partijen binnen de keten.
De presentatie van tafel 2 over Bewustwording. Zonder voorlichting geen bewustwording. Deze werkgroep wil voorlichting aanbieden op elk contactpunt in de klantenreis (door deskundig personeel). Ook hadden ze het idee om een internetplatform te ontwikkelen, met daarop meer over informatie, onder andere over onderzoeken, en reactiemogelijkheden om de consument er bij te betrekken. Ze willen de consument in staat stellen een goede afweging te maken door goede informatie-uitwisseling tussen alle partijen binnen de keten.
Tafel 1 had het thema Eerlijk. Eerlijk is volgens deze groep 'Een aandeel in elkaar nemen'.
Tafel 1 had het thema Eerlijk. Eerlijk is volgens deze groep 'Een aandeel in elkaar nemen'.
"Tafel 8 ging dieper in op het thema Kwaliteit. Zij bekeken hoe we kwaliteit van leven kunnen krijgen. "Het draait om: zeggen wat je doet en doen wat je zegt."
"Tafel 8 ging dieper in op het thema Kwaliteit. Zij bekeken hoe we kwaliteit van leven kunnen krijgen. "Het draait om: zeggen wat je doet en doen wat je zegt."
"De werkgroep aan tafel 7 zocht het hogerop met het statement 'Spaceship aarde krijgt weer waarde!'. Zij hadden het thema Duurzaamheid, aarde en milieu. Volgens deze groep draait het om de balans tussen duurzaamheid en bio. "Biologisch wordt voorloper in duurzaamheid. Dit begint bij jezelf!"
"De werkgroep aan tafel 7 zocht het hogerop met het statement 'Spaceship aarde krijgt weer waarde!'. Zij hadden het thema Duurzaamheid, aarde en milieu. Volgens deze groep draait het om de balans tussen duurzaamheid en bio. "Biologisch wordt voorloper in duurzaamheid. Dit begint bij jezelf!"
Tafel 6 (Transparantie) kreeg duidelijk de meeste stemmen. De groep gooide hoge ogen met het plan voor de 'Biopedia', waarmee ze van boer tot en met consument willen verbinden via eerlijke en actuele informatie. Zo willen ze vertrouwen in biologisch creëren. Hierbij moeten de actoren trots zijn op wat ze al goed doen, maar ook helder zijn over kwetsbaarheden. Ze willen een goed functionerend informatiesysteem opzetten.
Tafel 6 (Transparantie) kreeg duidelijk de meeste stemmen. De groep gooide hoge ogen met het plan voor de 'Biopedia', waarmee ze van boer tot en met consument willen verbinden via eerlijke en actuele informatie. Zo willen ze vertrouwen in biologisch creëren. Hierbij moeten de actoren trots zijn op wat ze al goed doen, maar ook helder zijn over kwetsbaarheden. Ze willen een goed functionerend informatiesysteem opzetten.
Tafel 10 over het thema Voorlichting, communicatie, informatie, kennis. Het draait voor hen om het wekken van interesse over echte/eerlijke/pure voeding bij de consument en daardoor zoveel mogelijk mensen biologisch te laten eten. Dit door bij de bron te beginnen en interesse te kweken bij de (jonge) consument. Bijvoorbeeld met 'klas zoekt boer'. De groep wil in het lager onderwijs boeren in de klas voorlichting laten geven en op het middelbaar onderwijs zouden voedingsdeskundigen voorlichting en kooklessen kunnen geven.
Tafel 10 over het thema Voorlichting, communicatie, informatie, kennis. Het draait voor hen om het wekken van interesse over echte/eerlijke/pure voeding bij de consument en daardoor zoveel mogelijk mensen biologisch te laten eten. Dit door bij de bron te beginnen en interesse te kweken bij de (jonge) consument. Bijvoorbeeld met 'klas zoekt boer'. De groep wil in het lager onderwijs boeren in de klas voorlichting laten geven en op het middelbaar onderwijs zouden voedingsdeskundigen voorlichting en kooklessen kunnen geven.
Tafel 5 had het thema Blij. Het statement is duidelijk: Meer BIO=meer BLIJ. De schijf van BLIJ, in plaats van de 'Schijf van Vijf'.
Tafel 5 had het thema Blij. Het statement is duidelijk: Meer BIO=meer BLIJ. De schijf van BLIJ, in plaats van de 'Schijf van Vijf'.
"Stemmen tellen. Het thema Transparantie (tafel 6) won met twee derde van de stemmen, daarna volgde Gezondheid (tafel 3) en de gedeelde derde plek was voor Eerlijk (tafel 1) en Voorlichting, communicatie, informatie, kennis (tafel 10). "Dit zijn dus de belangrijkste thema's om mee aan de slag te gaan. Vooral onder het begrip Transparantie kunnen we dus een dikke streep zetten", aldus dagvoorzitter Harm van Dijk."
"Stemmen tellen. Het thema Transparantie (tafel 6) won met twee derde van de stemmen, daarna volgde Gezondheid (tafel 3) en de gedeelde derde plek was voor Eerlijk (tafel 1) en Voorlichting, communicatie, informatie, kennis (tafel 10). "Dit zijn dus de belangrijkste thema's om mee aan de slag te gaan. Vooral onder het begrip Transparantie kunnen we dus een dikke streep zetten", aldus dagvoorzitter Harm van Dijk."
Even wachten op de uitslag.
Even wachten op de uitslag.
Werkgroep 6 heeft zelfs al een logo bedacht voor de 'BioPedia'.
Werkgroep 6 heeft zelfs al een logo bedacht voor de 'BioPedia'.
"Na de bekendmaking mocht per groep iemand nog wat extra toelichting komen geven. Wilco Schets (Imkerij de Traay) vertelde namens de 'runner up', groep 2: "Eerlijk duurt het langst. Daarom draait het om duurzame relaties tussen de teler, de producent, de handel en de consument. Je moet een aandeel nemen in elkaar, zodat je van elkaar gaat begrijpen wat je aan de keten toevoegt. We moeten binnen de keten samen bepalen wat eerlijk is."
"Na de bekendmaking mocht per groep iemand nog wat extra toelichting komen geven. Wilco Schets (Imkerij de Traay) vertelde namens de 'runner up', groep 2: "Eerlijk duurt het langst. Daarom draait het om duurzame relaties tussen de teler, de producent, de handel en de consument. Je moet een aandeel nemen in elkaar, zodat je van elkaar gaat begrijpen wat je aan de keten toevoegt. We moeten binnen de keten samen bepalen wat eerlijk is."
"Namens Tafel 4 vertelde Paul Fischer dat zij graag biologische boeren voor de klas zouden willen zien. "Hier zou je maandag meteen mee kunnen beginnen." Dagvoorzitter Harm van Dijk haakte hier op in door aan te geven dat men na afloop van de bijeenkomst hun badge in kunnen leveren in de mand bij het plan waarmee zij meteen aan de slag wilden. Gezondheid als vak op scholen in 2025 wil de werkgroep bereiken met een landelijk burgerinitiatief om de overheid te overtuigen."
"Namens Tafel 4 vertelde Paul Fischer dat zij graag biologische boeren voor de klas zouden willen zien. "Hier zou je maandag meteen mee kunnen beginnen." Dagvoorzitter Harm van Dijk haakte hier op in door aan te geven dat men na afloop van de bijeenkomst hun badge in kunnen leveren in de mand bij het plan waarmee zij meteen aan de slag wilden. Gezondheid als vak op scholen in 2025 wil de werkgroep bereiken met een landelijk burgerinitiatief om de overheid te overtuigen."
"Hans van Mielo vertelde dat het idee van tafel 10 mooi aansluit bij de presentatie van de vorige tafel. "Door op scholen te koken kun je het bewustzijn over biologisch jong bijbrengen."
"Hans van Mielo vertelde dat het idee van tafel 10 mooi aansluit bij de presentatie van de vorige tafel. "Door op scholen te koken kun je het bewustzijn over biologisch jong bijbrengen."
Henk Gerbers (Gezondheid, tafel 3) vertelt dat de relatie tussen landbouw, voeding en gezondheid veel sterker is dan bekend is.
Henk Gerbers (Gezondheid, tafel 3) vertelt dat de relatie tussen landbouw, voeding en gezondheid veel sterker is dan bekend is.
"En over Tafel 2 (Bewustwording): "Het is erg belangrijk om voorlichting te geven aan de nieuwe generatie. Dit kan door voorlichting te bieden tijdens alle contactpunten van de 'klantenreis', kortom overal waar contact is met de klant."
"En over Tafel 2 (Bewustwording): "Het is erg belangrijk om voorlichting te geven aan de nieuwe generatie. Dit kan door voorlichting te bieden tijdens alle contactpunten van de 'klantenreis', kortom overal waar contact is met de klant."
"Aan het eind van de bijeenkomst riep de dagvoorzitter twee van de initiatiefnemers naar voren: Erik-Jan van den Brink, directeur van Udea en Bionext-directeur Bavo van den Idsert. Erik-Jan gaf aan als dank voor de consumenten wat pakketten te hebben klaargezet. "Ik vond het geweldig om vandaag te kunnen zien hoeveel passie er in de keten zit. Er zijn heel mooie ideeën uit alle gesprekken voortgevloeid. De Bio1000 is een grote ambitie, maar hier gaan we zeker over doorpraten."
"Aan het eind van de bijeenkomst riep de dagvoorzitter twee van de initiatiefnemers naar voren: Erik-Jan van den Brink, directeur van Udea en Bionext-directeur Bavo van den Idsert. Erik-Jan gaf aan als dank voor de consumenten wat pakketten te hebben klaargezet. "Ik vond het geweldig om vandaag te kunnen zien hoeveel passie er in de keten zit. Er zijn heel mooie ideeën uit alle gesprekken voortgevloeid. De Bio1000 is een grote ambitie, maar hier gaan we zeker over doorpraten."
"Bavo van den Idsert (midden): "Dit is een mooie aanmoediging en opstap richting de Bio1000. We wilden vandaag proeven hoe het werkt. Het is een hele klus om zoveel verschillende mensen te mobiliseren en deze groepen bij elkaar te brengen. We willen de uitkomsten gebruiken om te bepalen waar we naartoe moeten met de keten." Het viel Bavo op dat communicatie in veel presentaties werd aangehaald. "En dat terwijl ik dacht dat we dit al goed deden, maar dit kan dus nog beter. Ook educatie is een belangrijk thema." Hij vond het mooi om te merken dat de diverse deelnemers elkaar gedurende dag echt inspireerden." Bavo hoopt overigens dat tijdens de Bio1000 nog meer consumenten betrokken zullen gaan worden."
"Bavo van den Idsert (midden): "Dit is een mooie aanmoediging en opstap richting de Bio1000. We wilden vandaag proeven hoe het werkt. Het is een hele klus om zoveel verschillende mensen te mobiliseren en deze groepen bij elkaar te brengen. We willen de uitkomsten gebruiken om te bepalen waar we naartoe moeten met de keten." Het viel Bavo op dat communicatie in veel presentaties werd aangehaald. "En dat terwijl ik dacht dat we dit al goed deden, maar dit kan dus nog beter. Ook educatie is een belangrijk thema." Hij vond het mooi om te merken dat de diverse deelnemers elkaar gedurende dag echt inspireerden." Bavo hoopt overigens dat tijdens de Bio1000 nog meer consumenten betrokken zullen gaan worden."
Deze mensen wilden aan de slag met de 'BioPedia' van tafel 6.
Deze mensen wilden aan de slag met de 'BioPedia' van tafel 6.
Napraten tijdens de borrel.
Napraten tijdens de borrel.
Ook diverse snacks, waaronder biologische chips.
Ook diverse snacks, waaronder biologische chips.
…
Ekoplaza-pakketten als bedankje voor de deelnemende consumenten.
Ekoplaza-pakketten als bedankje voor de deelnemende consumenten.

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven