Tholen - De vraag naar dadels voor de feestdagen is torenhoog. Met name de Bonbon Super Juicy-dadels, die we als ijsbonbons verkopen, zijn enorm in trek ", vertelt Yotam Shlomo van Shlomo Farm. De Israëlische dadelteler heeft dit jaar de beschikking over een grote oogst. "We hebben meer premium dadels én grotere maten."
Yotam's vader startte in 1992 als één van de eerste Medjool-telers in Israël. Yotam startte zes jaar terug met een importkantoor in Nederland vanuit Uithoorn. Ook heeft Shlomo Farm een verkoopkantoor in Portugal voor de verkoop naar Zuid-Europa. Shlomo Farm verdeelt zijn dadels in vier kwaliteitsklassen: Premium, Choice, Selected en Basic. De dadels worden verpakt in dozen van 500 g, 1 kg en 5 kg, en er zijn mogelijkheden voor private labels. De dadelprijzen liggen volgens de teler jaarrond op een heel stabiel niveau.
Shlomo Farm start de oogst in augustus in de Arava Vallei, in het zuiden van Israël, maar een steeds groter deel van de dadels die het bedrijf exporteert, wordt betrokken bij collega-telers. "Voor het verpakken werken we samen met het grootste dadelpakstation ter wereld, waar jaarlijks 13.000 ton dadels worden verpakt. Hier staan de nieuwste optische sorteermachines van Elisam, waar de dadels worden zorgvuldig geselecteerd op externe en interne kwaliteit.
© Shlomo Farm
Ijsbonbons
Met de Bonbon Super Jiuicy dadels heeft Shlomo een uniek product in huis. Eind jaren 90 begon de vader van Yotam te experimenteren met een nieuw product: diepgevroren Medjool dadels. "Medjool dadels kunnen immers, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bahri dadels, die in de koelketen op een temperatuur van 4 graden Celsius bewaard moeten worden, lang opgeslagen worden bij min 18 graden. Normaal worden ze dan hard als een steen, maar mijn vader zag dat bepaalde dadels ook bij die vriestemperatuur hun zachte textuur behielden en dus gegeten konden worden als waren ze een ijsje. Het is een luxe product, maar vooral in Frankrijk zijn ze erg populair."
"De vraag naar dadels wordt elk jaar groter en groter. In het verleden werden de meeste dadels nog verkocht aan de etnische doelgroep. Inmiddels zijn steeds meer consumenten bewust van de gezondheidsvoordelen van de dadels en worden ze ook bijvoorbeeld in toenemende mate bij het sporten gebruikt. Daar liggen in mijn ogen nog wel groeimogelijkheden. Met dadels als gezonde snack boordevol vitaminen en energie kunnen sporters en jongeren worden aangesproken", vertelt Yotam.
© Shlomo Farm
Hij ziet de toekomst van de dadelmarkt dan ook met vertrouwen tegemoet. "Elk jaar laten we een gezonde groei zien. En er zijn nog altijd genoeg Europese consumenten die nooit dadels hebben gegeten, dus de potentie is haast oneindig. Als bedrijven interesse hebben in de beste dadels voor de beste prijs, kunnen ze contact opnemen", besluit Yotam.
Voor meer informatie:
Yotam Shlomo
Shlomo Farm
Prinses Irenelaan 10
1421 AP Uithoorn
Tel: +31 (0) 62322 9602
[email protected]
www.shlomofarm.nl