Tholen – JP Puurvlees uit Nunspeet wil meer voet aan de grond krijgen in de horeca en catering. Daarom is het sinds kort mogelijk voor professionele klanten om eenvoudig via WhatsApp Business te bestellen. "Tot nu toe leverden we vooral op verzoek, als een chef of cateraar belde. Nu nemen we zelf meer initiatief, met een bestelkanaal dat laagdrempelig en snel werkt," vertelt oprichter Jaap van der Plas. "We willen het koks en cateraars zo makkelijk mogelijk maken om gecertificeerd en onderscheidend biologisch vlees in te kopen."
© JP Puurvlees
Van consumentenfocus naar bulkafzet
Sinds de start in 2011 leverde JP Puurvlees voornamelijk via de webshop aan particuliere klanten. De fysieke winkel moest recent sluiten vanwege personeelstekorten, maar de biologische slagerij blijft operationeel. "Voor de horeca willen we juist uitbreiden. Leveringen aan de horeca zijn groter en terugkerend, dat zorgt voor een stabielere afzet en het is efficiënter", legt Van der Plas uit.
De horeca-afzet is nog kleinschalig, maar de ambitie is er. "Wij richten ons op restaurants die nadenken over hun menukaart en zich willen onderscheiden. Daarnaast zien we dat de vraag naar biologisch vlees toeneemt vanuit consumenten en we willen de horeca de kans geven om daarop in te springen."
Bio-vlees in de horeca
De markt voor biologisch vlees in de horeca stond de afgelopen jaren onder druk, vertelt Van der Plas. "Na corona hebben veel restaurants vooral geprobeerd te overleven. Dat betekent: goedkoper vlees inkopen. Je ziet nu eigenlijk drie groepen: zaken die bewust kiezen voor goedkoper, zaken die een bovengrens stellen – bijvoorbeeld 'het mag wel biologisch, zolang het niet duurder is dan dit bedrag' – en een kleinere groep die écht iets bijzonders wil bieden en bereid is daar wat extra voor te betalen."
Biologische hoeft volgens Van der Plas niet gelijk te staan aan duurdere inkopen. "Een rundertong is bijvoorbeeld niet duur, maar wel onderscheidend. Geitenvlees idem. Wie zijn menukaart creatief samenstelt, kan biologische kwaliteit bieden zonder dat de marges direct onder druk komen."
© JP Puurvlees
Uitdagingen biologische catering
Van der Plas merkt dat veel horecaondernemers aarzelen. "Soms krijgen we een losse bestelling en als ik dan vraag of ze op regelmatige basis biologisch vlees willen serveren, houden ze een slag om de arm. Het verschil tussen 25 of 27 euro voor een hoofdgerecht durven ze soms niet te vragen."
Bij consumenten ziet hij de vraag naar biologisch toenemen. "In de supermarkt groeit het assortiment, dus er is duidelijk vraag." Ook cateraars krijgen vaker het verzoek voor biologische catering, maar biologische catering blijft volgens Van der Plas complex: "Wie een biologisch buffet maakt voor 300 tot 400 gasten, moet heel veel zelf maken. Ze moeten daarnaast alles biologisch inkopen. Dat is nu niet altijd beschikbaar – denk aan sauzen of salades. Tien jaar geleden waren er meer biologische fabrieken die dat leverden, maar sommige zijn tijdens corona verdwenen." Er is dus behoefte aan samenwerkingen binnen de keten.
"Om biologisch aantrekkelijk te maken voor de horeca, dient er voldoende biologisch aanbod te zijn. Daar moet de hele keten en dus ook de groothandel op inspelen."
© JP Puurvlees
Certificatie om kwaliteit te waarborgen
Daarbij pleit Van der Plas dat als een restaurant 'bio' op de kaart zet, het wel moet kloppen. "Er is helaas veel greenwashing, ook bij andere vlees verkopers. Drie tot vier keer per jaar geef ik meldingen door aan Skal, omdat zaken zich biologisch presenteren zonder certificering. Dat beschadigt de hele markt. Consumenten raken wantrouwig als ze erachter komen."
Hij pleit voor meer transparantie. "Als je biologisch vlees verkoopt, moet je dat aantonen met een geldig Skal-nummer. Dat geeft vertrouwen, bij de consument én bij collega's in de sector."
Voor meer informatie:
Jaap van der Plas![]()
JPPuurvlees
Stationslaan 39
8071 CK Nunspeet
Tel.: +31 (0)6 57940862
[email protected]
jppuurvlees.nl